Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sluta med nattblöja?

Skrivet av Lena m J&O
Hej

Vi tycker det börjar bli dags för stora tjejen att sluta med nattblöja nu, hon blev 4 i November.

Är det för tidigt tycker ni? Hennes blöjor är tunga på morgonen. Är det en förutsättning att de vaknar när de kissar på sig? Har någon tips på hur ni har gjort för att vänja av med blöjan?
tack...
Svar på tråden: sluta med nattblöja?

om de är tunga

Skrivet av  Jag
så kissar hon uppenbart en hel del.

Har läst tips på plastad frotte i sängen, så madrassen inte blir blöt då de kissar på sig.
Någonstans "måste" man börja.
Har även läst att en del bort blöjan och barnet "lär sig" känna att det blir blött och på så sätt tränar sig.
Vet inte vad som är bäst faktiskt...

Vi gav barnen noll att dricka efter middagen i alla fall.
Plus att de kissade innan vi nattade dem.
 

Min är också 4...

Skrivet av  Coolwitch
...men vi bryr oss inte. Att sluta kissa handlar om en biologisk mognad hos barnet. Alla är olika. Min dotter är tidig i allt annat.
Vi har gjort det där, att ta upp och kissa sent på natten och tidigt på morgonen...näe, vi sover hellre. Skulle hon fortfarande hållas när hon är 5-6, så får vi fundera en gång till.
 

Vi tränar för fullt.

Skrivet av  Jenny
Stora tösen blir fyra och hon ville själv sluta med blöja. De var blytunga varje morgon, men efter ett par dagar utan blöja upptäckte vi att den lilla latmasken kissat i dem när hon var vaken, på kvällen o på morgonen. Inte så mycket på natten.

Vi gör så här:

Minimalt med dricka efter kvällsmaten. Kissa innan hon lägger sig vid åtta. In med pottan vid elva innan vi lägger oss o kissa igen. Sen klarar hon sig hela natten. Måste tyvärr kissa henne vid elva för hon sover så hårt att hon inte vaknar då. Hoppas på att vi kan "träna" henne att kissa vid den tiden. På morgonen vaknar hon när hon behöver.

Olyckor händer o därför har vi har bäddat sängen så att vi har ett underlakan underst, sedan plastad frotte,sedan ytterligare ett halvt underlakan över "rumpområdet", ytterligare plastad frotte o slutligen ett halvt underlakan till. Händer det en olycka i sängen så river man bara bort ett lager o hon kan sova vidare.

Hoppas att allt går bra!
 

Artiklar från Familjeliv