Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Belöning???

Skrivet av Maria
Kan man använda belöning när barnet kan men inte vill gå på pottan? Som en extra "push" och motivering liksom? Typ klistermärken eller ett russin? Verkar ju vara en laddad fråga...

Nån som gör/gjort det och hur går/gick det? Och går det bra att sluta sen, har förstått att det brukar gå bra sluta med belöningen?

Verkar ju ej räcka med rejält med beröm i vårt fall...?!?!? Eller är vi ändå för tidigt ute, men hon KAN ju både kissa och bajsa i pottan...
Svar på tråden: Belöning???

Klistermärken har

Skrivet av  Snyggvelito m Neo 02 & Max 04
fallit ut mycket bra hos oss, så det kan vi rekommendera! Från början sa vi att när det var 5 märken så skulle vi köpa en bil och till nästa tillfälle skulle det vara 10 märken men när vi kom dit var det så roligt att sätta märken att det inte behövdes någon sådan "gräns" eller morot! Lycka till!
 

Motivering...

Skrivet av  Tweedy
är en bra start anser jag så varför inte?!

Jag köpte klistermärken med dinosaurier och rallybilar på och sonen fick ett för varje gång han gjorde ngt.
Sen fick han även välja var han ville klistra det, alternativen var dock antingen tvättmaskinen lr en gammal bokhylla.

Jag är inte så förtjust i att belöna med ngn form av mat/gotte. Inbillar mig att det blir kanske sen att man måste tänka på barnets vikt i värsta fall....

Jag startade även detta motivationssystemet då jag visste att sonen kunde sitta o bajsa på toaletten. (pottan har det knappt varit prat om här hemma)

 

Jag skulle undvika det

Skrivet av  Lena L
Att gå på toaletten ska man göra för att man är nödig, inte för att få en stjärna eller beröm! Det är ju ingen prestation att gå på toa, det kan skapa problem senare.
 

Det talas alltid om problem

Skrivet av  maria65a
Det talas alltid om att det kan ge problem om man belönar toapresationer men jag har ännu inte fattat vad för slags problem det ger? Menar man att man måste ge något ändå upp i tonåren för att dom ska använda muggen eller banar man väg för förstoppningar eller tär det på barnet psykiska hälsa? *uppriktigt nyfiken*

Jag har alltid belönat framsteg, aldrig skällt på bakslag och barnen har inga större besvär med toabesök eller annat men jag kanske har haft tur?
 

Artiklar från Familjeliv