Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad menar ni med

Skrivet av Punkten
att soc. daltar med barnens föräldrar?
Svar på tråden: Vad menar ni med

Ingen som kan

Skrivet av  Punkten
förklara? Utan ironi och spydigheter ett tillfälle att svara vettigt vad ni menar.
 

Vet inte vad du vill ha för svar

Skrivet av  Kallinka
men ska svara ändå. Som fosterförälder vänder man ut och in på hela sin familj sitt förflutna sin relation sexuella förbindelser sina föräldra syskon kusin relationer allt.Man får en placering men pga.tystnadsplikten gentemot de biolog. för. får man veta ytterst lite om placeringen. När man efter mycket slit får barnen att någotsådär fungerande vill föräldrarna försöka igen nu när barnen funkar läs har fått struktur o vardag.Det funkar ett tag sen får man tillbaka en trasig liten själ igen.Ett exempel kan ge massor. Barn blir placerade för ett antal orsaker men att bli förälder är ingen rättighet det följer med nästan bara skyldigheter för att det ska bli bra.
 

Ok

Skrivet av  Punkten
är det inte då så att vid ett sånt tillfälle du nämner så har föräldrarna haft någon svårighet som de rättat till och soc. därför låter barnen få komma hem till sina föräldrar för att de tror att det är det bästa för barnen?
Tycker att din version låter lite förenklad och lite grann som att soc tar barn för att ge till sina kompisar. Tror inte att soc. går in i en familj där mamma och pappa ligger och knarkar i en kvart med barn som inte får någon omsorg och tillsyn- placerar barnen hos en fosterfamilj- och när barnen är fit for fajt igen så skickar man tillbaka barnen till samma situation de kom ifrån.
Tror inte att soc. låter barnen komma hem till mamma och pappa för att de vill dalta med föräldrarna. Jag tror att det ligger mycket arbete bakom och många noga överväganden.-- Sen att dessa föräldrar du pratar om har fallit och inte lyckats ta hand om sina barn som de tog hem igen för att de älskar dem--(Kan någon sätta ett bra ord på det?) Inte sjutton är det att soc. daltat med föräldrarna. Soc. trodde naturligtvis att det skulle gå bra för barnen och föräldrarna. Soc. gjorde det för barnens bästa! Tror inte du det?
 

Ps

Skrivet av  Punkten
Tack för svar.
 

Jag har största förtroende

Skrivet av  Kallinka
för de socialarbetare jag har träffat och arbetat med. Jag vill nog tro att alla inblandade från socialen till de biologiska föräldrarna vill det bästa. Tyvärr är vi ju alla felbara det blir fel iband men läs nedan det har varit mycket slänga yterligehter på varandra. Jag vet fortfarande inte vad du vill ha för svar och svarade utifrån egen erfarenhet. Mitt exempel du önskade ett handlade om emotionellt misshandlade barn där psykisk sjukdom hos föräldrarna är orskaen till placeringen. Problemet missbruk av medicinerna, nya mediciner glömska att ta medicinersom medför ångest och panik attacker.Idag älskar jag dig kontra idag är du en smutsig sak som skrämmer mig.Naturligtvis älskar de sina barn och vill ah dem hemma lovar bättring som alla vill vi tro mest av allt de barn som älskar mamma och pappa. Alla har vi olika erfarenheter vi baserar våra svar på. Vi har varit med länge och jag har många fler exempel.
 

Jag är bara ute efter

Skrivet av  Punkten med Lillpunkten
de svar ni vill och kan ge.
"Du är en smutsig sak som skrämmer mig" SÅ SÄGER MAN INTE till ett barn! Hur många gånger får en förälder som gör så mot sina barn tillbaka sina barn i sin vårdnad?
Jag tycker det är förfärligt att det händer så för endel barn! Men alla föräldrar som drabbas av psykisk sjukdom fungerar inte så. Tror inte heller att det handlar om att lova att bättra sig om man är psykiskt sjuk. Ska man bättra sig måste man veta vad det är man gör fel.
Kan ändå inte utifrån det exemplet generellt hålla med om att soc. daltar med föräldrarna och att fler barn borde omhändertas. (Skrik inte nu om jag säger fel. Förklara lugnt bara.)
Soc. ger föräldrar och barn chansen att leva tillsammans för att de tror att detta är bäst för dessa människor.
Jag tycker att det är dålig uppbackning runtomkring om en förälder tillåts att bli så psykiskt dålig igen att det går så långt att h*n inte kan ta omsorg om sitt barn. Det går inte över en natt att bli så psykiskt dålig.
Bollar man fram och tillbaka med barnets psyke genom att ena dagen säga "jag älskar dig" och andra dagen "du är en smutsig sak som skrämmer mig" och nästa dag osv osv. Alltså det har inte med psykisk sjukdom att göra. Och är det så är föräldern inne i ett skov som gått långt och inget socialt skyddsnät har fångat upp henne /honom. Jag tror ju inte att soc. låter barnen flytta hem till sina föräldrar om denna psykiska misshandel pågår. Jag tror inte heller att det räcker med att föräldern sitter hos soc. och säger att h*n ska bättra sig utan att h*n har fått VISA det under en längre tid. (Pratar om LVU och protestera gärna om ni anser att ni har erfarenhet av annat.)
Tablettmissbruk som upphört-barnet får flytta hem igen- tablettmissbruk upptas igen. Hur många gånger får barnet flytta hem?
Glömmer att ta medicinen. Det finns på de flesta ställen hjälp att få för detta. Stödinsatser. Alltså igen dålig uppbackning och uppföljning. (Inget daltande.)
Ok. Jag vet att det varit många slängar åt båda hållen. Får väl konstatera att jag tycker det är ledsamt att det finns männsikor som tycker att soc. daltar med hopplösa föräldrar och att det borde göras fler omhändertagenden.
Det finns många sätt att förbättra situationer. Att omhänderta borde inte vara prioritet 1. Lite mer "daltande" och psykiskt och socialt uppbackning och omhuldande i profylaktiskt syfte vore på sin plats tycker jag. Vet ni varför det inte sker? För det är många som vet metoder och har egna psykologiska resurser att hjälpa barn och föräldrar i behov av stöd. Jo. Vi saknar pengar.
Känner också att med det hat och ilska ni känner till andra föräldrar medmänniskor så finns det inte mycket hopp om att det ska ta den vändningen i sammhället i stort.
Ser på AFF\'s snacksidor att fördömmandet och hackandet och ilskan mot andra är stor och jag/vi är bäst och bättre än andra barn/föräldrar. Detta är samhället.
Vet ni att det finns föräldrar som ber om hemmahosare och att få ett familjehem att bo i som söker stöd men inte får det. Det är brist på familjehem som tar emot mödrar och barn. Och jag förstår nu varför. Det är inte det klimatet och inställningen bland människor.
Säg nu inte att det ska inte behövas och så ska man inte dalta med föräldrar utan omhänderta barnen istället. För det är ju precis så det är. Då har era önskningar gått i uppfyllelse. Det bygger redan på att man klarar sig själv. Jag tycker att man skulle (ni säger dalta) jag säger omhulda och stötta en medmänniska.
Jag kan inte heller se att era erfarenheter stämmer in på min och min sons verklighet så som den sett ut.
Tack för att du svarar.
Jag förstår nu vad ni menar med att dalta med föräldrarna. Håller inte med om att det ska bort. Barn och föräldrar ska få chansen att få leva med varandra tycker jag. Mer uppbackning och uppföljning och riktigt "daltande" föreslår jag.
Och Ps. Jag har också mycket erfarenhet av psykisk sjukdom och funktionshinder som Asperger Syndrom och av soc.
 

Artiklar från Familjeliv