Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang "daltandet med föräldrar".

Skrivet av EJE
Hej!
Hoppar in lite sent i diskussionen..... Vill så gärna förklara vad jag personligen menar med daltandet av föräldrar.

Mina exempel kommer från mina 30 år inom barnomsorgen och det kontaktnät jag fått genom kontakt/familjehemsuppdrag.....alltså det rör INTE mina egna f-barns föräldrar.

1*Förälder till placerade barn blir portade i tvättstugan där dom bor för att man stulit tvätt av andra hyresgäster.... Dalt- Soc köper föräldern en "egen" 7 kilos maskin att ha i lägenheten.

2*Förälder som redan har 4 barn som växt upp under mkt svåra förhållanden... med ungdomsvårdsskola, självmordsförsök,familjehemsplacering vid 10 års ålder, alkoholism, brottslighet som resultat får barn nummer 5. Dalt- Får behålla detta barn bara för att förälderns självkänsla inte ska knäckas. Detta trots att barnet var och varannan helg får hämtas av socjour och sova på barnhem pga föräldrarnas supande och efterföljande slagsmål.

3*Förälder som trots löfte efter löfte inte kommer och hämtar sitt barn som lovat. Dalt-Får hur många chanser som helst...med samma resultat!

4*Förälder som får "tillbaka" sitt barn 7 ggr(än så länge) bara pga löften om att tex börja skola och "sköta sig" och klarar det ett par månader varje gång innan det är "kört igen". Dalt-Alla dessa chanser har för barnet inneburit 6 olika f-hem!

5*Förälder som tycker det är jobbigt att åka buss 1½ timme för att träffa sina barn. Dalt-Soc fixar problemet genom att varannan gång skjutsa föräldern och varannan gång får f-hemmet åka samma buss 1½ timme åt vardera hållet med tre barn som har bokstavskombinationer......och dessutom så får f-hemsföräldern vänta "på stan" i 4 timmar innan det bär iväg hem igen.

6*Förälder som verkar ha råd med allt.....utom sina barn.Har kronofogden i hälarna och handlar ändå...tex har 5 mobiltelefoner igång.....samtidigt. Dalt- Får, trots egen inkomst, extrapengar av soc i femdubbel upplaga när dom vill köpa nåt till barnen......tex dyra dataprogram(räcker åt flera till föräldern också...medan barnen får ett tillsammans).

Det här tycker jag är S*K*I*T på ren svenska!!!!

Men samtidigt så vet jag hur andra som behöver hjälp på allvar blir sparkade i ändan och knäppta på näsan av samma soc!!!!Alla kan vi hamna i en situation när vi behöver och ska ha rätt till hjälp och då finns det minsann inga pengar!!!!Och det är ju ännu värre det!
Svar
Mmmm
Och de där föräldrna som soc. inte daltar med och som får klara sig själva trots behov av stöd och uppbackning. Tycker du att det finns extra behov av att omhänderta de barnen också så det blir fler barn omhändertagna?
Vill inte tjafsa med dig om det du skrev heller men tycker det är synd att det finns personal inom barnomsorgen som inte kan se att de kanske inte har hela biten och som är så dömande. Vad vet du om varför denna förälder tyckte det var jobbigt att åka 1½ timme kommunalt? Hon kanske var inkontinent, vad vet du? Och varför kunde inte barnen få stanna 4 timmar till hos föräldern så hade familjehemsföräldern och barnen sluppit "vara på stan" i 4 timmar?
Visst kan jag uppröras över endel saker du räknade upp ovanför, men varför uttrycka sig generellt att soc daltar med barnens färäldrar och att det borde omhändertas fler? Du visar ju nu i ditt inlägg att du vet att det finns föräldrar som "får en spark i baken och knäpp på näsan" när de söker stöd.
Vill inte ha en barnomsorgspersonal som har den inställningen som du har. Jag är en fin människa och en fin förälder men jag tror att jag skulle bli väldigt sårad och rädd och inte känna stöd av dig om du var personal åt mitt barn och det skulle inte gynna mitt barn även om du inte tycker att jag är värd att respekteras för den jag är.
Även dagispersonal har en funktion som stöd åt föräldrar inte bara soc.
Det var ändå bra att få veta vad du tycker är dalt. Tycker väl också att det blir fel att säga att soc. borde omhänderta fler barn och ska sluta dalta med föräldrar. Det är inte fel att stötta och det blir tokigt att uttala sig generellt.

Tror ni inte att det kan vara så att familjehem just har kontakt med den lilla skara föräldrar och barn som har det svårast och att det finns ett brett spektrum av föräldrar och barn ovanför som mycket väl kan ha andra erfarenheter där de kämpar och gör ett gott arbete i motvind? Om föräldrar som verkligen inte klarar av det är uppe på siffran 2 så finns det föräldrar från siffran 3 till 10 på en tiogradig skala som förtjänar att få chansen att få hem sina barn igen!
Skrivet av  Storpunkten med Lillpunkten
Kliver in fast jag borde hålla mej utanför...
Genom att läsa här inne har jag absolut förstått att familjehem inte bara är av godo. Jag har verkligen försått att det inte bara är barn till tex missbrukare som blir placerade. Efter att också ha sett Kalla Fakta, om den lilla pojken som blev fråntagen från sina föräldrar för att han bla inte gick upp i vikt som han skulle, så förstår jag att det blir felaktiga beslut också - och mycket svåra såna att kämpa emot. Är man sen inte svensk är det säkert ännu svårare! Jag bor på ett ställe där det finns mycket kriminalitet och missbruk, en fristad nästan för missanpassade. (ja inte precis där jag bor! men i kommunen kan man säga) Jag VET att det finns många barn som far illa, där skola eller barnomsorg är enda tryggheten. Just i våran kommun är man inte pigga på att omhänderta barn. Jag vet (utan att givetvis veta alla omständigheter) att det finns familjer som levt i sån misär, pga missbruk och psykiska problem, att barnen levt i total kaos. Småbarn som fått krypa runt i smuts, utan kläder, bland husdjursbajs mm, nerdragna rullgagrdiner dagarna i ända och där man helt enkelt inte ens kliver utanför dörrn - där soc varit och tittat, men inte gjort nån åtgärd alls. Ingen alls. Jag vet att det finns fall där föräldrar är så stupfulla om dagarna att de inte kan ta hand om sej själva, att det är barnen som sköter hushållet, där soc ringer och meddelar dag och tid för inspektion (eller vad man ska kalla det) så att föräldrarna får en chans att vara både nyktra och städade inför mötet. Varför gör man inte oanmäld inspektion, så att man ser verkligheten? Eller barnet som vi skulle vara kontaktfamilj åt där mamman rédan frivilligt lämnat bort sina andra barn, för att hon helt enkelt inte ville ha dem, inte orkade med dem, när hon samtidigt hellre ville supa. Soctanten som var med då pratade med och till denna förälder som om hon vore ett barn. Berättade om de stora visioner de hade för mamman, eller som mamman rättare sagt hade själv...men att mamman orkade ju inte med att vara ensam med det lilla barnet, för hon fick ju ingen fritid. Vi fick veta att mamman själv ville inte behålla det här barnet heller, men soc tyckte inte att mamman skulle lämna bort fler barn nu, utan hålla fast vid detta. Men med hjälp av kontaktfamilj. Och samma andetag som detta sägs - så i nästa säger soctanten att det kanske blir så att barnet blir kvar hos oss för alltid om det fungerar bra...Allt var klart och vi skulle ta hand om barnet...Då plötsligt upphörde kontakten med soc. Inte ett ljud vi hörde! Började tro att vi sagt eller gjort nåt fel och blev själv att må dåligt. Flera månader senare ringde de igen och frågade om vi fortfarande var intressrade. Då berättade de också att de velat ge mamman chansen att börja en utbildning först. Vi hade då tappat förtroendet helt för soc i våran kommun, så där vill jag inte ha några uppdrag ifrån. Så...där var mamman mycket viktigare än barnet. Där bollade man och laborerade med ett litet barn för att man absolut skulle ha rätsida på mamman. Mamman super än idag och den kille hon för tillfället har, har större barn som kan passa den lilla när de super.
Så, nog känns det som att soc gör märkliga prioriteringar.
Skrivet av  Anna
Det är ju klart.....
.....du vet ju inte vem jag är så du kan ju inte veta att jag verkligen vet vad jag pratar om!Eller så vill du bara tolka allt på ditt sätt?????

Jag nämnde inget kön på nåt av föräldraexemplen så varför tror du att det är en mamma som jag beskriver?
Sen har jag med vilje dragit in på detaljerna eftersom jag inte vill att nån ska kunna känna igen sig.

Och min syn på bioföräldrar vet du inget om.Jag har bara gett mina åsikter när det gäller vissa som varkligen är ute i blåsväder när det gäller sitt föräldraskap.

Jag har varit delaktig i några utredningar och vet att, i alla fall dom kommuner jag haft att göra med, det aldrig någonsin hänt att soc sätter in "åtgärder" pga en persons åsikter.Hittills har det alltid varit så att "allmänheten",BVC,läkare..... och barnomsorg under en längre tid varit oroliga för hur ett barn haft det och när det blir dax för utredning så tillfrågas alla som "anmält" och det är soc och kanske tom utredningshem som är ansvariga för vad som sen händer.Oftast har det tom varit så att föräldrar blivit erbjudna hjälp hemma eller kanske ett gemensamt f-hem,men föräldern säger nej.
Familjehemsplaceringar är inget som bara händer över en natt!!!!!Det är en sista utväg när inget annat fungerar...........

Du säger att du inte vill att barnomsorgspersonal ska ha min inställning..... Kan du förklara det närmare???
Jag har jobbat i över 30 år och jag lovar att det är ett fåtal föräldrar som inte "håller måttet"............och som ALL PERSONAL GEMENSAMT försökt att hjälpa på traven innan vi är tvugna att anmäla(vi har anmälningsplikt)och det är inte i första taget vi gör en anmälan-det kan jag lova!!!! För i de flesta fall händer inget alls efter anmälningarna mer än att föräldern sen kommer och hånskrattar oss rakt i ansiktet för att vi är så dumma!!!!Sen fortsätter samma cirkus tills barnet/barnen hamnar riktigt snett här i livet eller i bästa fall skolan lyckas bättre än oss.Hur det än är har jag jobbat så länge att många barn nu är "vuxna" och på alla sätt visar vaddom tycker om det stora SVEKET!!!!!

Dom flesta "vanliga" föräldrar med normala fel och brister har jag då inga problem alls med relationerna till-jag lovar!!!!!

En sak till som visar att du inte vill förstå är att du undrar vad jag tycker om dom som vill ha hjälp....om man ska rycka barnen av dom direkt????Jag skrev ju att det är tom ännu värre att vägra dom som söker hjälp det stöd dom kan behöva för att klara det hela.DET ÄR BARA I UNDANTAGSFALL BARN PLACERAS.....OCH SKA PLACERAS!!!!Är jag tydlig nog nu????

Men där inget annat hjälper är samhället skyldiga att hjälpa barnet till en så bra uppväxt som möjligt.Och då är det väl tur att vi familjehem finns!!!???Vi tar ju med öppna armar emot,i de flesta fall,tämligen trasiga barn som vi förutom att vi ska få på fötter igen ska hjälpa till en "normal" relation med sina bioföräldrar.Vi ska älska dom,fostra dom,tamaps med dom,mysa med dom.....och sen vara beredda att glädjas med dom när dom kan flytta hem till bioföräldrarna igen.
Oftast flyter allt på riktigt bra,men det händer också att vi blir jättetrötta på hela situationen och behöver få "prata av oss".Att ständigt bli ifrågasatt är tungt!!!Vi får försvara oss mot alla.....barnen som tycker bioföräldrarna är snällare,föräldrarna som tycker att vi ställer upp för lite,soc som tror att vi orkar hur mycket som helst och sen hela omvärlden som tror att vi gör det här för pengarna!!!???
För hur det än är så i vardagen är det vi som ska hjälpa barnen att klara av besvikelsen över att föräldrarna inte beter sig som "vanliga" föräldrar,över alla löften som aldrig blir infriade, över känslan att inte duga och dessutom ska fixa de svårigheter som barnen kan ha medfött,ha fått av det dom utsatts för innan placeringen.Vi har det tufft det vill jag lova!!!Det här går inte att jämföra med att leva med sina "egna" barn!!!!
Att få höra att vi "TAR barn från föräldrarna" är ju bara för magstarkt....egentligen inte ens värt att kommentera!!!!

Jag kan förstå frustrationen över att inte räcka till som förälder när det har gått så långt att omvärlden protesterar högt med en ev anmälan och jag vet att det finns en hel del "ärthjärnor" som arbetar som socialassistenter,likaväl som det finns folk som ALDRIG borde blivit familjehem....Men jag vill tro att i de FLESTA fall så är det barnens bästa alla har för ögonen!!!!!
Skrivet av  EJE
JAHA!!!!!!!!!!!
Det är Anna som säger att soc. inte gör ett bra arbete!!!!!!!!!!!!!!!! Det är NI SJÄLVA SOM KLANKAR PÅ SOC OCH SÄGER ATT DE GÖR DÅLIGA BEDÖMNINGAR OCH PRIORITERINGAR! NI SÄGER ATT SOC. GÖR DÅLIGA BEDÖMNINGAR OCH "DALTAR" MED FÖRÄLDRARNA OCH INTE HAR BARNENS BÄSTA FÖR ÖGONEN!!!!!!!!!!!
Eller är det bara till barnens bästa när de blir omhändertagna??????????? Om de hade inte "ARBETAT" med mamman till barnet som Anna berättade om HADE DET VARIT EN RÄTT bedömning då????????????
Jag sa "mamma" av ett misstag!!!!!!! Jag brukar säga "förälder" för att täcka in både mamma och pappa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man behöver bara läsa dina inlägg så ser man vilken inställning du har!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tycker det verkar vara familjehemmen som klagar på soc. och föräldrarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har jag sagt nåt om om att ni TAR BARN FRÅN FÖRÄLDRARNA????????
Pratar jag tillräckligt högt för att du ska höra??????????????
Om du tycker att jag inte vill förstå varför varför pratar du då?????????Tror du jag fattar bättre för att du SKRIKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag poängterade att du ju skrivit det själv!!!!!!!Är du blind???????????????
Jag kanske inte är en "NORMAL" förälder för DIG men jag är en BRA förälder och har ett barn som MÅR BRA och soc. säger att jag är en BÄTTRE FÖRÄLDER ÄN DE FLESTA. Men med er pessimism vad beträffar soc. bedömningar så GÄLLER VÄL INTE DET????????????

Tänkte svara Anna förut att jag tycker det verkar som soc. gör ett JÄTTE-ARBETE i deras kommun och inte verkar ha ett LÄTT arbete!!!!!!!!!! Men vem orkar TJAFFSA MED FAMILJEHEM??????????????

Tänk om ni familjehem var soc. tjänstemän vad väldigt mycket bättre det skulle bli!!!!!!*jätte-sarkastisk*
Nu förstår jag inte alls????
Det är väl ingen här som ifrågasatt DIN föräldraroll???Eller har jag missat nåt???

Vi känner ju inte dig......läser bara dina inlägg!Lika lite som du känner oss.....du läser ju bara våra inlägg!

Vad jag vill ha sagt är att det finns både bra och dåliga föräldrar,bra och dåliga familjehem och bra och dålig personal på soc!Det som är tragiskt är när nån-vilken det än är får hållas.Är vi överens om det i alla fall????
Skrivet av  EJE
Och jag trodde.....
.....att vi förde en diskussion i sak- inte om personliga saker-även om jag ville berätta grunden till mina erfarenheter.
Det är alltså inte alls min mening att föra ett samtal om dig som person och jag menade heller inte att skrika-ville bara vara extra tydlig.
Tack för mig!!!
Skrivet av  EJE
Personlig vinkling (långt)
Det kan vi väl vara överens om.

Nja, jag försöker att föra en diskusion i sak men jag tar det personligt när man säger nåt negativt om supande morsor och dålig social. Fast jag aldrig har supit och fast jag tycker att endel sociala är dålig jag också. Jag misslyckas att föra en diskussion i sak. En grundsten i varför vi är osams på den här sidan är nog för att alla tar det så personligt.

Jag har inte erfarenhet av nåt dåligt familjehem. Men däremot andra dåliga människor och jag är jätte-känslig för att folk tycker att jag är en dålig mamma.
Nä, det är ingen som sagt att jag är en dålig mamma här. Jag känner mig bara hopklumpad som en kategori förälder som inte ska få chansen och misstänks inte kunna göra sitt jobb. Jag kanske skulle önska att det fanns en barnomsorgspersonal, pbu-personal osv som inte tyckte att jag var en presumtiv dålig förälder utan trodde på mig. De som tycker att jag är bra är soc. och då tycker ni att de daltar med föräldrar och gör felbedömningar och ger föräldrar chansen att ta hand om sina barn fast det är fel och de borde döma ut föräldrarna, låsa in de och kasta bort nyckeln. Rent generellt. (Nää, ingen här har sagt så. Det är min tolkning.)
Jag vet att man tyckt så som ni tycker om föräldrar som inte ska ha hand om sina barn om mig. Därför tar jag det personligt. Och när det är den inställningen så har jag svårt att ta till mig att det finns de som tycker så där fint som familjehemsföräldern skrev på "föräldrar till omhändertagna barn". Jag har svårt att förstå att ni tycker både och. Det ena kan ju inte var sant då. (Och då välger man bort det goda.)

Om det är ett fall som är felbedömt av soc. så betyder ju inte det att det är fel av soc. att arbeta med barnens föräldrar.
Det är bra att soc. arbetar med föräldrar och barn, det ska inte vara en första åtgärd att omhänderta barn. Inte ens soc. kan förutspå framtiden vilken förälder som kommer att lyckas och vilken som kommer att falla. Det är deras uppgift att tro och bygga för framtiden. Om man ska omhänderta alla barn till föräldrar som någongång misslyckas eller ett problem uppstår eller ett missförstånd så får vi göra om våra lagar och inte många föräldrar blir det kvar till slut som har sina egna barn hos sig.
Jag tar hatet och utdömningen mot föräldrarna på den här sidan personligt.
Men...Som sagt: Allt är inte som det verkar att se ut. Ibland gör soc en riktig bedömning också. Ganska värdelöst att anmäla folk till soc. om man inte tror att de kan bedöma och göra något. Och att "göra nåt" är inte alltid att omhänderta barn. Och soc. "gör nåt" ibland även om de håller på föräldrarna och inte barnomsorgspersonalen. Och, tro det eller ej, ibland gör soc. en helt korrekt bedömning av att föräldrarna är tom BRA föräldarar trots att barnomsorgspersonalen inte tycker det. Huvudsaken borde vara att det går barnen väl även om föräldrarna bedöms bra och barnomsorgspersonalen har fel i sin bedömning.
"Allt är inte som det verkar vara." -En som har erfarenhet från det hållet också.
Nu är jag helt med.....
... och jag lovar att jag personligen inte tillhör den där dömande typen av förskolepersonal!
Istället är jag den de flesta vänder sig till när det kärvar ihop sig....Jag har varit "inofficiell" extramamma åt ett tiotal barn genom åren,men det är där jag sett att hjälpen är välkommen....och vi har varit och är nära vänner föräldrarna och jag.

Jag tror att man för att kunna hjälpa måste kunna få ställa relevana krav och ibland gör sanningen ont!(Inte menat till dig....rent allmänt...)

Jag tror att vi(du och jag) i mångt och mycket menar/har sett/ser samma saker du och jag....men från olika håll!!!!
Lycka till du och ditt barn!!!!
Skrivet av  EJE
Hej Eje
Tack så mycket det värmde! Och förlåt om jag sårat dig! Hoppas det går bra för dina barn också!