Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa tågbanan?

Skrivet av Matilda m. William
Funderar på att köpa en tågbana i trä som julklapp till våran två årige son. Jag har jämfört lite priser, men hur vet man vilken som är bäst? Brio är jättedyrt, Biltema verkar ok, liksom IKEA. Fast på IKEAs tågbana var det plastpluggar som binder samman rälsen, är det bra? ÖB är ingen favorit. Kom med tips och åsikter!
Svar på tråden: Bästa tågbanan?

Har för mig att

Skrivet av  Skrållan
biltemas och BRIOs är kompatibla. Då kan man börja med biltemas och få ett starkitt. Om intresset verkar stort kan man komplettera sen med BRIOs lite roligare grejjor.
 

Alla funkar med varandra..

Skrivet av  Terese
..så vi har köpt lite av alla olika "prisklasser"
Brio har ju mest att välja bland men då är dom ju väldigt dyra.
 

Biltema

Skrivet av  Camilla m Mackan & Jeppe
kör vi med mest här hemma, som grund delar. De passar även ihop med Brio och IKEA. IKEA tycker jag inte om när man har små barn, eftersom de har de där lösa plast pluggarna, men de är bra när de är större och man bygger större banor och man behöver pluggar här och där för att få ihop det. Det finns även ett annat märke som fugnerar ihop, men kommer inte ihåg vad det heter. Sedan har vi köpt lite roligare tunnlar och tåg från BRIO, men Biltema har också roliga grejor att köpa till och till en bråkdel av BRIOpriset. Jag tycker helt klart att du ska köpa på biltema.
 

OK, funderar...

Skrivet av  Matilda m. William
det blir nog Biltemas. Jag tyckte IKEAs var roligast och billigast, men blir tveksam till plastpluggarna mellan rälsen. Är rädd för att barnet stoppar i munnen....Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!
 

Brio

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
Biltema, Kidswood och IKEA är kompatibla. MEN brios lok går inte igenom IKEAS tunnel.
 

Brios lok

Skrivet av  Viktoria
iaf det som går på batteri, går inte ens igenom alla Brios egna tunnlar heller :-)
 

Nehe

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
Det tog jag förgivet ;-) Då är det väl inte så konstigt då.
 

Resultat på prisjämföring!

Skrivet av  Matilda m. William
Biltema 100delar (mycket hus, granar runt omkring) 398kr.
Åhlens 20 delar 175kr.
IKEA 20 delar (likadana delar som Åhlens) 99kr. Efter detta överväger jag IKEA eller Åhlens. Vill köpa och pröva först om det är uppskattat innan man köper något så stort som Biltemas (som innehöll mkt småprylar på sådan om tågbanan).
 

Men man behöver inte köpa

Skrivet av  Camilla m Mackan & Jeppe
hela sattsen!!!! De säljer delar i påsar också, med några stycken i så man kan plocka i hop så som man vill ha det. Kanske inte går att skicka efter så men i butiken kan man plock som man vill.
 

vi köpte ett set på +100delar

Skrivet av  EvA
på Netto för 200kr,
sedan tidigare har vi 2:a sortering från Micki
 

angående plastpluggarna...

Skrivet av  Viktoria
så låter det kanonbra. Vi har BRIO-delarna och då och då får vi slänga delar just för att träpluggarna brutits av.
Eller leker våra barn ovanligt hårt med dem kanske, vet inte om det är något vanligt problem. Tycker nog att just plastpluggarna är en fördel.
Alla sådana tågbanor passar ihop med varandra. De finns hos massor av leksakstillverkare numera - BRIOs patent gick ut för något/några år sedan nämligen.
 

Plastpluggarna är bra...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...då kan man "bygga om" bitar till "plugg i varje ända" respektive "hål i varje ända" om det behövs. Det brukar bli fel (dvs man får inte ihop banan) om man har lite broar och sånt. De sitter hårt så mina barn har aldrig fått isär dem själva.
Sedan så bygger vi vår bana av några grundsatser från IKEA och Brio samt blandade roliga bandelar från ÖB och Kidswood. De funkar allesammans tillsammans.
 

tips

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
på konsum säljer de brio tågset för 129kr just nu.
Vi har både brio och ikea, brio är mycket bättre. hatar de där små plastpluggarna som går att pilla bort och stoppa i munnen (japp händer).
Åhléns har också en tågbana men jag vet inte om det var plastpluggar eller inte på den.
 

Artiklar från Familjeliv