Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

känner ej att han kissar

Skrivet av Förskollärare
Denna fråga gäller ett barn på förskolan där jag jobbar. Barnet är snart 4 år och har fortfrande blöja. Inte helt ovanligt, har varit med om det förr. Det ovanliga här är att han inte verkar känna när något kommer i blöjan. Förr en tid sedan så började han prova att vara utan blöja, föräldrarna är oroliga och jag tror att de känner sig pressade. Vi som jobbar på förskolan är knappast några experter på den här biten, men föräldrarna har av någon anledning inte tagit kontakt med BVC utan konsulterar oss.

Att vara utan blöja funkar "sisådär", han säger aldrig att han måste på toa, men tar man han dit kissar han ibland. Häromdagen hände dock en sak som fick oss att fundera. Min kollega tog med barnet till toaletten. Han satt där och kollegan såg att han kissade men hon kommenterade det inte. Efter en stund hoppade pojken ner från toan och sa "det kom inget!". Kan det vara möjlig att han inte kände att han kissade? Är det inte ovanligt för ett barn på fyra år? Kan tillägga att det inte är någon skillnad på hur han är på dagis och hur han är hemma, enligt föräldrarna funkar det inte utan blöja hemma heller.
Svar på tråden: känner ej att han kissar

JAg vet inget om "problemet" men...

Skrivet av  m
...undrar om ni skulle kunna peppa failjen att kontakta BVC??
 

Artiklar från Familjeliv