Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ligger det till eg?

Skrivet av lessen....
om man fått ett barn med downs.....är risken STÖRRE att "råka ut för det" igen????? har hört både och?
tänkte pgr av min lillasyster vad gravid och det barnet hade downs....hon fick....eller hon tvingades inte men dom rådde henne faktist att göra abort.....pgr av att han hade så pass stora skador och dom sa att han skulle dö under graviditeten eller vi förlossningen,......hade kanske hjärtfel....eller nått sånt....kan dom ha det?
usch svammligt detta blev.....
hoppas ingen tar illa upp att jag frågar.....
vill bara att hon inte ska behöva hamna där igen...att barnet inte har någon chans att överleva.....
Svar på tråden: Hur ligger det till eg?

Liten större risk..

Skrivet av  maria
..har jag hört att man har att få ett barn med kromosomavikelse om manvarit med om det tidigare.Men fortfarande så är ändå chansen väldigt liten att det ska hända igen.
Många av barnen med ds(40-50%)föds med hjärtfel andra med tarmproblem.Men det är saker som oftast går att avhjälpa.
Har en underbar liten ds-kille på 9mån som föddes med tarm problem som behövdes opereras och idag mår han hur bra som helst min lilla prins.

Tråkigt att det visade sig att barnet tydligen var svårt sjukt och förmodligen inte skulle klara sig.
 

ja

Skrivet av  
det är en fördubblad risk, dvs om hon hade en risk på 1/500 har hon alltså en risk på 1/250 nu att få ett barn med nån kromosomskada.
Att barnet skulle dö bara för att det har hjärtfel och ds är inte alls säkert om ens troligt, många barn med ds har hjärtfel som opereras, de flesta överlever detta.
 

Ja

Skrivet av  Annika60
Risken ökar, man brukar generellt prata om dubbla åldersrisken.

Dock ska man ha i minnet att åldersrisken (risken att få barn med kromosomavvikelser ökar med stigande ålder hos mamman) är liten upp i 40-årsåldern.

För en mamma som är 37 år är den normala risken för Downs syndrom knappt en procent och en fördubblad risk blir då under 2 procent.

Är mamman 46 år är den normala risken 10 procent och dubbel risk blir då 20 procent.

Så din syster behöver inte vara speciellt orolig för en upprepning, om hon inte bär på anlag för kromosomavvikelser. Det förekommer i mycket sällsynta fall och då brukar det för det mesta redan finnas flera personer me dkromosomavvikelser i släkten. Är hon orolig för detta kan hon tala med sin läkare om genetisk rådgivning.

Det var tråkigt att höra att din systers barn hade så svåra skador att det var tveksamt om det skulle överleva.

Ungefär 50 procent av barn med DS har hjärtfel, vilket var en stor orsak till barndödligheten vid DS förr i tiden, men de allra flesta opereras med framgång i dag.

Min egen dotter med DS föddes frisk; hon hade inte ens hjärtfel, men drabbades av flera svåra komplikationer och dog nio år gammal.

Att råka så illa ut som din syster och jag är tack och lov mycket ovanligt i dag. De flesta personer med DS lever ett hyfsat friskt och gott liv.

Jag hoppas din syster snart får glädjas åt en graviditet igen och aatt allt går bra den gången!
 

Tack för alla svar...

Skrivet av  lessen...
det där med åldern hade nog inte så mycket med henne att göra....hon är idag 21 och var 20 då hon var gravid....
Jag hoppas så att det går bra nästa gång......att hon får ett "överlevande" barn iaf :)

Annika60.....är lessen för eran skull att hon inte överlevde.... :(
 

Artiklar från Familjeliv