Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöjfri fråga..(blev halvlångt)

Skrivet av Helena, Adrian och lilltjejen 25/4
Adrian (2 år o en månad) har ju själv valt att han inte gillar att ha blöja hemma, han tar av sig både byxor o blöja själv..
Och visst vart det lite pölar på golvet ibörjan, men nu är han jätteduktig och säger till när han måste kissa och så är ju vi rätt duktiga på att fråga o påminna ibland oxå om han inte kissat på länge, men han sover ju fortfarande med blöja och på natten blir den ju blöt och är vi ute och handlar nånstans så sättr vi på blöja, för då har man ju inte alltid tillgång till toalett så omgående..

Men nu till frågan då, på måndag så är det ju tänkt att adrian ska börja på dagis igen efter att ha varit hemma några veckor och frågan är om man ska våga prova på dagis utan blöja.
Men frågan är om han kommer komma ihåg att säga till alt hur ofta fröknarna har tid att fråga honom, för sitter han o leker med kompisarna är jag inte säker på att han känner efter på samma sätt som hemma??

Och så är de ju ute två timmar vare fm och det är ju lite jobbigt om han kissar ner overallen, eller är det såna smällar man får lov att ta??
Det känns ju som om det vore enklare att testa blöjfritt till våren/sommaren istället??
Fast samtidigt så känns det ju lite tråkigt att sätta på en blöja igen när han fixat det så bra hemma??
Och om man provar, hur länge ska man försöka?
Jag antar att man säkert kan räkna med ett par bakslag innan det funkar men hur många/hur länge??

Har ni några bra tips?? Hur ska jag göra??
Alternativet är ju att fortsätta utan blöja hemma och ha blöja på dagis.. Det är kanske enklaste alternativet??
Svar på tråden: Blöjfri fråga..(blev halvlångt)

Jag skulle nog...

Skrivet av  Lena
...testa att låta honom vara utan på dagis. Hör med personalen vad de säger. Vi gjorde så, när min son började bli torr, att han fick vara utan på dagis. I början kissade han varje dag i byxan (ibland 2-3 gånger), men personalen tyckte att det var mest vi som skulle bestämma hur mycket vi orkade tvätta :). Och vi hade en overall i ombyte.

Ett alternativ vore att de tar på blöja när de går utomhus, men tar av den inomhus, det kan vara lättare. Min son har också blöja när han sover middag på dagis, för han kissar ofta när han sover.

Ett tag var en fröken pigg på att låta honom gå i blöja på dagis, det märktes direkt för då började han kissa på sig även hemma... Han vande sig snabbt att han inte behövde känna efter! Så vi sade till att vi inte ville det.

Sen kommer barnet kissa ner sig betydligt oftare på dagis, vissa dagar jättemycket, det händer så oerhört mycket mer på dagarna där.

Men som sagt, testa ett par dagar, kissar han oavbrutet är det ju bättre att han blöja på dagis ett tag till, det är ju bara att testa igen om ett par veckor isåfall!
 

Artiklar från Familjeliv