Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stjärngossa?

Skrivet av knyttet
Min dotter på 6 år vill vara stjärngosse i år. Helt o.k. för min del - praktiskt på sätt och vis för då kan ju lillebror ärva kläderna eller främst struten (såvida han inte skall vara lucia såklart). Vad tycker ni andra?
Svar på tråden: Stjärngossa?

ganska lika

Skrivet av  lisa
lucia, tärna och stjärngosse har ju alla lika kläder (alla har ju långt vitt linne)så det känns väl som om det inte har nån betydelse ur synvinkeln att ärva kläder :).
Min erfarenhet är att de där stjärngossestrutarna oftast inte klarar mer än en säsong, de brukar se lite tillknycklade ut när man plockar fram dem året därpå...men å andra sidan kostar de ju inte så många kronor heller.
Så låt du dottern vara stjärngosse :),det är ju hon som ska trivas i sitt luciatåg :D.
 

Emil vill vara tärna

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
så det går väl på ett ut. Klart att han får vara tärna om han håller fast vid det ända tills på måndag förståss. ;^)
 

Helt ok!

Skrivet av  Jennie
Min 3-åriga son vill vara Lucia och då får han vara det.
5-åriga dottern har också pratat om att vara stärngosse men hon har inte riktigt bestämt sig än. Vi har dock två uppsättningar av allt (Lucia, stjärngosse och tomte) så vi får väl dra med alltihop till dagis på måndag också får vi se vad blir!

/ Jennie
 

På min sons skola

Skrivet av  Lotte
var det förra året en 7-årig tjej som var "stjärngossa". Inte en enda kommentar från barnen vad jag kunde höra! Den här tjejen är lite "pojkflicka" (hmm, lite trist uttryck men ni vet vad jag menar iaf), gillar killkläder, kort hår, leker mest med killarna, gillar bollsport osv. Men hon är verkligen inte utpekad på något vis, alla accepterar hennes inte alltför flickiga personlighet. Så det går säkert bra även för din tjej att vara "stjärngossa"!
 

Jag var stjärngossa

Skrivet av  Vimse
när jag gick i tvåan. Jag tror det kom sig av att fröknarna var lite besvikna över att inga pojkar ville vara stjärngossar, bara tomtar, och det skulle saknas i luciatåget. Då anmälde jag mig som frivillig och alla blev glada, fast för min del var det en hemlig dröm som gick uppfyllelse. Jag hade ALLTID velat vara stjärgosse istället för tråkig tärna (Lucia var jag inte ens påtänkt som, pojkflicka var jag med, inga långa böljande lockar där inte).
 

Själv

Skrivet av  Guldlock
var jag flickflicka och skulle aldrig kunnat tänka mig att vara tråkig stjärngosse... :P Långt, blont böljande hår hade jag dessutom.

Dotterns pojkvän måste däremot vara tärna i körens luciatåg på måndag. ALLA ska vara tärnor utom lucian då alltså. Även killarna, vare sig de vill eller ej. Gymnasiet.
 

Mäh!

Skrivet av  trazzel
Vad skumt! Ett "riktigt" luciatåg ska väl ha stjärngossar (oavsett kön)? Hur kan man få för sig att utelämna dem?

Jag sjunger själv i kör och har varit ute och lussat, mina 30 år till trots. När det gäller småbarn spelar det ju ingen som helst roll om alla är lucior eller pepparkakor, men i lite mer vuxna körer tycker jag att det är finast med en lucia och resten tärnor/stjärngossar.

Däremot tycker jag inte att det har någon större betydelse ifall någon kille vill vara tärna eller en tjej stjärngosse. Det är ju bara en sorts roller man spelar och könet är rätt oviktigt i det sammanhanget.

Fast jag kan tänka mig att de flesta av våra kunder (de företag som betalat för att vi skulle komma och sjunga) skulle reagera om vi hade haft en manlig lucia. De föredrar nog en klassisk uppsättning...
 

Stjärnflicka...

Skrivet av  zaccheus
...heter det väl i så fall ?
 

Nähä!

Skrivet av  Jessan
Det försökte fröken kalla min dotter (4 år) för i måndags morse när hon kom till dagis iförd stjärngosseutstyrsel. *Morr* sa tösen då, jag är en _stjärngosse_ ser du väl! Precis likadan som killkompisarna!!!
Annars är hon väldigt "flickig", älskar rosa, glitter, dockor, prinsessor. Och Harry Potter!
 

Jamen

Skrivet av  Dina m A 99 & V 02
själv reagerade jag på att flera i tråden skrev stjärgossa, jag tänker att antingen säger man väl stjärngosse (som din tjej) eller så säger man väl stjärntös eller nåt annat, men gossa? Vad är det för nåt? Det var nog det som zaccheus menade.

Intressant är ju att pojkarna (i tråden) ändå kallas tärna/lucia. Då borde man kanske säga lucie och tärne då?

Jag tycker nog att stjärngosse mer är ett begrepp, sen spelar det väl ingen roll om det är en flicka eller en pojke. Man kan ju säga pepparkaksgubbe även om det är en flicka, iaf jag...och min son klär ut sig till prinsessa ibland. Och kallar sig för prinsessa, inte prins eller prinsesse eller nåt annat påhitt;-)
 

Givetvis!

Skrivet av  Jessan
Jag menade bara att min flicka minsann var en _stjärngosse_, inte stjärnflicka. Sen håller _jag_ absolut med om att ordet stjärngossa låter lite underligt.
Ska vi spinna vidare så kallar vi alla våra sjuksköterskor på jobbet just så, inte sjukskötare om de manliga. De presenterar sig själva så oxå.

Fram för fler pojklucior och flickstjärngossar! ;-D
 

Om man sa...

Skrivet av  zaccheus
..."stjärnpojke" i stället, då ?
En manlig Lucia borde väl heta Lucius, och en manlig tärna "sven" ?
 

Marcus

Skrivet av  a
ville vara lucia på dagis och det fick han också.
 

Tomte

Skrivet av  Joella
med tärnljus var vår pojke! Vad ska man kalla det?