Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rekommenderar PRIDE inför uppdrag

Skrivet av tusselina
Läser de hätska inläggen och konstaterar att ni verkar tycka ungefär lika, men ni pratar förbi varandra.

Det är vanligt att det blir "fel" mellan familjehemmet och bioföräldrar.

För att i möjligaste mån undvika att det blir dessa konflikter så tror jag att det är väldigt bra om familjehemmet genomgått PRIDE eller annan utbildning. Vi fick själva chansen att genomgå PRIDE. För dem som ej vet vad det innebär kan jag berätta att det är en halvårslång utbildning och utredning gemensamt med andra potentiella fam.hem.

Under utbildningen träffas man 10 x 3 timmar och går då igenom mycket regelverk osv, men framförallt får man diskutera olika ev. problemsituationer och sätta sig in mer i vad ett uppdrag egentligen innebär.

Det är för oss personligen en absolut självklarhet att vårt (snart anländande) barn även i fortsättningen ska ha kontakt med släkt och vänner - i möjligaste mån. Verkligheten är väl inte alltid så vacker, utan ibland finns det anledningar till att kontakten med föräldrar blir konfliktfylld. Detta beror givetvis på båda parter, bios är ju ALLTID i underläge gentemot fam.hem och kan reagera på många "knepiga" sätt.
Familjehemmet å andra sidan får aldrig glömma att barnen inte är deras egna och detta missas nog tyvärr av en del...

Mao tycker jag att utbildning och en rejäl utredning är helt suveränt, men det finns givetvis aldrig några garantier ändå. Men viktigast av allt är att alla jobbar för barnets bästa, då får man det bästa resultatet.

Bara några tankar från en blivande familjehemsförälder.
Svar på tråden: Rekommenderar PRIDE inför uppdrag

Hej!

Skrivet av  Anna
Tack för den infon! Det här med PRIDE är ju nåt jag kan fråga de som kommer hem på besök till oss från soc. Låter mycket intressant!
 

Artiklar från Familjeliv