Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej igen alla!

Skrivet av MammaH
Nu fungerar -äntligen- min lilla dator igen mej hu vad mycket som här skrivits.

Jag har läst och läst och läst...men det känns som om det inte spelar någon roll vad/hur man skriver så kommer vi inte att nå fram till varandra i full förståelse.

Men en STOR fundering har jag ialla fall:
Inte tror väl bio.föräldrar på allvar att det är familjehemmen som "tar" deras barn???????
Om det nu inte skulle finnas några fam.hem och ett barn behöver "mer" än vad deras bios kan ge, VAR ska då barnen ta vägen? Jag hoppas att ingen önskar oss tillbaka till tidigare med "barnhem"

Svar
Hej MammaH!
Jag undrade vart du hade tagit vägen!
Jag tror att det är en sällsynt "troning" isåfall. Jag tror att den är så sällsynt så familjehemmen inte behöver gå i taket och ta det på allvar. Familjehemmen måste förstå att den som uttrycker sig så egentligen ger uttryck för något annat. Och OM det finns någon som tror att familjehemmen tar barn (ungefär som u-världens barnhandel eller någon psyko filmrysare) så varför bli så arg för det? Då mår
väl i alla fall den personen väldigt psykiskt dåligt kan man väl sluta sig till?
Jag tänker att familjehemmen måste må väldigt dåligt och ha väldigt dåligt självförtroende när de attackerar tillbaka på sådana inlägg.
Jag önskar inga barnhem. När min son var baby bad jag soc. om ett familjehem till mig och min son. Jag trodde på människans godhet och trodde den fanns hos familjehemmen.
Jag visste inte att det var så här innan jag hamnade på den här snacksidan ska jag säga dig.
Jag tror inte ni "tar" några barn.
Välkommen tillbaka!
Skrivet av  Storpunkten med Lillpunkten
Det är kanske mig du syftar på
när du skriver att familjehemmen måste må väldigt dåligt och ha väldigt dåligt självförtroende när de attackerar tillbaka på såna inlägg (som att en viss person skrev att familjehem tar barn från bio.föräldrar - som svar på när jag var glad för att vi är på väg att KANSKE bli ett famlijehem). MEN, det kanske inte alls är mig du syftar på heller. Nån annan här har kanske också "attackerat". Kan du svara mig , om det nu var mig du syftade på, varför jag INTE ska ge svar på tal när jag blir totalt nergjord som människa för att jag gjorde det stora misstaget att delge på denna sida att jag var glad för att det var på G med att vi kanske ska bli familjehem. Varför skulle jag inte få reagera? Varför skulle jag ha dåligt självförtroende för att jag svarar på ett inlägg? Du säger ju själv att du tar illa upp när nån skirver om fulla morsor mm, varför ska inte jag få ta illa upp när nån är otrevlig mot mig?
Som svar på vad du skrev längre ner, så kan jag ju tala om för dej att jag inte heller tycker att det är fel att soc. hjälper föräldrar som behöver det. Givetvis inte. Det är ju det de är till för. Men precis som EJE skrev så har jag erfarenheter av ett visst mått av "dalt". Ibland ser man bara föräldrarna och inte barnen. Ibland fokuserar allt kring föräldrarnas problem och att barnen far illa tycks inte vara så viktigt. Jagtycker absolut att man ska hjälpa, men varför inte i vissa fall, låta barnen fålugn o ro och trygghet i ett familjehem tex medan föräldrar får hjälp med det de behöver nån annanstans och så fort föräldrarna mår bättre ska barn o föräldrar givetvis träffas. Så småningom får manhoppas att barnet och föräldrana kan åteförenas - kanske med fortsatt kontakt med familjehemmet som ett litet stöd. Mend et beror ju problemens svårighetsgrad. Ditt problem och det du tar illa vid dej av, är ju Du. Det finns massor med andra exempel, där saker o ting inte är som du upplevt det. Jag känner inte dej och inte nån annan här heller och jag dömmer inte dej personligen som förälder bara för att jag återberättar några saker som jag har erfarenhet av. Var snäll och döm inte mig heller som eventuellt blivande familjhem.
Skrivet av  Anna
Eller så var det mig!
För jag blev uppriktigt ledsen när jag läste diskussionen mellan dig och hon som mådde illa.Hann bara inte komma med nån hjälpande hand(vi har det ganska tufft ibland...och nu var det ibland...).
Jag skrev ju nåt om att "ta barn" i ett av mina inlägg till Stor. med Lill.

Dom f-hem jag känner bäst jobbar verkligen hårt för att ge barnen det dom behöver och en bra relation till sina föräldrar.Du är så välkommen in i gänget och jag beklagar det bemötande du fick här.Men ibland så ser man väl inte skogen för alla trän....och fel träd sågas av.....
Skrivet av  EJE
Att vara familjehem
måste man kunna ta kritik du kommer att få massor. Du och din partner behöver vara sammansvetsade och veta var ni står för det kommer blåsa betydligt värre vindar än vi upplevt den senaste tiden här inne. Ju mindre barn och längre placering desto jobbigare kan en relation som varit kanon med barnets familj bli. Vilket ju är naturligt vi är som alla andra felbara men vi förvaltar det käraste någon har och har tillråga på allt fått en OK stämpel i pannan. Men nog behöver vi en sida att ventilera och dela tankar utan på hopp eftersom det är så mycket man inte kan dela ens med närmaste vänner.
Skrivet av  Kallinka
Hej Storpunkt!
Hur gick det då för dej den där gången när du bad om ett familjehem för dej och sonen? Fick ni det?
När vi kom i kontakt med andra familjehem och föreningar för familjehem (runt 89-90) så var det flera som hade mor/barn placeringar, men idag känner jag inte någon som har det.
Kanske har det skett en förändring i soc sätt att tänka, men visst tror jag att det i en del fall, skulle vara bättre att placera barn/föräldrar istället för att skilja dom åt.
Tack iaf för välkomnandet.
Skrivet av  MammaH
Nä de sa
att det finns nästan inga såna hem så det går inte att erbjuda.Så jag fick ingenting.
Skrivet av  Storpunkten med Lillpunkten
Å så dumt!
Om det inte finns tillräckligt många så är ju det ett bevis på att fler behövs. Men när man är i behov av hjälp ska man ju inte behöva "bråka" sig till den.

Skrivet av  MammaH
Hej du!!!
Där är du ju.......undrade just!Skönt att det "bara" var datorn som spökade.....
Jag kom också sent in i den här debatten.....och lyckas bli missförstådd hela tiden så nu ger jag mig....

Vi har haft en riktigt "downperiod".....allt bara blir fel och det som kan strula strular.....Jag har knappt orkat sitta ner utan att svimma.Nu har vi inte ens vatten!
Men det verkar som om allt går till sig med mkt möda och stort besvär!!!!
Skrivet av  EJE
Du EJE
Tack för mailet. Jag svarar!
Skrivet av  MammaH
Gör du det!
Jag har saknat dig......Hade behövt en axel....Men nu är det lugnt igen-hoppas jag!
Skrivet av  EJE