Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vet fortfarande inte om jag gör rätt...

Skrivet av feather
min far fyller 60 år denna månaden och han ska fira sin födelsedag i egypten.
Han har bjudit hela min systers familj på 5 personer, min lillebror samt mig o min äldste son..alltså inte min sambo och mina två mindre barn..Jag har aldrig varit i från dem tidigare o känner att det är lite väl lång tid att vara borta från dem en hel vecka.

De är 2,5 och 3,5 år gamla o väldigt mammiga, men visst klarar deras pappa att ta hand om dem, men ändå mår jag dåligt över detta..

Min mamma fick veta att jag inte visste om jag kunde följa med o då tog det hus i hel-ete milt sagt, hon ringde o skrek att jag hade satt min sista potatis om inte jag följde med..

Tycker även att det är underligt att de kan bjuda hela min systers familj, men bara halva min så att säga..

Nu har jag sagt att jag ska följa med, men det känns ändå fel o hur man än gör så blir någon besviken,,hur hade ni gjort?
Svar på tråden: vet fortfarande inte om jag gör rätt...

Jag skulle ha blivit jättearg!

Skrivet av  Superwoman
...om mina föräldrar hade bjudit syrran och hela hennes familj, men inte bjudit mina barn och min man! Och de skulle aldrig göra på det viset heller.

Jag undrar vad som får dem att göra så? Tycker de inte om din sambo? Eller är det så att din syster har sämre ekonomi så att de tycker att du kan betala din familjs biljetter själv om de vill åka med? Bara spekulationer, men jag försöker förstå hur dina föräldrar har resonerat. För det verkar ju underligt.

Jag har två barn som är 2.5 och 4 år och jag skulle INTE ha lämnat dem en vecka för att åka på semester. De är också ganska mammiga. Jag skulle i din situation ha känt att morföräldrarna svikit dem dubbelt - dels genom att inte bjuda med dem på resan fast kusinerna var bjudna, och dels genom att förvänta sig att du ska lämna de här små barnen för att fira en morfar som inte vill ha dem (dina barn) med på sin födelsedag. Jag skulle ha blivit fruktansvärt arg å barnens vägnar!

Sen tycker jag också att det låter mycket märkligt att din mamma skriker och ryar och hotar dig för att du inte vill följa med. Hon är ju en mamma själv, då borde hon väl ha förståelse för att du prioriterar dina barn främst? Om de verkligen vill att du ska vara med på det här firandet så får de väl antingen fira på hemmaplan eller se till att du kan ha barnen med dig.

När man bjuder någon på någonting så är det ju också underförstått att det är frivilligt att delta för gästerna. Om gästerna inte har lust, eller inte kan komma, så är det tråkigt men inget att göra åt. Om värdfolket då börjar hota gästerna om de inte vill komma så är det ju inte någon inbjudan längre utan en tvångskommendering - och det skulle jag för min del aldrig i livet ha ställt upp på.

Nej, i ditt fall skulle jag vänligt men bestämt ha tackat nej och förklarat att du inte vill lämna småbarnen så länge, och sen uppvaktat din pappa när han kom hem i stället. Och struntat i om din mamma ställer till en cirkus - de måste faktiskt respektera dina beslut. Har de inte gjort det hittills så är det hög tid att du visar dem nu att det är du som bestämmer vad du ska göra - inte de!
 

Jag håller med Superwoman

Skrivet av  Milano
Verkligen underligt att bara bjuda med ett av dina barn och inte de andra 2. Jag tycker även din mamma skulle ha mer förståelse att man inte villlämna små barn, och själv åka på semester. Jag skulle inte åka om inte min man och alla mina barn kunde följa med. Kanske det är dags att bli "vuxen" och markera att mamma och pappa kan inte göra som dem vill och du ska bara vara den lydiga dottern. Visa dem att du är vuxen med egen vilja och framförallt att det du känner är rätt; ska du göra! Jag skulle inte åka ifrån mina barn bara för att min mamma och pappa sa det! Jag hoppas verkligen att du säger ifån! Och be din mamma sätta potatis någon annanstans. Säg till dem att de är oförskämda!
 

Hade

Skrivet av  Lotta
inte åkt med om inte hela min familj var bjudna - alla eller ingen i det fallet!

Följ din magkänsla!
 

Jag hade blivit vansinig.

Skrivet av  marina med 2 busungar
jag hade absolut inte åkt med. Antingen så bjuder de hela min syster och hela min familj eller bara min syster och mig.
och det här med att hon bara bjuder med din älsta son, gillar hon inte din sambo och dina 2 små barn eller tycker hon att det är jobbigt att ha med barnen på en resa.
 

Jag hade inte åkt

Skrivet av  Anette
på de premisserna. Vilken är anledningen till denna orättvisa? Antingen bjuder man alla eller så bjuder man ingen.
 

Det där låter inte rätt

Skrivet av  cecilia
om jag var du hade jag tagit reda på varför systerns familj blev bjuden men inte din. Jag antar att det är så att din sambo faktiskt är bjuden men att ni inte fick det ekonomiska, och det låter väldigt orättvist. Säg som det är, tycker jag!
 

Har du frågat

Skrivet av  Skrållan
din pappa varför han bjudit hela din systers familj och inte din? Vad var hans svar?
 

Hade inte åkt

Skrivet av  kaki
Jag hade inte åkt ifrån mina barn, en weekend kanske men inte en hel vecka. Har du satt din sista potatis så får det väl vara så. Jag vet att jag skulle ha ont i magen flera veckor före och VÄLDIGT ont i magen under själva semestern inte värt att ha en sådan semester för att hålla mormor och morfar på gott humör. Dessutom kanske man vill spara sina dyrbara semester dagar till att umgås alla fem i din familj. Har ni råd kan kanske din man och de små barnen köpa sina biljetter själva. Skriv och berätta hur det går.
 

Aldrig i livet att jag hade åkt!

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
Åker inte min familj så åker INTE jag! Skulle aldrig i livet gå med på att de bjöd mig och ENA barnet men inte resten.

Skulle nog sagt till dem att ha en trevlig resa och att DE har satt sin sista potatis!

Åker du så kommer du inte att njuta av resan, det kan jag nästan garantera dig.
 

Artiklar från Familjeliv