Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Längd o vikt för pojkar resp. flickor?

Skrivet av Jannika med Julia 030530
Vet inte på vilket forum jag ska fråga, men provar här. Jag undrar om någon har en sida till normallängder och normalvikter för barn i olika åldrar? Tex, vad väger i genomsnitt en pojke på ett år i Sverige? Eller hur lång är genomsnittsflickan på 18 månader?
Är så himla nyfiken då min dotter "fyllde" 1 1/2 år igår! Inte för att längd eller vikt spelar någon roll, bara lite rolig läsning tycker jag.
Hoppas ni här inne vet något.
Hej så länge!
Svar på tråden: Längd o vikt för pojkar resp. flickor?

hälsoboken

Skrivet av  lisa
Den lilla gula hälsoboken (tror väl att alla får den eller har jag fel...?)som man får hos BVC är bra till just det här.
Det finns diagram där man kan föra in sitt barns vikt och längd och det som kallas för "normalkurvan" - den tjockaste svarta heldragna linjen är vad som är genomsnittligt för svenska barn.
 

Jag har inte fått någon...

Skrivet av  Jannika med Julia 030530
gul hälsobok, har aldrig ens sett en sådan. Men tack för tipset, jag ska fråga bvc-sköterskan.
Hej, hej!
 

hej igen!

Skrivet av  lisa
Oj, jag trodde att det var nåt rikstäckande projekt med de här gula hälsoböckerna, men nu när jag kollar på min så ser jag att det står region Skåne på den. Så det kanske är olika i olika vårddistrikt.
Fråga iaf på BVC om du kan få en vikt/längdkurva av dem, de har sådana i sina journaler iaf (det måste väl vara lika överallt iaf).

De här gula små böckerna är toppen, lite bra info om barnen vid olika åldrar, vikt och längd förs in i boken och alla vaccinationer och så. Och så står där vad sköterskan/läkaren kollar vid de olika kontrollerna och vad som förväntas av barnen att kunna.
Hoppas att du kan få tag på en kurva eller en bok :)
 

Vi har oxå hälsojournal

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
men våra är vita :-) Vår verkar vara efter en engelsk modell och översatt/anpassad av Tandhälsovården och Landstingent i Jönköpings län. Själv bor jag i Norrbottens län. Tycker det är jättebra att ha längd,vikt, tandhälsa, utveckling mm samlat i denna lilla bok.
 

Artiklar från Familjeliv