Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur mycket pussar ni barn och andra frågor..

Skrivet av Frågvis
1. Jag har en bekant som hela tiden ska pussa på vår dotter... Fråga 1 är alltså hur mycket ni pussar på andras barn?? (själv tycker jag man pussar på sina egna och kramar andras...)

2. Hur välkommet är det tycker du att störa i blöjbytet? Att komma dit och hålla på och busa medan en stressad moder ska försöka få på en ny blöja?

3. Vad tycker ni om folk som ska ner i vagnen och nypa babyn i kinderna och säga ÅÅÅÅH och OOOOOOH medan liten försöker sova?

Svar på tråden: hur mycket pussar ni barn och andra frågor..

hm... störigt

Skrivet av  trollmamma
1..Puusar o karmar är väldigt personliga för mig så jag pussar mina barn o de barn jag känner väl o de känner mig väl tillbaka.
2.. Där säger jag ifrån antingen få de vänta eller byta själva !
3.. Väcker du honom får du få honom att sova igen.
Jag är väldigt Sträng mot andra för jag brukar säga på skämt/allvar att vill de hålla på så mycket får de skaffa egna barn !!!

 

Jag

Skrivet av  Mmaria
pussar sällan våra egna barn :-/ men kramar i massor!:-)

Gillar inte "folk" som ska pussas och ha sig på barnen, kramar är okej! Värst är nog en i släkten som ska pussa barnen på munnen fastän hon har herpes och ofta får utbrott :-( Hon smittade sin egen son då han var liten. Tycker när man har ngt sånt bör man tänka ett steg längre.. Finns en orsak till att jag är försiktig.. jag har det inte på munnen men jag kanske får.

Blöjbytet.. vi låser in oss när vi byter blöja och det är folk på besök.
Första gången svärmor var på besök efter BB så gick maken in för att byta blöja, han låste dörren, svärmor springer och hämtar kameran och börjar rycka i toadörren. Då han inte öppnar blir hon störtsur och sätter sig och surar i vardagsrummet. (vi ville inte hon skulle ta de korten .. något skulle vi väl få föreviga..plus att hon är jobbig att ha med vid skötbordet!)

Men om någon ska komma och busa med ungen medan man försöker byta blöja? Ut med typen fortfarande än /&)/()!
Se på min vilde.. hon behöver sövande för att kunna bytas på *S* så det sista vi behöver är någon som busar upp henne!!
 

Såhär har jag gjort:

Skrivet av  Nape
1. Jag tycker bara att man pussar sina egna barn. Kramas kan man göra (jag inte sådär så man rycker till sig vilken unge som helst på stan *s*) men om barnet kommer nära och vill gosa.

1. Jag brydde mig inte. Ville svärmor/min mamma titta, hålla sällskap eller rent av ta över så var de välkomna till att göra det.

3. Jag tyckte inte alls om att folk skulle röra babyn i ansiktet och så. Jätteläbbigt tex på posten när det kom gamla tanter och skulle klämma lite. Usch, speciellt nu med vinterkräksjuka och alla baciller man inte vill ha..
 

Irriterande

Skrivet av  PF
1 Håller med dig till 100%

2 Riv ifrån vettja!

3 INGEN INGEN får nypa barn i kinderna, det är ett otyg som äldre håller på med av någon anledning som jag inte förstår -men mina ungar får inte nypas i kinderna av någon. -där går gränsen!
 

Håller inte med

Skrivet av  anonym
Jag pussar de barn jag är nära och som vill pussa, att tvinga på barn pussar ör ett oskick, men bebisar till vänner pussar jag självklart. Ska det vara något som är reserverat för den inre familjen får de väl säga till.

Samma sak gäller för dina andra frågor. Om hon gör något du inte gillar, stå för det och var rak och säg det. Istället för att tycka at t"hon borde veta" eller vad jag läser mellan dina rader.

usch och fy för såna som inte vågar vara raka och gör livet odrägligt för oss andra..
 

meh

Skrivet av  frågvis
Varför en så snäsig ton???
jag menade inte att jag inte är rak, jag säger väl till när det inte passar mig, det har väl inte du en aning om? var i mitt inlägg skriver jag att jag inte säger ifrån?

Min fråga var bara vad ni andra tycker...
 

du frågade

Skrivet av  Anonym
och jag svarade

Nej du skriver inget om att du säger till att du vill vara ifred när du byter blöja, och jag tycker att det gör en oerhörd skillnad. Om någon deltar i det och busar med bebisen skulle väl det kunna vara helt OK, det enda skälet till att låta bli skulle väl vara om mamman inte ville det, och hur skulle man då veta det ifall mamman inte sa det?

Du frågade om vi tyckte att de tre beteendena var OK, och det tycker jag, såvida inte mamman/du har sagt ifrån att du inte gillar det. Då, men först då, blir de fel.

OK?
 

Verkar

Skrivet av  Vera
som du bara ville röra om i grytan här inne. Tror inte att du står för vad du skriver eftersom du är anonym!!!!!

Ifall du nu är en sån framfusig typ så TAGGA NER. Är man rak mot en person som är framfusig får man ofta höra ett och annat, då håller man hellre käften!
 

Jag hoppas du frågar först

Skrivet av  PF
Jag hoppas verkligen du frågar föräldrarna till barnet som du vill pussa om det är ok att du pussar deras barn, den lilla respekten tycker jag du kan visa.

Det är jättejobbigt för många att vara raka mot framfusiga personer.
Du kan inte räkna med att alla småbarnsföräldrar ska orka vara så rak mot dig som du önskar.
Många hormoner spökar när man är nybliven förälder.
 

Måste hålla med

Skrivet av  Malinau
Är trött på framfusiga människor faktiskt...
 

Gillar inte

Skrivet av  Malinau
1. Pussar inte alls. Pussar inte någon som inte uppenbart vill bli pussad! Två gånger har någon försökt få min son att pussas och båda gångerna frågade jag vederbörande om han/hon tyckte att det var okej om folk pussade mot hans/hennes vilja. Svaret var nej och jag bad människan att även respektera andra på samma sätt som han/hon vill bli respekterad.

2. Om de är i vägen och trängs och krånglar, ber jag dem gå ut. Nu var det länge sedan, så jag har släppt det.

3. Jag nyper dem i kinderna. Har gjort det två gånger faktiskt. Och sedan haft ungefär samma diskussioner som under punkt ett.
 

USCH

Skrivet av  Pussgurkan
Framfusiga människor är det värsta som finns tycker jag. Det är inte alltid man kan vara rak mot dessa människor.

Jag pussar endast mitt eget barn, andras barn kramar jag men jag brukar alltid fråga först om det är ok att jag lyfter upp deras barn såvida det inte är en vännina jag känner väl. Men just pussar har jag aldrig kunnat ge till andra barn.

Ibland vill min son inte ligga still när jag byter blöja, då brukar det underlätta ibland om någon skjäl hans uppmärksamhet. Oftast brukar jag gå ifrån och stänga in oss i badrummet vid blöjbyte. En gång var det en vännina till mig som var så nyfiken och ville vara med när min son skulle bytas på då han bajsat. Hon skyllde på att det var hennes dotter som ville se när jag bytte fast det var hon själv. Hon drog fram en stol och satte sig som publik när jag bytte!!!!

Om någon stör min son när han ska sova blir jag inte lite arg utan MYCKET ilsken!!! Det är verkligen ohyffsat tyckerjag. Även om personen kanske inte vet att man håller på att söva så kan jag ändå inte låta bli att bli förbannad.
 

På tal om pussar, måste berätta något vidrigt

Skrivet av  B-boom
En gång när jag åkte buss var det två tjejer som åkte och hade med sig ett litet barn (runt året gammalt). Den ena tjejen skulle av och skulle pussa barnet hejdå. Rätt vad det är såg jag att hon stack in TUNGAN i barnets mun! Trodde först inte mina ögon. Det tog ett tag innan jag fattade att jag såg rätt. Finns det några kulturer där det anses OK? Mamman reagerade i alla fall inte på det. För mig var det ett klart övergrepp.
 

Japp

Skrivet av  Pussgurkan
där anser jag att hon gick över gränsen absolut.
 

Alltså, riktigt små bebisar...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... skulle jag kunna tänkas pussa på huvudet, fotsulorna eller liknande, men inte på munnen. Inte ens i ansiktet. När de blir större och själva vill pussas tar jag tacksamt emot! Då är det barnets val och att avvisa ömhetsbetygelser tror jag är förödande för små barns självskänsla.

Busa vid blöjbyte, tja, i vissa lägen kanske det underlättar bljöbytet för att det distraherar en ålande liten kropp (minns hur svettiga blöjbytena kunde vara i vissa åldrar) men är de riktigt små är det väl bättre att en person i taget pysslar med dem. Då skulle jag hellre fråga om jag fick byta blöjan.

Rent generellt tränger jag mig nog inte på så mycket när det gäller de allra minsta bebisarna, men så snart de börjar bli stora nog att själva signalera vad de vill och vad de gillar så är jag med på noterna och uppskattar och uppmuntrar barnets sociala samspel. Det är viktigt att barnet får respons vid ögonkontakt och redan från några veckors ålder övar de sin "sociala kompetens".

Det finns många vuxna som "tränger sig på" små bebisar i allt för hög grad, men det finns också föräldrar som inte släpper in andra i barnets sfär helt i onödan!
 

knyttesvar

Skrivet av  knyttet
1) pussar på kinden är o.k. för mig, däremot gillar jag inte när folk pussar mina barn på munnen. Och självklart får det vara på barnens villkor och friska pussar.

2) Bus vid blöjbyte tycker jag är toppen - då slutar förhoppningsvis ungen att snurra runt och tittar på den som busar. Uppskattas mycket!

3) Om barnet skall sova så blir jag irreterad och säger ifrån. Och naturligtvis får ingen nypa hårt - men det säger sig själv. Annars är det ingen fara om det sker med viss försiktighet och finess (inte hela huvudet i vagnen).

Säg till hur du vill ha det! Helst innan!
 

Mina svar gäller ett lite större barn

Skrivet av  knyttet
är det ett helt nyfött barn så gäller det lite annat - då kan jag förstå att man är mer känslig. Har man en nyfödd så är det på plats att andra frågar först innan de pussar etc. När barnen är större så kan de ju säga ifrån själva och själva visa om de vill att man busar med dem.
 

Mina svar...

Skrivet av  Nea
1. Jag pussar mitt eget och mina syskonbarn. Tycker det är ok att mitt barn får pussar av familjen (far-/morföräldrar, mina och pappans syskon) och våra närmaste vänner om han själv vill. Däremot tycker jag inte någon ska tvinga till sig en puss (men vi försöker pusha för att han ska kramas).

2. Sällskap vid skötbordet gör mig absolut ingenting. Ofta roligt för barnet och stressad är jag inte heller...

3. Däremot köper jag inte att folk stör honom när han ska sova. Då säger jag helt enkelt till. Svårare än så tycker jag inte man behöver göra det.
 

Mina svar (som kanske inte faller dig på läppen)

Skrivet av  Annahoj
1. Jag pussar självklart bekantas barn som jag har en relation till. Med undantag om jag själv är snuvig, då jag helst inte träffar barnet om det är för litet, eller om barnet visar att det inte vill eller om mamman säger till att hon inte vill att jag pussar. Men det skulle kännas mycket underligt, att en vän bad mig att inte visa hennes barn kärlek, helt sjukt. Jag tycker att det är helt OK att pussa även andras barn, det verkar väldigt ego av en mamma att förbjuda andra vuxna att ha relation med ens barn. Ego och snålt mot barnet.

2. Sällskap vid blöjbyte är väl jättetrevligt. Är barnet ovanligt gnälligt och mamman vill göra det ifred får hon väl säga till. Jag tänker inte gissa vad hon vill och inte vill.

3. Jag tittar ned i vagnar och hälsar på barnet om jag möter vänner med barn. Om barnet ska sova och den vuxne inte berättar det för mig så anser jag att det är deras problem.
 

hej Johanna

Skrivet av  frågvis
vad gäller att det inte faller mig på läppen var liksom inte frågan. Jag undrade bara vad alla andra tyckte och hur de reagerade. Det är väl bra med lite olika infallsvinklar.

Vad gäller att det är deres problem (punkt3) så tycker jag faktiskt att du har lite fel. Läser du min fråga så var det vad ni tyckte om folk som nyper babyn i kinderna då den ska sova eller folk som ska ner i vagnen. Alltså inte bara "tittar ner" utan verklgien ÄR NERE i vagnen. TYcker faktiskt det är respektlöst att börja fixa med en baby som man ser är halvsovandes eller sovandes.


Har du egna barn?

jaja
bra med lite olika synvinklar, men som sagt, jag vill inte bara ha svar som "föll mig på läppen"
 

Mina svar

Skrivet av  Skrutt

1. Jag har en bekant som hela tiden ska pussa på vår dotter... Fråga 1 är alltså hur mycket ni pussar på andras barn??
För det mesta pussar jag nog inte andras barn, men om jag sitter med ett litet barn som jag känner väl i famnen länge så kan jag nog ge en puss på huvudet utan att tänka mig för. Och jag tror att när min syster får barn så kan jag nog komma att pussa dem.

2. Hur välkommet är det tycker du att störa i blöjbytet? Att komma dit och hålla på och busa medan en stressad moder ska försöka få på en ny blöja?
För min del tycker jag om att ha sällskap när jag byter blöja på min två-åring. Han blir oftast mycket lungnare på skötbordet om någon annan är där också. Med min rätt nyfödda bebis spelar det ingen roll. Men om barnet störs av sällskapet så är klart att jag inte vill veta av det. Själv skulle jag nog inte gå in till en mamma som står och byter om hon inte själv ber mig.

3. Vad tycker ni om folk som ska ner i vagnen och nypa babyn i kinderna och säga ÅÅÅÅH och OOOOOOH medan liten försöker sova?
Illa! Jag stör inte vuxna som försöker sova och jag tycker inte man ska störa barn heller. Däremot får folk gärna kika ner i vagnen, men inte störa!
 

Abbie svarar

Skrivet av  Abbie m. Isabelle och lillan
1. Det gor mig inget om mina eller min mans slaktingar pussar min dotter, jag ser det snarare som en karleks forklaring fran deras sida. Dessutom ar det svart att lata bli att pussa Isabelle :-)
Jag blir dock tokig om forkylda manniskor kommer for nara...

2. Har aldrig haft det problemet...men jag forstar att det kan vara irriterande.

3. Jag tycker inte om att okanda ror vid mitt barn...och om hon skulle halla pa att somna skulle jag bli vansinnig. Nu har vi inte det problemet for hon har nastan ALDRIG sovit i vagnen...

 

Artiklar från Familjeliv