Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Pip
I tisdags fick vi reda på att barnet jag bär har Trisomi 18/Edwards syndrom. Har någon här nån erfarenhet eller känner någon som fått barn eller burit på barn som har/hade Trisomi 18?
Vi känner oss helt förlamade av sorg..vet inte mer vad jag ska skriva..
Svar på tråden: Hej

Hej.

Skrivet av  Ann m Fanny -99, Emanuel f/d -01 och Frida -02
Jag är så ledsen för er skull, det måste verkligen kännas hemskt.

När jag väntade barn 2001 så fick jag vid NUPP-test reda på att mitt barn var döende. Han rörde sig inte längre och hade stora ödem runt huvudet och kroppen. Det var bara en fråga om dagar innan hjärtat slutade slå. Jag var förtvivlad och fick föda honom i v 15. Min lilla pojke hade inget kromosomfel, inget som var mätbart iaf även om jag numera har mina misstankar om vad som varit fel.

Hur långt gången är du? Jag tror det finns en del sidor på nätet om just Edwards syndrom, men de har du väl redan hittat?

Stor kram till dig och din man i er svåra tid framöver.

*kram*
Ann
 

Tack för kramen..

Skrivet av  Pip
Jag är i vecka 18 nu och på tisdag kommer jag att föda vår bebis..
Det är vätska kring barnet och läkaren tror inte bebisen kommer att leva så länge till, även om hjärtat slår..
Hur känns sorgen nu för dig? Accepterar man detta och går vidare? Vågade ni tänka på att försöka få fler barn sedan?
Det är vansinnigt tungt nu och det känns som jag blir tokig..
 

Hej igen.

Skrivet av  Ann m Fanny -99, Emanuel f/d -01 och Frida -02
Som du ser på min signatur så har vi fått ett barn året efter. Jag blev gravid ganska snabbt efter och det kändes bra, lindrade sorgen litegrann iaf. Frida föddes oktober -02 så jag var gravid med henne på Emanuels BF, vilket kändes bra. Frida har Noonans syndrom så tydligen var det meningen att vi skulle få vår beskärda del. :-)

Sorgen. Ja den finns där fortfarande men inte lika akut längre. Emanuel ligger på minneslunden och när jag går dit blir allting väldigt konkret igen och jag gråter floder. Men eftersom vår vardag nu är rätt full av alla insatser för att hjälpa Frida med hennes problem så går det ändå bra att inte deppa för mycket över det, tycker jag. Värst var första året, och då de allra första veckorna. Då var jag folkskygg, grät hela tiden och var helt förkrossad. Ja, tokig av sorg kan man nog säga att jag var.

Men visst har jag fått nya perspektiv på livet, det är helt klart. Titta gärna in på min hemsida, där står om alla barnen. Adressen finns i mitt info!

Jag ska tänka på dig på tisdag. Känner tårarna i ögonen kommer bara jag tänker på allt som hände då...

Kram igen!
Ann
 

Har läst..

Skrivet av  Pip
om era barn, och tårarna sprutar när jag läste om er son Emanuel. Det går inte att föreställa sig det som ska ske, och jag känner mig helt skräckslagen...gör vi rätt?
Ni har en jättefin hemsida och jag vill tacka dig för att du delar med dig av dina erfarenheter, man känner sig inte så ensam....
stor kram från mig..
 

Hej Pip!

Skrivet av  Ajis
Kan bara försöka sätta mig in i hur tufft du har det just nu. Jag är så ledsen för er skull!

Själv har jag ingen erfarenhet av just trisomi 18, men däremot av trisomi 13 (vilket liknar trisomi 18 ganska mycket). Och jag har själv fått stöd i min egen sorg efter vår son av en mamma till ett barn med trisomi 18.

För oss upptäcktes kromosomfelet först efter födseln. Det var förståss en stor chock på alla sätt och vis, framförallt när läkaren talade om hur dåliga oddsen var. Om du vill får du gärna läsa mer om Elric på hans hemsida http://user.tninet.se/~xqb792g/.

En stor styrkekram till er!
 

Hej..

Skrivet av  Pip
tack för ditt svar, ni har en jättefin hemsida om Elric..vår son fick somna in i min mage, jag födde honom den 27/4. Han var så liten men ändå så fulländad, vi gav honom namnet Samuel. Vi är helt uppgivna av sorg och ältar om man gjorde rätt eller fel..sorgen är outhärdlig..
kram/Pip
 

Pip.

Skrivet av  Ann m Fanny, Emanuel & Frida
Har tänkt en hel del på dig och jag vet vad du går igen. Vill skicka dig en megastor tröstkram. Rätt eller fel, det spelar ju egentligen inte så stor roll i såna här fall när Samuel ändå med stor sannolikhet hade dött i din mage eller strax efter förlossningen. Men jag förstår precis hur du känner, har känt likadant själv.

Maila mig gärna om du vill!

Kram
Ann
 

Tack för kramen..

Skrivet av  Pip
Allt känns så overkligt. Minnesbilden av honom finns i huvudet och jag är glad för det men annars finns ingenting av honom..man bara är här helt tom. Det är hela tiden något som fattas..
Men tack för att du skriver det är en tröst att prata med någon som upplevt liknande, man vet att man inte är ensam men man kan inte hjälpa att känna sig så..
Kramar tillbaka från mig..
 

Har tänkt så mycket på dig

Skrivet av  Hugos mor
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva till dig nu. Bara ville att du ska veta att om du har lust och ork att prata om just trisomin eller berätta för någon om samuel, din ängel, så hoppas jag att du tar kontakt med mig. inte bara för din skull. jag tycker att det känns så skönt att kunna prata om min ängel med någon som faktiskt vet, vet hur en ängel känns i hjärtat. Hur förbenat arg man kan vara på det orättvisa i världen och hur tacksam man ändå är, på nåt vis. Jag finns här. Om du vill.
 

Hej gumman

Skrivet av  Hugos mor
Hejsan vännen
Tror att det var mig du syftade på och det känns bra att du tycker dig ha fått stort stöd. Du har betydit/betyder mycket för mig oxå. Tänder allt ett litet ljus för din lilla vackra pojke ibland. Skönt att veta att min ängel har så mysigt sällskap. Sänder dig så många kramar som jag äger.
 

Hej Hugos mor!

Skrivet av  Ajis
Vad roligt att se dig här. Har precis mailat dig några rader.

Kram!
 

Hej vännen

Skrivet av  Hugos mor
Oj då, var bara inne lite snabbt för att kolla om någon söker efter just trisomi 18 syndromet. Såå ledsen för er skull. Min pojke skulle blivit 9 månader i lördags. Sorgen finns där hela tiden, ibland lite värre än vanligt. Om du vill så får du väldigt gärna höra av dig till mig om du behöver nån att prata med som faktiskt vet vad det handlar om.
Maasssor med varma kramar från mig
(kolla infon)
 

Artiklar från Familjeliv