Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skrämmande att se

Skrivet av Samarbeta för barnens skull
Det finns säkert bra familjehem och som vill barnen väl.
Men faktum är att familjehemmen oftast blir så fästa vid fosterbarnen och i brist på insikt att samarbeta med biofamiljen så går det ut över dom oskyldiga barnen.Sedan att inte att glömma så har soc förtalat biofamiljen inför familjehemmet.
Soc med deras förmaningar och förtal förvränger sanningen om biofamiljen och därigenom så finns det inget som heter barnens bästa längre.
Soc har skurit av all kontakt som finns mellan biofamiljen och barnen.
Jag vet en famhem som tog hand om 2 barn där
famhem insåg att det socialen gjorde i mot biofam inte stämmde där dom anmälde socialen och intygade att detta som har hänt inte stämde och att socialen hadde förbjudit famhemmet att prata med biofamiljen.
Men där bio föräldrarna dom fick sina barn tillbaka med hjälp av fosterfamiljen.
VISST! Det finns barn som råkat illa ut som är hotade och groft misshandlad och som far illa men bevisligen så sker omhändertaganden som inte skulle behöva och det är allvarligt det är nog dom soc denna biomor menar det finns faktiskt massor av sådanna föräldrar i sverige.
Blir förbryllad att endel inte kan inse att det händer.Tror inte biomor menar dom barn som verkligen far illa eller inte har några föräldrar.
Ett bra familjehem dommer inte föräldrarna utan att ha lärt och känna dom.
Bättre jobba med föräldrarna för trotts allt dom bioföräldrar som bryr sig som barnen älskar och saknar är väl bättre att försäka komma överens med eller? OK går det inte så OK men man skall väl försöka.Sätt er in i tex bio mammans situation hur tror ni hon känner sig? Hon måste även inför sina barn samarbeta med familjehemmet för sina barns bästa.
Sluta svärta ner barnens föräldrar alla kan hamna fel i livet och alla kan bättra sig,
Nu menar jag inte misshandlare eller andra för barnet kränkade eller livshotande tillstånd....
Tack för ordet.
Svar på tråden: Skrämmande att se

Tack för dina kloka ord!

Skrivet av  Illamående bio.mor
Och din insiktsfullhet!
 

Håller med dej...

Skrivet av  Anna
Självklart förekommer sånt som du skriver om. Felaktiga omhändertaganden. Men också omhändertaganden som är helt rätt. Tyvärr ett stort antal som inte alls blir omhändertagna. Men i bio.mors situation så verkar det ju vara en frivillig placering för hennes barn. Riktigt vad det innebär vet jag inte, eftersom jag är helt ny på det här...och hennes törs jag inte fråga. Då blir jag väl halshuggen.
Men, ni drar alla familjehem över samma kam, som om de är odugliga och bara ljuger och bedrar precis som soc. Det är lika olyckligt det som felaktiga placeringar. När barn blir felaktigt omhändertagna så hoppas jag det finns tillräckligt med kraft att ställa det tillrätta, jag vet inte hur, men jag skulle själv kämpa till sista andetaget för mitt barn.
 

Halshuggning?? *S*

Skrivet av  Illamående bio.mor
Lever vi på medeltiden???????

Vet inte om det hjälper dej, men mitt barn är frivilligt placerat pga att jag (ensamstående mamma) behöver återhämta mig från utbrändhet orsakad av sexuella övergrepp som barn (då soc SKULLE tagit mig från mina föräldrar...), andlig, fysisk & psyksisk misshandel från mitt barns pappa, övergepp mitt barn utsatts för av en nära släkting och all kamp efter det för att låta h*n läka och bli trygg igen!!
Jag har alltså HELA vårdnaden kvar, har mitt barn hemma varje helg, telefonkontakt minst 1ggn/vecka mm mm
Det är alltså inte MIN situation jag talar om, utan jag reagerar på vad jag ser och upplever runt mig, i min närhet och på avstånd!
Jag drar INTE alla famhem över en kam, men jag ser och har sett tillräckligt många för att kunna göra den bedömning jag gör!
För dina ev fambarn, hoppas jag av HELA mitt hjärta att Du och din familj hör till undantagen! OCh isf önskar jag Dej Lycka till! Och önskar att ni får ett barn som VERKLIGEN behöver er!! Och att du annars gör ALLT (som du skrev) för att soc skall ändra sitt beslut!!!!!
 

Jag är ingen naiv liten bimbo

Skrivet av  Anna
som tror att det är guld och gröna skogar och att man tjänat pengar på att vara familjhem osv osv. Jag har också varit med och sett och upplevt båda sidor. Både bra familjehem, barn som inte blir omhändertagna fast de lever i total misär, familj som blivit anmälda till soc för att de inte helt o hållet faller inom ramen för "normalt" där jag starkt ifrågasatt anmälan då jag varit en del i familjen och inte upplevt något som helst konstigt som skulle kunna ligga till grund för en anmälan, jag har varit med på ett litet hörn i en utredning som gällde eventuell misshandel, jag var inte anmälaren utan blev tillfrågad då jag kände till barnen och familjen. Där konstaterade man att anmälan i sej var överdriven men att familjen behövde lite stöd för att få få vissa saker att fungera. Ett samtal fick familjen och sen tyckte soc att det räckte. Det gjorde det inte kan jag säga, men inget mer hände och även om inte barnen i den familjen far illa på ett sätt, så har de inga regler, inga vettiga hemförhållanden och förldrarna lever i tron att det bara är alla andras barn som gör fel. Så...jag har lite erfarenheter av olika saker, vilket inte på nåt sätt ger mej en HEL bild.
Men jag har viljan att göra något bra och skulle jag upptäcka nåt som jag inte tycker verka stämma enligt soc berättelse så är jag inte främmande för att hjälpa till och ställa saker till rätta. Jag har ju inget förtroende till soc i min egen kommun som du kanske läst, därför vill jag inte samarbeta med dem. Jag har ju en förhoppning om att alla socialkontor och de som jobbar där inte är på samma sätt. Jag tror att soc är en tungrodd apparat, med alldeles för mycket pappersarbete och för lite "riktigt" jobb. Men blir vi fam.hem så är det ju soc som är min arbetsgivare och uppdragsgivare och jag vill inte utgå från att de ljuger för mej. Tids nog tror jag att jag kan bilda mej en egen och sann uppfattning, både genom barnets egna berättelser och träffarna som ska ske med bio. föräldar.
Jag förstår att din livssituation är allt annat än bra. Jag hoppas du själv får och har fått hjälp att bearbeta dina svåra upplevelser. Det är ju såna barn som så väl behöver bli omhändertagna, inget barn ska behöva gå igenom det du gjort.
En helt ärlig styrkekram till dej från mej.
 

Har du överhuvudtaget läst

Skrivet av  Samarbeta för barnens skull
Jag drar inte alla famhem över en kam!
Jag känner många fam hem som är bra!!!

Jag skrev att jag inte menade dom barn som verkligen har råkat illa ut!
Visst sker det lvu som är riktiga.

Bevisligen framkommer det dagligen avv lögner är vardagsmat och att socialen nyttjar dom till egen fördel sedan om det inte är sant spelar ingen roll
bioföräldrarna har ingen chans i mot sociala..

Tycker synd om barnen som inte far illa som blir plaserade pågrund av maktmissbruk och föräldrar som inte får tillbaka barn pga trångsynta famhem som inte vill se att dom barnen.

OBS!NU PRATAR JAG INTE OM DOM BARN SOM ÄR LIVSHOTADE ELLER INTE HAR NÅGRA FÖRÄLDRAR ELLER SOM HAR FARIT ILLA ELLER FAR ILLA!!!!OBs!!

Kan man inte se det från ett barnperspektiv så skall man inte ta sig ann andras barn.

 

Men jag pratar ju också om

Skrivet av  Anna
de barn som verkligen behöver en placering. Inte sitter jag här och tar felaktiga placeringar i försvar! Det är fruktansvärt att sånt förekommer och ännu mer fruktansvärt om det inte går att rätta till!
 

Låter bra det!

Skrivet av  Samarbeta för barnens skull
Nej men det händer ofta i dagens läge!
Och det tystas ner och det är allvarligt att dom får hålla på på det viset. Sociala kan ta barn snabbt som ögat men föräldrarna kan inte få barnen tillbaka trots att bevis om felaktigt omhändertagande.
Det är tråkigt men sant.
Sedan dom som vill berätta om det hemska blir tystade av pub lagen och andra instanser soc har med samhällets beskydd rätten att kränka männskliga rättigheter och det sorgliga är att endel folk inte vill inse eller kämpa för rättvisan och att dom utsatta barn / vuxna skall få upprättelse.


 

Artiklar från Familjeliv