Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bankkonto för barn

Skrivet av anonymus just idag
talade med Ikanobanken häromdagen - ville öppna ett konto till ett av våra barn - fick inte för att både jag och min man är tvugna att skriva på - men uttag får göras på barnens konto av en förälder!
Vilket innebär att en förälder kan tömma barnens konto utan vetskap av den andre föräldern!
Svar på tråden: bankkonto för barn

ja, så är det

Skrivet av  makeba
Just p g a det så har jag sparande i eget namn med barnen som förmånstagare. Då kommer inte fd åt pengarna, om det är det du funderar över....
 

Fast det går ju att välja..

Skrivet av  Terese
..vi har bla varsitt konto till barnen där vi kan ta ut var för sig.. men vi hade tidigare att båda var tvungna att vara med vid uttag.
Så det går att välja att man måste vara med båda två för att ta ut.

Vi har FSB.. de kanske har andra regler iofs.
 

Beror på vad

Skrivet av  cammis
man skriver på fullmakten, det går att ange att uttag måste godkännas av båda föräldrarna.
 

"Två i förening" eller "Ensam"

Skrivet av  Malin
Vårdnadshavarna måste skriva under när man öppnar ett konto för ett barn, med automatik SKA det bli att man måste ta ut TVÅ I FÖRENING dvs att båda måste godkänna ett uttag från kontot. Båda vårdnadshavarna måste annars godkänna att man skriver fullmakt så att de får ta ut ENSAM dvs var och en för sig kan göra uttag på ett barns konto.
 

öppnade konto åt dottern

Skrivet av  marie
i nordea och sambon behövde inte alls vara med.Känns ju väldigt onödigt att han också ska behöva ta ledigt för en sån sak, däremot måste båda skriva på för att kunna ta ut
 

Vi gorde som så

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
att vi öppnade ett varsitt konto i eget namn istället som vi sparar till våra barn på. Vi båda har fullmakt på de kontona också, man kan även ha utan. Vi vill gärna att de sparade pengarna skall gå till något vettigt och inte blåsas bort på något partajande eller så när barnet/nen är 18 år och vill bjuda kompisarna på en kryssning. Vi sparar till bostad, studier, någon resa kanske eller liknande inte till att spelas eller supas bort. Lite överdrivet uttryckt kanske men våra tankar går i de banorna.

Ja det är svårt det här med konton och de olika bankerna har olika rutiner. Bäst är att höra sig för. Sedan kan man spara på andra sätt, riksgäldskontoret och HSB eller liknade t.ex.
 

öppnade ett konto

Skrivet av  bubblan
i sonens namn när han var nyfödd och satte in pengar varje månad.
När jag sedan ville ta ut en del av pengarna så nekade de mig första gången: Barnets biologiska pappa skulle skriva på blanketten också. Tjohej! Jag var ensam vårdnadshavare och pappan hade jag inte sett röken av sedan befruktningen, han var dessutom bosatt i ett annat land.
Till slut fick jag i alla fall ut pengarna men stänga kontot fick jag inte göra själv.
Lite svammel...kontentan är att det tydligen finns en massa olika varianter och man får gå igenom det noga.
 

Artiklar från Familjeliv