Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni?

Skrivet av ulrica
Min son på två år och sju månader är inte så intresserad av potta eller toalettring. Han kan tänka sig att sitta där men han gör aldrig något där.
Hur ska man bära sig åt för att få honom att kissa där åtminstone?????????
Snälla jag behöver tips och råd!
Försöker att ta honom till toaletten efter maten och när han är nyvaken utan resultat.
Svar på tråden: Hur gör ni?

Vi gjorde såhär...

Skrivet av  Lena
Eftersom min son är eksembarn så ville vi låta honom vara utan blöja så mycket som möjligt. Så, så ofta vi orkade så lät vi honom gå med rumpan bar hemma, då kissade han på golvet, vi torkade :). När han kissat sade vi "du kissar" och lyfte honom till toaletten/pottan och satte honom, det kom ofta inget då men vi ville koppla ihop kissandet med toan. Efter ett tag sade han till NÄR han kissade, och till slut precis innan han kissade, då brukade vi hinna till pottan. Ett tag hade vi pottan i vardagsrummet för att han skulle hinna dit, det var inga problem att flytta in den till toaletten sedan.

För många barn måste man börja låta dem kissa på sig för att de ska koppla ihop känslan.

Ett tips (om du ogillar massa kiss på golvet...) är att köpa en speciell tygblöja utan ytterbyxa (www.babyboden.nu), då blir det ingen pöl men det blir blött och barnet känner omedelbart när det kissar. Eller Imse Vimse training pants (imsevimse.se).
 

Tillägg...

Skrivet av  Lena
Blöjan jag nämde heter Dri-Line på babyboden och kostar 125:-. Vi hade en sån och tyckte den var jättebra, sonen blev blöt och sade själv till att han hade kissat men vi slapp torka :).
 

Artiklar från Familjeliv