Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Argh!

Skrivet av SysterYster
Vet inte om jag passar in här riktigt? Men måste skriva av mig lite.. Har visserligen inga egna barn, men två syskon som båda har fragil-x. Så nu är jag på hugget för att göra ett eget kromosomprov och se om jag är bärare av genen. Men det är lättare sagt än gjort!

Idag sprang jag runt i hlva sjukhuset (känns det som...) här i Lkpg för att ta reda på var någonstans de gör genetiska analyser, och när jag väl hittat rätt klinik, efter måånga rundor och masa underbara hjälpsamma människor, får jag prata med överlökaren där som helt enkelt säger "ta kontakt med din allmänläkare så skickar de en remiss. Suck, mycket spring för ingenting. Men jag kom ju en bit påväg iaf.

Så jag tänker "vårdcentral" och ger mig iväg dit, men hon jag pratar med i receptionen tittar storögt på mig och säger "ja.. men här sysslar vi ju med sjukvård.. En sådan analys är ju en HELT annan kostnad, du får nog vända dig till en privatläkare, pröva läkarhuset". Yippee! *sarkasm* Vadå "en helt annan kostnad"? Hur mycket ska man behöva punga ut med? Och varför inte VC - min syster fick sitt prov taget på en VC. Visserligen efter remiss från HAB, men ändå.

Frustration!
Iaf så gjorde jag vad jag borde gjort från början, ringde mamma som ska ta kontakt med Hab. i Jönköping och se om de kan skicka en remiss eller liknande. Men i alla fall - jag vill ju ha det här gjort nu! Jag vill veta, så jag slipper ha allt snurrande i huvudet. (Ett besked skulle iaf bidra till lite organisation bland tankarna).

Så, nu har jag skrivit av mig lite. Lycka till alla ni föräldrar till speciella barn, och hoppas alla utredningar och prover kommer igång för er som väntar på en diagnos.

*kram*
Svar på tråden: Argh!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv