Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner mig sååååå trött!

Skrivet av mor
Vi har varit och hälsat på hos svärmor och hennes man idag. Hennes man är inte min sambos biologiska pappa(tack och lov). Han har problem med spriten och har haft det i många år. Vissa gånger när vi är där känner man på lukten att han druckit men märks inte så mycket på hans sätt. Andra gånger är han jättebarnslig, stökig, högljudd, plötsligt är han borta för att komma tillbaka efter en stund, då har han varit nere i deras garage och druckit lite mera.

Både svärmor och hennes man röker inne och vi kom överense för längesedan att dom skulle röka utomhus när vi kommer för barnens skull. Men nuförtiden står dom båda två i köket vid diskhon och röker, inte under fläkten eller nått. När vi kom dit idag stank det rök överallt i huset. Det var som att gå in i en vägg alltså. Och idag var hennes man ganska rund under fötterna.

Vår son är 14 mån och har enorm upptäckarlust så han kan vara rätt pillig. Och när hennes man då är berusad så sitter jag på helspänn hela tiden för han skojar och triggar upp vår son konstant. När vi äter sitter han och slår i bordet och gapar , då gör vår son likadant och det blir så stressigt och högljutt vid matbordet att sonen inte vill äta någonting. Svärmor försöker tysta ner honom men det hjälper inte. Ibland ger han vår son saker att leka med utan att tänka efter innan så det kan ju vara farliga saker. Sina smuttsiga jobbnycklar, en korg med olika chockladsorter i, vissa hade nötter och sprit isig, när vi skulle fika var det nära att han gav vår son en kaka med krossade nötter i så det var tur att jag såg det innan sonen stoppade den i munnen.

Jag är så trött på att hela tiden hålla koll på så att det inte händer nått när han är i närheten av vår son helt enkelt. Och eftersom han hamnar i barnstadiet själv när han druckit lite så går han ju efter vår son hela tiden och kommenterar allt han gör.

När vi satt och åt middag innan hos dom så helt plötsligt brast svärmor ut med: oj jösses, du får ju inte ätit nått s jälv det är bäst att jag tar över!! Så går hon fram till vår son och försöker mata honom ståendes vilket gör att han tror att hon ska lyfta honom ur stolen. Jag svarade: Det är ingen fara, jag brukar äta när han är färdig. Vår son blev så tjurig av det här så jag var tvungen att låta honom slippa äta upp resten av maten och låta honom gå och leka.

Ibland är det så här när vi är hos svärmor och alla inklusive min sambos syster har väl varit tvugna att acceptera att svärmors man är jobbig och dricker ibland. Men idag kände jag att det var förmycket helt enkelt, jag är dessutom gravid i vecka 34 och kände mig kvävd i röklukten. Jag funderar på att prata med svärmor om detta med hans spritproblem men jag är så rädd att hon ska bli sur på mig eller ta illa upp på nått sätt. VAd ska jag göra??? Min sambo verkar inte bry sig någonting om det här för han är väl så van. Det är en ganska öm punkt hos min sambo när jag vill prata om det här också ang hans mammas gubbe. Min sambo avskyr alkohol själv. Men just när jag vill prata om hur jobbigt det är när hans styvpappa är full så ska det inte mycket till förän min sambo blir jättesur och tyst. Vad ska jag göra?????
Svar på tråden: Känner mig sååååå trött!

ja du...

Skrivet av  Caroline
Det är ingen lätt situation du hamnat i, jag förstår verkligen din oro för pojken när dom är fulla och inte verkar ha någon koll. Bor ni långt från varandra? Nästa gång dom föreslår att ni ska komma och hälsa på borde din man kunna säga åt sin mamma att ni verkligen vill att dom ska vara nyktra och att de vora väldigt bra om dom kunde röka ute bara när ni är där, det går faktiskt att be på ett vänligt sätt utan att vara plump. (även om jag tycker att dom ber sig fruktansvärt åt!)Är det så att dom blir sura och inte respekterar er så är dom heller inte värda era besök. Hoppas det löser sig, och stå på dig för din lilla killes skull
 

Fel skulle vara Mamma m 3 IMT

Skrivet av  Mamma m 3
g
 

Det är som så här

Skrivet av  mor
att svärmor är ok, hon dricker aldrig. Hon har det själv jobbigt med sin man och har försökt fixa hjälp åt han men som alltid rinner det ut isanden. Och hon är också så van vid hans beteende att hon inte bryr sig lika mycket som jag.
 

Kan bli svårt

Skrivet av  Mamma m 3
att komma tillrätta m problemet då, om svärmor är ok och "sköter" sig. Eftersssom hon redan försöker göra så gott hon kan men själv har det lite svårt så är det nog bästa att kanske försöka undvika att hälsa på så ofta och istället bjuda dem till er, då är ni ju på hemmaplan och det är era regler som gäller med rökning etc.. hoppas det löser sig
 

Ja det är

Skrivet av  mor
inte så ofta vi hälsar på hemma hos dom men man tycker ju att dom få gångerna som vi är där kan dom väl tänka sig lite för. Min sambo känner sig ofta bitter för att jag inte lämnar vår son där en hel dag så att farmor får passa honom en hel dag. För det första så vågar jag inte det då jag inte vet om hennes gubbe är hemma, då skulle jag aldrig kunna slappna av. Och för det andra så har vår son aldrig någonsin velat sova middag hemma hos sin farmor. Det har aldrig funkat. Men ändå träffar farmor vår son oftare än mormor och morfar faktiskt. Eftersom vi bjuder ner farmor ofta och behöver vi barnpassning så kommmer hon hem till oss istället. Och det brukar funka bra för då röker hon på vår balkong och hennes gubbe följer aldrig med hit.

Men just att farmor berättade en gång att hon försökt få iväg sin gubbe till en terapeut eller nått liknande och det lät possitivt i början. Men så slutade han att gå dit och allt rann ut i sanden och det gick tillbaka till gamla vanor igen. Jag har frågat henne varför hon stannar hos honom då hon lämnat honom vid två tillfällen men kommit tillbaka. Men hon svarar att hon valt detta livet och att han inte klarar sig utan henne. Så hon orkar väl inte ta tag i det hela verkar det som.
 

Vad tråkigt..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
att din svärmor, som verkar vara en väldigt rar person, har valt detta livet. Hon har valt att ta på sig ansvar för en vuxen människa som vägrar ta ansvar för sig själv. Du kan inte göra något, du kan inte ändra på honom och inte på henne. Däremot så borde din sambo och hennes syster kunna sätta sig ner tillsammans och prata med sin mamma om hur de tycker att det känns att hälsa på med sina barn. Visst kan det vara känsligt för din sambo att prata om fel som hans familj gör, men ni är väl ändå vuxna människor? Du får säga till honom rakt ut: "Jag ser att du blir ledsen och illa till mods när jag vill prata om din styvfar och hans alkoholvanor och rökningen inomhus, men vi är vuxna människor och har ansvaret för våra barn. Vi måste kunna diskutera sådant som inte fungerar för vår lilla familj. Om du absolut inte vill prata med dem om en förändring, så slipper du, men inte förrän du och jag har pratat ut om det ordentligt. Förklara för mig varför det här är en sån stor sak för dig att prata om med mig, vi borde kunna prata om allt."

Förstår du hur jag menar? Att han inte kan slippa undan att lyssna på dina argument och förklara varför han inte tar upp det, genom att bli sur och behandla dig med iskyla. Vissa saker är viktiga, och för mig är överdrivet alkoholintag och rökning i närheten av mitt barn ett stort NEJ. Mycket kan jag acceptera, men inte sådant. Kan inte din svärmor välja ett bättre liv åt sig, så kan iaf ni som föräldrar välja ert umgänge med dem. Bjud hem dem till er istället, förklara att där röker man utomhus, och åk inte hem till dem igen förrän det blir någon förändring. Visst är sånt otroligt jobbigt, men jag tror inte ni gör någon en tjänst genom att lida i tysthet.

Stort lycka till och många kramar.
 

Artiklar från Familjeliv