Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör jag???

Skrivet av Karen m Isak o Annie
Behöver lite tips till mig och min snart fyraårige son. Han är inte blöjfri vare sig dag eller natt. Han kissar på toa när han blir tillsagd, kan hoppa upp och ner och torka sig själv, men han säger inte till när han behöver. Vad gäller bajsandet har han aldrig gjort det på toa, även om vi satt honom där när vi tror att han behöver. Fem minuter senare har han bajsat i blöjan. Och detta bekymrar inte honom alls! Ibland t o m blånekar han till att ha bajsat fast det luktar lång väg. Han är sist på dagis med blöja och jag ska väl ärligt säga att jag är lite stressad. Bör jag vara det, eller är det normalt? Alla kompisarna har mindre barn, så jag har ingen att fråga... Jag har inte pressat honom, utan mest låtit det gå för att se om han själv tar initiativ, men icke... Tips tack!
Svar på tråden: Hur gör jag???

samma här

Skrivet av  marina med 2 busungar
kevin är inte heller torr verken dag eller natt.
jag ska köra med detta att nu när du fyller fyra så finns det inga blöjor som passar utan du får använda kallingar utom på natten för då finns speciella nattblöjor.
eller så vet jag inte om jag ska ta bort det helt, men det är kanske dumt att ta allt på en gång.
så här i efterhand kan jag tycka att detta kunde vi tagit tag i längt tidigare men man är ju så bekväm med att dom har blöja.
 

Det låter ju bra,

Skrivet av  Karen m Isak o Annie
men jag undrar vad jag ska göra om det inte funkar. När man har kört några veckor med blöta/bajsiga byxor är man nog rätt less. Men då kan man ju inte gärna ta fram blöjorna igen, för då är ju den lögnen avslöjad...
 

jag vet

Skrivet av  marina med 2 busungar
hoppas verkligen på att det funkar och att jag och min man står ut att tvätta mera ett tag.
 

JA, hur gör man???

Skrivet av  Ullis med Lucaz
Tyvär kan jag inte hjälpa dig något vidare utan bara berätta att du är inte ensam. Jag läste ditt meddelande och trode att det var jag själv som skrivit det. sitter i samma situvation.
Vill inte tvinga min son på 4 år, tar det lite då och då när han själv verkar vara intresserad. Han har fått köpa kalsonger som han själv har valt ut, och sagt att han får ha dom när han går utan blöja.
Det har inte hjälpt något vidare med belöning, men alla barn är olika. Försöker nu under julhelgen jobba stenhårt med träningen, så får vi se...
 

vad skönt

Skrivet av  marina med 2 busungar.
det känns ju som sagt att man är ensam om detta problem.
Han är jätteguktig periodvis men det är på hans villkor.vill inte han så är det ingen ide att försöka för då blir han bara arg och fräser i från att man sak låta han vara.
 

Artiklar från Familjeliv