Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

diskmaskinssalt?? går det bra med vanligt?

Skrivet av sisla
Vi har installerat ny diskmaskin och i bruksanvisningen står att man ska fylla på med "särskilt anpassat salt för diskmaskiner", men sånt hittar vi inte i våran mataffär.

Alltså, är det verkligen nödvändigt med särskilt salt? (och var hittar man det isf?)
Svar på tråden: diskmaskinssalt?? går det bra med vanligt?

Vi kör utan,

Skrivet av  Lotta m 2 pojkar 01 & 03
vet faktiskt inte vart man hittar det där saltet men det borde ju vara nära diskmaskinmedlet?
 

Grovsalt

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar + bf 22/10
Grovsaltet brukar finnas på salthyllan, mig veterligen finns det i de flesta mataffärer.

Det beror lite på var man bor om man behöver salt eller inte, är det hårt vatten där ni bor (t.ex i Skåne) så måste man ha salt, annars kalkar diskmaskinen fullständigt igen, nu bor vi i Stockholm och här behövs inte salt i diskmaskinen, enligt de som vi har rådfrågat iaf. Och man ser ju på disken att den inte blir "kalkig".
 

Använd inte grovsalt...

Skrivet av  Anna E, Viktor -01 och Emma 030502
...grovsalt är till för matlagning och passar inte i diskmaskiner. Diskmaskinsaltet finns vid diskmedlen, kostar ca 10 kronor för en förpackning.
 

Hmm...

Skrivet av  Dina
Nu är jag osäker på vilket salt jag bukade ha till vår diskmaskin, men det var iaf ett som man skulle ha i diskmaskinen, frågade både diskmaskinförsäljare och i affären.

Men men, det var ju ett tag sen, har för mig att det hette grovsalt, men det kan ju också vara att det var ett "grövre salt", ja jag vet inte. Men om jag skulle behöva igen får jag ju kolla en extra gång.
 

Frågade du?

Skrivet av  Kajsa
Det går inte med vanligt salt. Våran lilla miniaffär har saltet så jag undrar jag om du bara inte kollade lite dåligt :)
Billigt är det och det rekomenderas.
 

Står vid diskmedel i affär! imt

Skrivet av  tove
f
 

Du skall INTE använda vanligt salt...

Skrivet av  Anna E, Viktor -01 och Emma 030502
...det funkar inte i diskmaskinen. Kolla på hyllan vid disk- och rengöringsmedel, där står den säkert.
Om du behöver eller ej beror på var i landet du bor. Har ni mjukt vatten så kan du köra utan och kanske bara ha i salt i maskinen en gång per år eller så, bor du där det är hårt vatten så måste du ha saltet för annars så mår inte diskmaskinen bra.
 

Varför inte?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Vad är det som skiljer vanligt jodfritt grovsalt från diskmaskinsaltet?
 

Salter

Skrivet av  Lotta
Ett salt är ju en sammansättning av en metalljon och en annan jon (jisses, har glömt vad de kallas, men tillexempel kloridjoner, sulfatjoner, karbonatjoner etc).

Det finns ju massa olika salter, natriumklorid är ju det vi använder i matlagning. Det saltet som ska vara i diskmaskinen är säkert uppbyggt av andra ämnen.
 

Jag ska jämföra...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... innehållsförteckningar nästa gång jag handlar, jag är tämligen säker på att diskmaskinssaltet är vanlig natriumklorid... *S*
 

Var noga att kolla

Skrivet av  Skrållan
vad ni har för vatten. Mjukt vatten behövs inget salt(ska man nog inte ha heller), hårt vatten behövs det.
 

Artiklar från Familjeliv