Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Linda m Tuva från Kinna2

Skrivet av Kinna2
Den 24 november föddes vår lille Gustav, 11 dagar före "planen" och lagom stor och fin. 51cm och 3,450g. Allt gick som smort, han kom i en väldig fart, och var så frisk man kan vara. Före födseln hade det konstaterats att det fanns kromosom mosaik 45X, 46XY både i moderkakan och i fostervattnet. Dvs det var en del kromosomer som var hela och andra som saknade en Y-kromosom i "kromosom-paret". Det är ett väldigt ovanligt fenomen, så det var väldigt svårt att hitta information, och skapa sig en uppfattning om vad det skulle kunna innebära.
Direkt vid födseln konstaterades att hans testiklar hade sjunkit ner i pungen, precis som de ska. Det hade vi sett redan vid UL, och det var en otrolig lättnad, för det visar att han har en god produktion av manligt könshormon. De tog också blodprov på honom, och 2 veckor senare fick vi veta att kromosom-uppsättningen i hans egen kropp visar kompletta kromosomer, ingen mosaik synlig där. Det ser alltså ut som om det bara var min moderkaka och fostervattnet som hade kromosom-mosaik.
Vi ska ta ett hudprov också, för att bli 110% säkra säger de, men jag är nu lugn. Han är perfekt - det hade han varit med vilket kromosom-tillstånd som helst i och för sig - men jag är inte orolig för vi ska hålla ögonen på hans utveckling eller att han kan ha hjärtproblem, eller vad det annnars skulle kunna innebära med kromosom mosaiken.
Den oro jag har haft under graviditeten och allt jag har fått veta i jakten på information har förståss lärt mig en hel massa om vad det kan betyda att ha barn med kromosom variationer eller själv leva med det. Och hur suddig gränsen är mellan manligt och kvinnligt - något som jag som många andra har trott var ganska svart eller vitt, utom några extremt få undantag. Men så är det ju inte alls.
Tack för omtanke, jag kommer kika förbi lite då och då.
Svar på tråden: Till Linda m Tuva från Kinna2

Grattis till pojken!

Skrivet av  Linda med Tuva + bebbe v. 26
Kul att du hörde av dig, jag har tänkt på er och undrat hur det har gått.

Vad glad jag är för er skull att han mår så bra! Då kan ni lägga en hel del oro på hyllan.

Jag håller tummarna för att han fortsätter utvecklas lika fint som hitills.

Många kramar
 

Hej Kinna2!

Skrivet av  Nikki
Kan det inte vara så att det skett en feldelning av kromosomerna när de odlade provet? Det har jag i varje fall hört! Er son är säkert alldeles perfekt i vilket fall som helst fast själv skulle jag nog tro att hans kromosomer är som de ska!

Men det där med att ta ett hudprov ger väl inte så mycket egentligen? Det fick vi höra i varje fall för det kan visa olika över hela huden! Och man tar ju bara en mikrobit ju! Verkar nästan överarbetat att ta hudprov fast vad vet jag *S*

Lycka till

 

Det spelar inte så stor roll

Skrivet av  Kinna2
Hej Nikki!
Jo, det kan säkert ha blivit feldelning eller nåt - fast nåt sånt har jag aldrig hört om. Som du säger ¨å är han fullkomligt perfekt, oavsett hur hans kromosomer ser ut.
Jag vet inte hur dom gör hudprovet ännu, men om det är smärtfritt för honom kommer jag nog att göra det för att kunna känna att vi har gjort allt som står i vår makt. Men egentligen spelar det ingen roll så länge han verkar så kärnfrisk som han gör. Han har nån form av kolik, men det kan inte skyllas kromosomer! Annars växer han så det knakar, och han ser väldigt grabbig ut. Det är lustigt nog många som kommenterar att en sån liten babykille kan se så grabbig ut. Det känns lite ironiskt med tanke på hur kromosom mosaiken gjorde hans kön ganska tvetydigt.
Vi får se när han växet upp hur det blir, men jag tycker att han har startat alldeles lysande.
Tack för gratulationer!
 

Artiklar från Familjeliv