Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvätta gympaskor

Skrivet av Mimmi
Detta är kanske inte rätta forumet för denna fråga, men jag kom inte på något annat snack som passade bättre.

Alltså: kan man tvätta gympaskor i tvättmaskin? Hur varmt? Kan de tumlas? Jag har inte torkskåp, så om de inte tumlas så dröjer det väl oändligt lång tid innan de torkar? Kanske möglar de...?
Svar på tråden: Tvätta gympaskor

Jag brukar köra dem...

Skrivet av  Daniela m. Alida 990509 & Nova 020505
...i 30 grader, fintvätt. Går jättebra! =)
 

Kan de krympa?

Skrivet av  Nikki med Lucas 020315
Nu är jag säkert dum *S* men jag undrar ändå!!!!!

Nikki
 

Har inte hänt oss i alla fall! IMT

Skrivet av  Daniela
,jhikou
 

Går bra!

Skrivet av  Hanna
Jag brukar tvätta gymnastikskorna i maskin (40 grader). Ofta ihop med lite kläder (inga finkläder) eftersom det inte dunsar så mycket i tvättmaskinen då.

Gympaskor torkar ganske fort tycker jag. Om man "drar isär" snörningen så brukar de torka över natten.
 

Jag har gjort

Skrivet av  Karin
det flera gånger. Sist tvättade jag t o m ett par med plastdetaljer på utsidan. Skorna blir verkligen som nya. Inget par har krymt för oss. Jag brukar låta dem självtorka och då tar det någon dag innan de är helt torra. Om elementet är varm kan man ju ställa skorna upp- och -ner där.
 

mina tips

Skrivet av  hatte
tvätt i tvättpåse 40 grader torkas med öppningen uppåt på ex ett element. Du kan även börja med att stoppa dem med tidningspapper efter tvätt, det suger åt sig mycket fukt och kan dessutom hjälpa till att töja ut dem.men obs att skaftet/öppningen inte skall vara ner mot elementet, för då kommer fukten inte ur skon och de kan börja lukta kattpiss avc fodret som kan mögla . Här har vi erfarenheter av kattpinkluktande skor!
 

Artiklar från Familjeliv