Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är bara tvungen

Skrivet av linda m 5 vildar
att skriva lite om tilda :) Hon har börjat sitta lite själv korta stunder. tar sig fram bra på golvet men gör et på nåt märkligt vis liggande på sidan men hon kommer oftast dit hon vill alltså dit ingen annan vill att hon ska vara. Idag lekte hon med en popup pets leksak (en sånmed fyra djur som hoppar upp ur lådor) Hon kan stänga locken, även om hon inte alltid lyckas, o idag lyckades hon få upp den lådan somman har snurrknapen på :) Jag blev så glad för det hehe. Snacka om att man värdesätter saker mer nu...
Var på hörselkontroll idag. Gick inte bra tror hon e allergisk mot sjukhus börjar skrika direkt man kommer innanför sörrarna tills vi e ute. Jättejobbigt... Iaf så var det sämre resultat denna gången än förra året. hon ska bli kallad om ett par månader igen o göra om det annars ska de söva henne o göra det ordentligt. Inget kul... men men hoppas på felmätning.. Han sa att det iaf inte var en gravhörselskada men jag villinte veta vad gränser o sä går. Får vänta tills de lyckas göra det ordentligt nästa gång..
Behövde bara skriva av mig lite *ler*
Svar på tråden: är bara tvungen

Hej!

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Vad kul att höra om Tilda. Hur gammal är hon och vad har hon för problem?

Sån där hörselkontroll under nedsövning ska vår lilla Frida göra nu till hösten. Känns lite läskigt... *brrrr*

Kram
Ann
 

hej!!

Skrivet av  linda m 5 vildar
Tilda är snart 19 månader... Hon har en kromosomskada, monosomi 9p. hon är mkt sen i utv. Har precis börjat sitta själv dock väldigt korta stunder... hon kan inte tuggamen för det mesta går det bra med mixad mat utom när hon e förkyld för då samlar hon mkt slem... Hon är opererad för hjärtfel o gjort operation för båtskalle. Hon har en hel del problem med magen oxå mm mm :) fast egentligen är hon en himla go o gla tjej (så länge honinte har ont i magen eller är på sjukhus eller hab ) Hon ålar på nåt sätt på sidan på golvet så där är hon duktig på att ta sig fram.
tycker inte heller kul om hon behöver göra en sån undersökning men på sätt o vis hade det känts bra om det hade gjorts ordentligt. Som det är nu vet jag inte om hon hör dåligt eller inte... Fast det blir inte lätt att kunn asöva henne hon e ju alltid förkyld hehe...
Vem e frida då?
 

Frida

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
är snart 11 månader och har med all sannolikhet Noonans syndrom. (Men det finns ju inget sätt att fastslå till 100% så egentligen är det ju en kvalificerad gissnng!) Hon har precis lärt sig sitta så hon är sen fast inte överdrivet sen. Hon har hjärtfel som ska opereras i höst/vinter och lite andra småfel. Knapp har hon sedan 5 månader och äter gör hon inte alls själv, förutom någon pyttesked med aprikospuré ibland. :-)

Frida är också en mycket glad tjej som är nöjd bara hon får lite sällskap. Älskar att åka vagn och vara med ute på promenader och älskar att träna på att stå upp. Hon kommer säkert att lära sig allt som alla andra kan, bara lite senare, tror jag. *ler*

Även Frida har haft jätteproblem med magen, med clostridiumbakterier som envist hållt sig kvar och orsakat mycket elände. Men just nu mår hon toppen och är av med bakterierna!

Hur gamla är dina andra fyra vildar? *ler*
Kram
Ann
 

vildarna

Skrivet av  linda m 5 vildar
är 13, 12,9½ o snart 3år... Så tilda har en hel del stimulans från dem... De äldsta är dock bara här varannan vecka o resten av tiden hos sin pappa. Nu ska treåringen oxå börja vara lite hos sin pappa (samma som tildas) Han flyttade från oss förra veckan o han ska inte ha tilda nåt för han tycker hon e för jobbig...

Önskar att tilda oxå gillade bättre att åka ivagne. Jag hr ingen bil o vi bor lite utanför centrum så det blir en hel del promenader men hon blir lätt uttråkad... Bäst är att vara hemma o ligga på golvet men hon gillar oxå att stå i sitt ståskal. ORkar ca 45 minuter... Tilda vill inte alls prova att stå i knät tex men när hon ligger på golvet använder hon ju benen när hon ska ta sig fram...
Nu är det tråkigt när sommaren är slut så börjar alla förkylningar igen.. hon var precis på väg att blli frisk o så kommer den igenmed förnyad styrka... Men men inte mkt man kan göra...
 

Hej!

Skrivet av  Susanna m. Jasmine -99 & Malva -02
Ålar sig gör vår tjej med. Ålar och rullar sig dit hon ska. Kan sitta själv, men vi vågar inte låta henne sitta ensam utan vi är med henne ifall hon skulle tippa bakåt.
Vår tjej heter malva och har Prader Willi syndrom. Fyllde 1 år i lördags.
 

hejsan

Skrivet av  linda m 5 vildar
Sjukgymnasten frågar mig hur tilda tar sig fram för hon gör det inte när hon är där inne... JA jag vet inte vad jag ska svara *ler* På nåt sätt tar hon sig fram som en metar mask på sidan... oftast der man inte när hon förflyttar sig men tittar man bort är hon borta... Hon rullar inte för hon har alltid hatat att ligga på mage...så hon passar sig noga så att hon inte kommer helt över på mage. vet inte ens om hon kan vända sig från mage till rygg. Sjukgymnasten har oxå insett efter mkt tjat att det inte går att träna magläge med den ungen :) Min äldste son kom på att lägger man en filt om ryggen på henne o håller i ändarna kan man ha ganska bra koll på henne o ändå sitta framför henne o leka. Hon gillar inte när hon inte känner ett visst stöd...

grattis i efterskott :) jag var så glad när tilda fyllde ett, klarade vi det året så skulle vi klara allt :)
 

Artiklar från Familjeliv