Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utvecklingstörd eller utvecklingshämmad........

Skrivet av Nikki
vad är skillnaden egentligen?

Har en dotter som har downs syndrom som är en underbar liten tjej som utvecklas bra med tanke på hennes förutsättningar. När vi tänker på hennes utveckling så är hon ju utvecklingstörd. Är utvecklingshämmad samma sak för er, alltså bara ett lite mindre "hemskt" ord? Var går annars gränsen? När ska man i så fall gå över och säga utvecklingstörd istället? Eller det är ett ord som inte används idag?

Kan ju inte säga att det är ett favoritord direkt *S* Men det beskriver Emmas utveckling som är störd och inte som man kunde förvänta sig innan man kände till hennes handikapp.

Nikki
Svar på tråden: Utvecklingstörd eller utvecklingshämmad........

Egentligen så...

Skrivet av  Gnottan
Är det väl samma sak, men utvecklingshämmning eller utvecklingsförsening har en positivare klang.Utvecklingsstörd låter mera som ett skällsord.Använder därför aldrig detta ord för att beskriva mitt barns "tillstånd".
 

Är det inte så

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
att man kan vara utvecklingshämmad av många orsaker och att man ibland kan ta igen det som man inte är i takt med. Men om man är utvecklingshämmad och inte kommer ifatt får man till slut diagnosen utvecklingsstörd istället. Så har jag fattat det iaf.

Ann
 

Jo så har jag också funderat Ann!

Skrivet av  Nikki
Men blir lite fundersam då man så ofta hör om barn som är utvecklingshämmade och inte alls har kommit så långt som Emma i samma ålder. Känns lite som om läkarna inte alltid vågar använda ordet utvecklingstörd för att inte chocka föräldrarna men oavsett vad man kallar det eller inte kallar det så är det ju bara barnet som kan visa hur det kommer att utvecklas. Kanske lätt för mig att säga som varit med i 4 år snart *S* Man liksom anpassar sig till allt det nya och vänjer sig vid "hemska" ord som utvecklingstörd mm. När jag läser om nya föräldrars tankar tänker jag ofta att såååååååååå har ju aldrig jag tänkt men om jag sen funderar lite tillbaka så kommer jag ju på att jag också varit där *S* Man har ju förändrats och utvecklats som människa och är inte alls samma som man var för några år sedan. Och det är ju bra, hoppas jag *S*

Nikki
 

Det som gäller nu...

Skrivet av  Nia
...är att man har ett intellektuellt funktionshinder, vilket är det idag mest korrekta uttryckssättet och visst låter det bättre än utvecklingsstörd. Annars är det så att ett barn med tex morbus down alltid har ett intellektuellt funktionshinder därför får dessa barn denna benämning på en gång, även om skillnaden i detta funktionshinder kan vara himmelsvid. Andra barn med eller utan diagnos som inte innebär att till 100% har ett int.funktionshinder kan få vara utvecklingshämmade till dess att det är för stor skillnad i deras mognad jämfört med jämnåriga att detta aldrig kommer att hinnas ifatt. Denna bedömning görs då av psykolog och sjukgymnast men man vet att barna kan komma ikapp trots att det verkar hopplöst från början.
 

Nia!

Skrivet av  Nikki
Måste bara få påpeka en sak! Det händer ibland att barn med Morbus downs inte är pskykiskt utvecklingstörda! Alltså de har en inteligenskvot som hamnar inom det normala! Detta är ju dock MYCKET MYCKET ovanligt men det händer!

Nikki
 

Artiklar från Familjeliv