Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med espressobryggare?

Skrivet av Rebecka
Vi har köpt en, men vi fattar inte hur man skummar mjölken?

Det är en sån där pip/arm som sticker ut. Det står i bruksanvisningen att så snart espresson brygger så ska man kunna skumma. Man ska hälla mjölk i någon värmetålig behållare, sänka ner pipen i mjölken och vrida om ett vrede på bryggaren och så ska mjölken skummas. Men det pyser bara lite och sen finns inget tryck kvar verkar det som. Mjölken blir varken skummad eller varm.

Finns det någon vänlig själ som vet och vill berätta hur man gör? ...
Svar på tråden: Någon med espressobryggare?

På min maskin finns

Skrivet av  Eva
en knapp som heter "steam" den måste tryckas in för att jag ska kunna skumma. Finns det inga knappar med olika funktioner på din maskin?
Hoppas du får till det!
 

Jo,

Skrivet av  Rebecka
vi har en knapp som man vrider till "On" när man brygger espresson. När man sen vill skumma så ska man vrida den till en annan position för att skumma. Men det pyser liksom bara och inget mer. Precis som om trycket inte är tillräckligt högt. Men vi har vridit på locket ordentligt (över vattenbehållaren). Jättekonstigt verkligen...
 

Hej!

Skrivet av  Lindis
Låter som vår maskin. Man måste föra mjölken fram och tillbaka, typ röra om lite med skummaren så blir det till slut skum. Hoppas det går bra!
 

Vår maskin

Skrivet av  Marie m Nathalie 4/2-00 & Moa 29/3-04
Så får man väntw tills trycket är uppe och kaffet börjar rinna i kannan då kan man öppna och reglera trycket ssamtidigt som man bör glaset eller tillbringaren med mhölk upp och ner.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Rebecka
Vi har iofs inte rört på behållaren, det får vi prova! Men det verkar inte vara något tryck och vi väntar tills det kommer kaffe, eller t.o.m tills kaffet är klart. Men vi ska prova att röra fram och tillbaks så får vi se, man vet ju aldrig! ;) Tack för era svar!
 

Sent svar

Skrivet av  Pixelpig m Lilla Plupp
Kan det vara så att vattnet tar slut? På min (ganska gamla) variant fick man alltid tänka på att hälla i mer vatten än vad som krävdes för kaffet eftersom det var samma vatten som skulle släppas ut till ånga. Började man skumma för sent hade vattnet redan hunnit rinna ner i kaffebehållaren och utan vatten - inget tryck!
 

Tack! :)

Skrivet av  Rebecka
Så kan det nog vara! Nu är jag på jobbet och kan inte prova, men ska testa med en gång jag kommer hem! Vi har nog varit lite långsamma också med skumningen så faktum är att vi nog provat först när vattnet runnit igenom och kaffet redan är färdigt och då finns det ju absolut inget vatten kvar... Så nu ska vi vara lite snabbare och ta lite mera vatten i än vi brukar så att det räcker. Tack så hemskt mycket, ska bli spännande att testa! ;)
 

Hur gick det?

Skrivet av  Pixelpig m Lilla Plupp 03 + bf 15/7
Bara lite nyfiken..