Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mobilen trasig, igen och igen och igen..

Skrivet av Nape
Hur många gånger får en affär laga varor innan man får en ny eller pengarna tillbaka? Jag vet att det är tre gånger om man ser det på "ett enkelt" sätt. Men, om varan byts ut och det är fel ändå?

Jag fick en ny mobil av sambon och var jättenöjd. En Nokia-nånting, ny modell och ganska dyr. (Bakas dock in på bindnignstiden). Kollade på den hemma och den var inte bra. Pixelfel och man såg irriterande vita rutor som blinkade på skärmen. Tillbaka med den.

Telefonen lämnades in till lagning men kom tillbaka med meddelandet att Nokia inte lagar pixelfel och man får räkna med sånt. Jag fick iaf en ny likadan telefon.

Sambon öppnade den nya telefonen på plats och *tadaaaa* samma pixelfel. Han vägrade ta emot en felaktig telefon utan sa att han köpt en _hel_ telefon och skulle ha det också.

De i affären mumlade och muttrade men han fick en ny. En Sharp GX30 som var billigare. Motivering "vi måste ju sälja Nokiorna och det lär bli lite svårare och kanske gå billigare". Tror sambon fick lägga 300 kontant också, fastän vi betalat mer än Sharpen kostade redan innan.

Nåväl, sambon var glad över att han fick en hel telefon till mig, det kändes ju lite snöpligt när han köpte present och det bara strular.

Sharpen gick sönder. Först blev det pixelfel, men stoooora. Hela stora vita "flak" mitt i bilderna, så man såg inte riktigt vad som stod på displayen.

Efter det började den krångla. Stände av sig hela tiden så den gick inte att använda (gick inte ens att knappa in pinkoden innan den hunnit stänga av sig). Tyvärr var vi på semester och var ganska beroende av fungerande mobiler *morr*.

Kom hem och lämnade in telefonen. Fick tillbaka den en vecka senare och alla bilder var kvar. Tydligen hade det varit fel på mjukvaran, men telefonen skulle vara uppgraderad och klar..

Ett par veckor gick. Bilderna fick en "förskjutning", så om man hade en bild uppe på displayen såg det ut som man klippt isär bilden och sedan klistrat fast delarna fel.

Och sedan började krånglet igen och till slut stod jag där med en telefon som inte gick att använda då den stängde av sig direkt när man öppnade den.

Lämnade in, igen, och fick hämta ut den dagen före julafton. Nu hade allt utom batteriluckan bytts ut, så i princip var det en ny telefon *jippi*. (Batteriluckan fick jag ha kvar för att jag hade en bild på sonen klistrad där, gulligt av dem att spara den.)

Första samtalet med telefonen.. Högtalarna fungerar inte, det går inte att höra vad de i andra änden säger och de hör inte mig. Bara "babbel" och brus.

Jag blir galen! Jag vet ju att de får laga en vara tre gånger, MEN nu har jag ju i princip fått ny telefon.. Har de alltså tre chanser per telefon och så kan de byta ut halva telefonen då och då?

Vad göra? Är lite orolig för att hämta ut telefonen sen, vad är det för fel NU då liksom..
Svar på tråden: Mobilen trasig, igen och igen och igen..

Ett tips!

Skrivet av  Anna
Mitt tips till dig är att ta kontakt med en konsumentombudsman, men innan det så kan du läsa här.
Den här länken kommer att ge svar på en del frågor som du har.
 

oj glömde

Skrivet av  Anna
länken
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1340&lngArticleId=133
 

Artiklar från Familjeliv