Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför får de inte komma på bröllop?

Skrivet av Helena
Jag har varit förbannad hela sommaren för detta. Min mans syster ska gifta sig i helgen, kul kan man tycka. Om det inte vore för att våra barn inte får komma med. De är 6 och 8 år, hon vill inte att barn under 10 ska vara med....alltså hon har 3 syskonbarn, inga egna. Det andra syskonbarnet får vara med och även hans brors barn. Våra är alltså egentligen de enda barnen som inte får vara med. De som har bebisar får ju självklart ta med sig sina också..Den här orättvisan går mig på nerverna totalt. Jag tycker inte att det är schysst att låta vissa syskonbarn gå men inte andra, det har väl inte med åldern att göra. Mina barn är verkligen inga vildbasar. Jag hade förstått dem om inga barn fick komma alls, men att utesluta våra pga åldern(kusinen är 12)gör att jag helst vill slippa gå. Kan ni förstå hur jag tänker tycker ni att jag ställer för höga krav, är det inte orättvist. Vad tycker ni? Till saken hör att barnens kusin alltid fått all uppmärksamhet på min mans sida. Mamman är ensamstånde sedan hon föddes vilket inneburit att alla på min mans sida tycker så "synd" om den lilla tösen och hennes mamma. Att inte hon skulle få vara med även om hon vore 3 är totalt obefintligt.Det var egentligen därför som jag kände att jag ville titta in på denna sidan. Jag är så förbannat trött på att de bryr sig så mycket mer om henne än våra barn. Det är så synd om henne hon har så dåligt ställt, era barn har det så mycket bättre bla bla bla tills jag nästan spyr på att höra det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden: Varför får de inte komma på bröllop?

Värdelöst!

Skrivet av  annal
Bröllop med barn är ju det bästa som finns. Vilken fin upplevelse det skulle vara för dem, jag begriper mig inte på folk som inte vill ha med barn. Vad är de ute efter, det perfekta bröllopet där inget får vara oplanerat? TRIST!
När min kusin gifte sig var mina med, 5 och 3 då, och det var URKUL. Min lilla tjej (3-åringen) skulle hålla blommorna i kyrkan men vågade inte själv så jag bar henne fram och hämtade blommorna och alla tyckte det var jättefint ändå, trots att det inte följde planerna.
När mina föräldrar gifte sig var min kusin 4-5 och brudnäbb men hon höll pappa stenhårt i handen hela tiden, också jättefint! Vilka minnen det blev!

Låt oss bara hoppas att din svägerska växer till sig och inte alltid är lika tråkig! Och det är nog bara du som kan bestämma om du ska gå eller inte....
 

Det är deras bröllop, glöm inte det

Skrivet av  Mamma Erik (än så länge ogift)
Och som värd/värdinna har man rättigheten att bjuda precis vilka man vill.
För vissa är bröllopet en vuxentillställning, för andra en familjfest eller en ren kompishistoria. Andra gifter sig utan några gäster alls.
Man kan tycka vad man vill, men man måste acceptera och respektera att det är de som gifter sig som det skall vara en fest för. Vill de inte ha mindre barn med så vill de inte.
Bröllop är dessutom en kostsam historia, så någonstans måste man dra gränsen, och de som blir på fel sida om gränsen kan bli besviken och ledsen.
Själv skulle jag ta tillfället i akt och njuta av att vara barnledig, slippa föräldraransvaret för en kväll.
Jag har varit på bröllop som varit barnfria och bröllop som varit med mycket barn. Skillnaden är hur man lägger upp bröllopet.
Men till kyrkan kan alla komma, bjudna såväl som oinbjudna, då kyrkan är öppen för alla.
 

Kanske det......

Skrivet av  Helena
Anledningen till att jag ändå ska gå och för att jag inte har sagt någonting är pga att jag tycker att det är brudparet som ska välja vilka dom ska bjuda. Jag vill inte heller förstöra deras dag genom att göra en affär av detta. Jag förstår att många tänker som du, annars så skulle ju även våra barn varit bjudna. Jag säger ingenting om att man inte vill ha med barn på sitt bröllop det har jag förståelse för, det går inte att ta med alla barn för då skulle det likna ett barnkalas. Men det gör mig väldigt ledsen att de inte vill ha med våra barn, när vi gifte oss för 3 år sedan bjöd vi endast syskonbarnen, 3st då. Nu bjuder dom 3 st syskonbarn, de enda som inte får komma är våra 2. För mig handlar det inte om ålder, jag skulle inte vilja gifta mig utan att ha med mina härliga syskonbarn. Jag vill gärna tillägga att kuvertpriset på deras bröllop är 95kr per person för 3 rätters middag, ett kompispris som de har fått. Därför är det inte mer än ett par hundra det skulle kosta dem om våra barn var bjudna. När vi hade bröllop var kuvertpriset 700 kr, då tycker jag att man kanske måste tänka en gång extra, men i det här fallet är det knappast en ekonomisk fråga. Jag vet till 100% att om brudens systerdotter varit 1, 2 eller 3 år så skulle hon fått vara med iallafall, kan du förstå att man kan känna en stor bitterhet?

 

vett och ettikett

Skrivet av  eli
Självklart är det brudparet som bestämmer sin egen gästlista.
Men att dela på en familj tillhör inte god ton,framförallt inte om andra barn är inbjudna.
Antingen bjuder man barn eller inte.
Att välja ut vissa är ohyfsat.
Särskillt i detta fall där det blev så tydligt att dessa två barn var särbehandlade.
Visst håller jag personligen med om att en kväll i vuxnas sällskap är avkopplande,men frågan gällde nog snarare särbehandlingen av de två barnen.
 

Så här gick det.......

Skrivet av  Helena
till på bröllopet. Första gästerna som jag träffade frågade varför våra barn inte var med, de var ju tillräckligt stora för att sitta still...Hade aldrig sett dem förut! Då var vi inte helt ute och cyklade kände jag. Det är sóm du säger eli att det handlar om deras inställning, att de har uteslutit endast våra barn, för att de var ett par år yngre än de andra syskonbarnen. För mig har det inte med ålder att göra.

Vad jag däremot inte trodde var att jag skulle ha fruktansvärt rätt i det, eller jag misstänkte det väl. Deras 12åriga kusin kunde definitivt inte klara av att vara med. Hennes mamma blev full och grät som vanligt. Vilket ledde till att den stackars tösen också grät och grät. Mamman avfärdade henne och dansade vampigt och utmanande med andras killar....
Så brukar det se ut när de kommer igång. Därför menar jag att det inte alls har med åldern att göra. Flickan borde absolut inte ha varit med, det var jättesynd om henne. Efter bröllopet ringde bruden till oss och tackade, då sa jag till henne att jag var besviken på att barnen inte var bjudna. Hon svarade bara att jag vet det!! Hon tyckte inte heller att deras kusin borde varit med. Nu har jag sagt det till dem som har tyngt mig hela sommaren. Jag vill einte säga något till dem innan för att förstöra för dem. Men samtidigt ville jag ändå ha det ur mig för att känna mig lite bättre till mods. Och det var som om en sten lättat från mitt hjärta. Jag är nöjd att jag sa det, sen om hon fick som hon ville så är väl det bra för dem. Tyvärr kommer jag aldrig att glömma detta, det har satt sina spår i vår gemenskap med dem.
 

Du gjorde helt rätt.........

Skrivet av  eli
....som talade om för bruden hur du känner.
Det bidrar förhoppningsvis till att du mår lite bättre och kan släppa tankarna på den här trista historien.
 

Vi har inte heller bjudit några barn. (långt)

Skrivet av  Snart fru
Hejsan!
Jag och min fästman ska gifta oss om fjorton dagar, och vi har valt att inte bjuda med några barn över huvud taget. Visserligen är inte barnen så nära släkt som syskonbarn, men vi umgås ändå rätt mycket.
Anledningen till att vi har valt att göra så är flera:
* Vi vill att alla ska kunna sitta och äta i lugn och ro, och ha kul och roa sig hela dagen/kvällen, utan att behöva tänka på sina (eller andras) barn.
* Skulle vi bjuda "alla" barn i släkten också, så skulle det bli ca 10-15 gäster till och därmed kosta mer. (Bröllop är ingen billig tillställning!)
* Det skulle bli "besvärligare", med annan mat osv. dels för att barn inte äter samma meny som vuxna, men även på grund av allergier etc.

Nu tycker du säkert att jag är kall och okänslig och "minsann hade tänkt annorlunda om jag haft egna barn!"... ;-)
Men det är inte det det handlar om. Jag tycker jättemycket om de här barnen, och vi firar jular och midsomrar ihop osv. Jag tycker helt enkelt att deras föräldrar gott kan få roa sig på egen hand på vårt bröllop!

Sedan håller jag med dig om att det är orättvist att vissa syskonbarn får komma, men inte andra! Alla eller inga; en 12-åring är inte så vuxen den heller!
 

Du missar ingenting om du stannar hemma

Skrivet av  H
Bröllop utan barn brukar bli urtrista, stela tillställningar eller urartade fyllekalas. Gör något kul med barnen istället!
 

Stackare

Skrivet av  Mamma Erik
Jag har ALDRIG varit på något bröllop som liknar fylleslag eller stela tillställningar. de bröllop jag varit på har varit supertrevliga, god mat, bra underhållning (speciellt alla tal). Kul dans och absolut ingen fylla, ändå har det förekommit både snaps och vin.
Min systers brölopp var en underbar historia med c:a 150 gäster och INGA barn, två middagar, en med släkt och en med kompisar, kusiner och närmaste familjen.
När jag tänker efter har det inte varit några barn med alls på bröllopen. Kanske rätt bra då middagarna kan bli ganska långa historier och jag tror inte barn skulle tycka det vara kul