Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara få skriva av mig

Skrivet av Kajsabajsa bf 26/8
jag hatar min svärmor. Det låter hemskt jag vet men det är så jag känner. Hon är världens mest avskyvärda människa. Min man är inte svensk och han har hela sin familj i ett land i Mellan Östern. Vi träffades i hans hemland och har flyttat fram och tillbaka mellan Sverige och hans land tills vi fick barn för två år sedan då vi bestämde oss för att bosätta oss permanent i Sverige. Min man är väldigt bunden till sin familj och jag vet att han saknar dem mycket. Tre dagar innan julafton ringer hans syster för att tala om att hon och mamman kommer till Sverige på julafton. Min man blir förstås överlycklig, inte jag eftersom jag förstår att julen blir förstörd. För det första så kräver de att sonen ska med för att möta på flygplatsen. Att vi måste avbryta julfirande hos min mamma är det ingen som tycker är konstigt. DE är ju här. För det andra har de absolut ingen som helst respekt för våra jultraditioner. Under Kalle pratar de högt och ljudligt på sitt språk om att de inte kan förstå att man tittar på TV när det är helgdag, under julmiddagen smakar de misstänksamt på maten och klagar på att den inte smakar något. I korthet skulle listan kunna göras milslång. Här hemma har de vänt upp och ner på huset. Det är fel ppå allt vi har och vi har blivit tvugna att köpa en ny sorts ris, annan olja och de behöver en speciell sorts te, body lotion och gud vet allt. Allt detta är det självklart att vi ska betala. Till saken hör att min man är arbetslös och inte får ett öre i A-kassa. Alltså lever vi på min lön och det är inte lätt. Nu ska vi dessutom föda två personer till och stå för alla extrautgifter såsom bensin. Svärmor gör långkok som innebär att spisen står på i fyra, fem timmar i taget. När jag klagar för min man blir han sur och tvär och tycker att jag bara är svartsjuk. De har varit här två veckor och ska stanna i en till. Hur ska jag stå ut utan att kräva skilsmässa? Min man och jag bråkar konstant och just nu känner jag bara ilska och bitterhet mot honom. Ska kanske också säga att jag är gravid och att mina hormoner KAN ha med saken att göra.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget men det känns skönt att få skriva av sig. Ha det bra allihop och tack för att ni orkade läsa ända hit!
Svar på tråden: Måste bara få skriva av mig

Kulturkrockar

Skrivet av  Kulturina
Du skriver inte från vilket land familjen kommer. Men jag vet att i vissa kulturer, så ser man det som något positivt och uppmuntrande att klaga och säga att något är dåligt.

Att ge beröm kan i vissa kulturer vara negativt.

Bara så du vet.

Ibland kan lite förståelse göra underverk. Prata med din man och ta lärdom från hans kultur, så kanske det känns lättare och skillsmässan tynar bort.
 

Ömsesidigt

Skrivet av  Malinau
Jag tycker nog att mannen först pratar med mamma och syster lite om kulturen här och hur det fungerar. Han behöver ju inte anklaga, men kanske kan dra paralleller och ge exempel på hur de skulle uppfatta olika saker som någon från vår kultur skulle göra hemma hos dem. Att lära sig att ta seden dit man kommer gäller alla. Det är väl inte bara Kajsa som ska lära sig och ta all hänsyn.
 

Jovisst

Skrivet av  Kulturina
Men om dom inte gör det, så kanske man som värdinna ändå får böja sig inför gästernas vänjor.

Jag håller med dig om att mannen borde ha mer förståelse. Men ibland sitter det rätt djupt rotat, och han kanske inte förstår sin frus problem helt enkelt.

Jag tycker nog också att är man gäst kan förvänta sig gästfrihet och förståelse, speciellt om det gäller svärmor. Då får man ibland ge sig.
 

Men snälla någon...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... vilken tidsålder lever du i?

Som gäst får man faktistk ta seden dit man kommer! Vill svärmor ha annat ris eller annan bodylotion får hon väl för sjutton köpa det själv, eller använda det som huset erbjuder.

Nu har ju "Kajsabajsa bf 26/6":s man valt att bosätta sig i Sverige - med henne - och då tycker jag faktiskt att han även får ta den striden med sin familj.

En man som "inte förstår sin frus problem" bara för att det sitter "djupt rotat" - jo, jag tackar!

Klart att man ska förvänta sig gästfrihet och förståelse, men då ska man som gäst i sin tur ta seden dit man kommer och visa förståelse _och hänsyn_.
"Kajsabajsa bf 26/6" och hennes man öppnar sitt hem för svärmor - _lite_ tacksamhet vore kanske på sin plats?
 

Mrs Jane Doe,

Skrivet av  Lika barn leka bäst
Håller fullständigt med!!!
 

Mrs Jane Doe

Skrivet av  Kulturina
I vilken tidsålder lever DU i?

Sverige utvecklas hela tiden och vi blir mer och mer mångkulturella. Lika bra att börja vänja sig, och då får vi faktiskt ta och lära oss andra kulturer och sedvänjor.

Inte mer med det. Tänk på att lära dina barn att vara öppna och välkomnande mot andra kulturer och människor.

Det här landet behöver inte mer inskränkt tänkande.
 

Kulturina,

Skrivet av  annanas
sedan när är det fint att inte ta hänsyn oavsett vilken kultur man kommer ifrån. i mina ögon är det sådana som du som bara avfärdar kulturkrockar som något oväsentligt som är den stora risken för rasism och främlingsfientlighet.

vi VET ju att det förekommer skillnader, att uppföra sig som folk är väl ändå inte för mycket begärt oavsett varifrån man kommer. det är ju knappast så attd e är helt lost vad gäller levendet i sverige, deras son/bror bor ju här. någonting har väl fastnat? och kajsa har ju bott i landetr, uppenbarligen är detta inte skick och fason där eftersom hon tar illa vid sig?

nä, vill man ha erspekt får man visa det. kajsas man verkar vara en kruka. en man skall ställa upp för sin hustru även mot modern om det är så att hon behandlar denna illa. annars går det ut över relationeen (som det redan gjort här).

kajsa; du har rätt att kräva respekt, om du är gravid eller ej är egalt, de beter sig illa och din man borde säga ifrån. du borde inte behöva ta det här? kan du flytta till dian föräldrar sista veckan eller till några vänner så gör det!

hoppas att din man ställer upp för dig nu!

 

Kulturina

Skrivet av  Malinau
Jag brukar ha gäster hemma. Ibland kan det vara människor från fyra-fem olika kulturer. Antar att det är jag som ska se till att behaga dem alla, var och en efter deras önskningar och kultur. Och hur ska det göra mot varandra? Ska jag ha dem i varsitt rum och springa emellan, för enligt dig så ska jag som värdinna göra alla anpassningar, ingen annan.

Nu behövs inte det. Alla dessa människor är intelligenta och trevliga och uppför sig med respekt för andra. Då spelar inte kulturerna så stor roll, då har vi alla en flexibilitet och tolerans. Då blir snarare kulturmötet intressant. Annan kultur är inte på något sätt lika med dåligt uppförande som ska accepteras. Känner inte igen det. Snarare tvärtom. De är oftast mer väluppfostrade än vi. Från barn till vuxna.

Om denna svärmor och syster varit från Borås eller Skellefteå istället så hade nog de flesta här inne tyckt att de skulle sättas på nästa tåg hem. Jag ser faktiskt ingen skillnad.
 

Kulturina

Skrivet av  Mrs Jane Doe
Jag lever i en tidsålder där man beter sig som vuxna människor och visar hänsyn till varandra oavsett vilken kultur man tillhör.

Jag tycker inte alls att det handlar om att vi som svenskar måste lära oss andra kulturer och sedvänjor och böja oss blodiga för att ligga alla andra till lags - för mig handlar det om att man som ickesvensk faktiskt måste lära sig att ta seden dit man kommer (= till Sverige),_respektera_ den och därmed lära sig att det finns andra kulturer och sedvänjor än det egna landets, på samma sätt som man som svensk faktiskt får ta seden till det land man kommer när man vistas utomlands.

Det här landet behöver inte mer _undfallande_ tänkande och agerande.
 

Kan du

Skrivet av  Lika barn leka bäst
inte bo hos din mamma medans hans familj våldsgästar er? Så slipper du eländet.
Nä usch, jag skulle aldrig kunna gifta mig med någon från den sidan världen pga deras konstiga kultur och sätt, skulle bli vansinnig!
 

Tråkigt svar

Skrivet av  maria
hemska o märkliga svärm har inte ett dugg med kultur att göra. Men om det är så är det lättare att lösa tor jag då allt bara beror på missförstånd Betydligt bättre än att ha en svår sv svärmor,
 

Håller inte med dig

Skrivet av  Kulturina
Det är utvecklande att blanda kulturer. Men då måste man bjuda till själv också. Testa, du blir starkare som människa och världsmedborgare.
 

Jo,

Skrivet av  Lika barn leka bäst
men då måste det komma från två håll och inte som i tex detta fall, endast från Kajsabajsas håll.
Och särskilt inte när det ju är HON som är på hemmaplan och DOM som kommer och våldsgästar.
 

En svärmor kan inte våldgästa sin son

Skrivet av  Kulturina
Det är "Kajsabajsa bf 26/8" som har valt att gifta sig in i den här kulturen och får därför anpassa sig efter det.

Deras gemensamma barn ska ju fostras in i två traditioner. Så hon har lite jobb att göra.

Okunskap är jobbigt. Men skaffar man kunskap så berikar det. Och då menar jag direkt till DIG, inte trådstartaren.
 

Till Kulturina

Skrivet av  Jag
Där har du fel! Kajsabajsas man bor i SVERIGE och han har gift sig med en SVENSK kvinna, skaffat svenska barn och får anpassa sig efter SVENSKA seder. Det är han som gift in sig i SVENSK kultur och får nu ta skeden i vacker hand och anpassa sig därefter.

Morsan från mellanöstern får ta mig fan komma i andra hand, särskilt när hon ställer sådana löjliga krav på både det ena och det andra. Men där ska det inte anpassas minsann, där behövs ingen förståelse? Kärringen ska bara gå på som ett jävla ånglok och styra och ställa och FÖRVÄNTA sig en massa.

Hur hade det sett ut om Kajsabajsa stack ner till Iran eller Irak, solbadade topless på svärmorsans balkong, krävde Felix Ketchup på kebaben och Falcon Export och en satellit så att dom fick in SVT??? Va???
Jaha, dååååå minsann var det ingen god ide att berika sina sinnen med lite nyyyyy kultur.

Man tar seden dit man kommer. Man UPPFÖR sig, inte KRÄVER, det är nog A och O i alla kulturer, så all in all så tror jag att svärmorsan är en jävla bitch bara, vartifrån hon än kommer.
 

Jag

Skrivet av  Lena
Men du, om du läser ursprungstråden ser du att de flyttat fram och tillbaka mellan sina hemländer innan de slutligen bosatte sig permanent i Sverige. Varför är det då självklart att i deras relation ska enbart HAN anpassa sig till svenska seder? Varför är barnen enbart svenska, de har ju sin pappas kultur med sig också? Båda måste såklart kompromissa, men är det verkligen säkert att inte svärmor varit lika jävlig och jobbig om hon varit svensk, bläddra lite härinne så får du läsa allt möjligt om vidriga svärmödrar, ofta har det ingenting med att de kommer från Mellanöstern... Sen kan det säkert vara kulturkrockar också.
 

Lena

Skrivet av  Kulturina
Jag tror att vi kom ifrån trådstartarens fråga, när det var flera som passade på att vädra sina fördomar.

Därför slutade jag svara eftersom det inte hade med trådstartaren att göra.

Men det är många som slänger sig in i diskussioner benhårt så fort det gäller att "rucka" lite på "svenska vanor". Vilket inte ens var frågan här ens...

Men du har helt rätt Lena.
 

Lider med dig..

Skrivet av  Annika
har själv en man från en annat land med jobbiga släktningar..
Jag har tyvärr inga råd att ge dig för antagligen är det så att din svärmor ser sig som högsta hönset i ditt hus, enligt hennes sed. DU ska passa upp henne och vara till förfogande. Du ska bjuda ut ditt hem och hus till dom, hennes synsätt kan du inte ändra särskilt när hon inte bor i Sverige.
Jag förstår att detta är jättejobbigt och jag beundrar dig att du stått ut i två veckor.

Jag hade gjort som ovanstående skrivit, åkt hem till min mamma eller någon kompis om det blir olidligt. Bråka med din man hjälper ingenting, han är nog bra glad att ha sin mamma där och kan inte förstå problemet. Det är bara tråkigt att det blir osämjan mellan er pga någon annan.
 

Tack för era inlägg!

Skrivet av  Kajsabajsa bf 26/8
Tänk att ni var så många som orkade läsa mitt virriga inlägg! Era svar fick mig att fundera lite och jag tror att jag gjorde min man och hans familj en otjänst genom att tala om att de kommer från en annan kultur. Jag har nämligen levt rätt länge i den kulturen och vet att de flesta är hur hänsynsfulla som helst. Det är just den här specifika svärmodern det är fel på. I och för sig ligger det nog en del kulturella missförstånd bakom men det är inte huvudproblemet. Problemet som jag ser det är att min man ännu inte lärt sig att stå på sig gentemot sin familj och pga det så kommer jag i kläm. Han också så klart, men det tycker jag är hans problem eftersom han är en vuxen människa. Att han inte kan stå upp för mig ibland, det känns jobbigast men det är ju något vi måste lösa oss emellan. I alla fall känns det bättre idag och jag tror nog att jag överlever en vecka till. Om inte annat så lär ni höra av mig igen! Tack för ert stöd!
 

Bara en sak till

Skrivet av  Malinau
Jag tror som du, eller som signaturen "Jag" ovan: Det är inte en kulturkrock, det är svärmor som beter sig illa.

Nu är det väl bara ett par dagar kvar av deras vistelse. Min tanke är att du står ut och att du och mannen pratar om detta när de har åkt hem. Då är det ju lugnare och han är inte tvungen att ta tag i det. Ni undviker liksom en uppenbar konflikt och kan diskutera i lugn och ro inför nästa gång. Trots allt så är ju er relation viktigast.
 

Artiklar från Familjeliv