Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gammal mat på ica

Skrivet av Milla
Vår ica afär säljer utgången mat till extrapris - får man göra det? Har för mig att jag hört att man inte får sälja gammal mat. Ex igår sålde de All Bran som gick ut 18/11-04 + ett par paket som gick ut 5/5-04. De rear allt möjligt utgånget.

De har oxå hyllorna fulla av utgångna varor som de ej verkar ha koll på...läsk, bröd, ägg, djupfryst, korv mm mm...allt.

Frukten och grönsakerna är ofta mögliga, stötta, gamla osv. Häromdagen köpte vi ett salladshuvud som var fullt av småflugor, urk! Ofta flyger det massor av små flugor kring frukten.
I frysdiskarna packar de varor så högt att det översta ofta är halvtinat. Jag kan berätta hur länge som helst.
Vi har klagat och många med oss men inget händer.

Finns det någonstans man kan anmäla detta? Vart isåfall? Och får man verkligen sälja mat som passerat bäst-före-datum?
Svar på tråden: Gammal mat på ica

Huvva

Skrivet av  Helena
Låter inte som en trevlig affär.
Kanske kan Icas kundkontakt hjälpa dig att kontakta rätt person att prata med. Lycka till.


Vardag mellan
09:00 -16:00

Telefonnummer:
020-83 33 33
 

Jag har för mig...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...att de mycket väl får sälja maten när det passerat "bäst före"-datumet, men det gör ju inte så mycket för att få en lojal och nöjd kundkrets...

Bäst före, är ju som det så målande säger ett bäst före datum, inte ett "otjänligt efter"-datum om inte datumet passerats rejält och det handlar om tex chark eller mjölkprodukter... Torrvaror funkar betydligt längre även om tillverkaren inte garanterar att vitaminhalter och sånt fortfarande hålls. Däremot kan du nog anmäla till hälsoskyddsnämnden att det finns ett överflöd av småflugor i frukt/grönsaksdisken och att de packar fel i frysdiskarna. Det kan ju vara direkt hälsovådligt...
 

Om inte maten är otjänlig..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J -99 & N -02
..får man sälja varor som passerat bäst före-datum, _men_ de exempel som du anger låter fruktansvärda! Butiken kan inte på något vis bevisa att maten är felfri och jag förstår inte hur de vågar ta risken? Det kan finnas mjölbaggar etc i flingorna..

Ibland, särskilt nu runt helgerna, är det svårt att ha koll på alla datum i butiken. Det är ofta extrapersonal och inte riktigt samma rutiner som annars, men missar sker alltid och "ofta" är det kundernas "fel" som plockar om bland varorna.

Att frukt- och gröntavdelningen är dålig är synd, det ska du absolut fortsätta klaga på och bojkotta butiken om det fortsätter. Flugor i isbergssallad är tyvärr ganska vanligt förekommande i vissa perioder och som personal brukar man inte stå och granska varenda salladshuvud man lägger upp, men upplys butiken om detta oxå!

Att de plockar upp frysvaror för högt kan vara hälsovådligt, så det måste de absolut sluta med. Ta hjälp av ICA centralt eller av hälsovårdsmyndigheten.
 

Jag tycker att du skall

Skrivet av  Malin
ringa till ICAs kundkontakt och anmäla butiken dit för det låter som om butiken missköter sej totalt. Sen kan man alltid ringa till kommunens livsmedelsinspektörer.

Man för sälja varor efter bäst före datum om man kan garantera att vara fortfarande är bra. Däremot får man aldrig sälja varor efter sista förbrukningsdatum.
 

Är det inte på ICA som man får

Skrivet av  Helena
dubbla värdet tillbaka om man kommer tillbax med kvitto och vara som passerat bäst-före-datum? Du kanske kan tjäna dig en hacka om du köper på dig ett gäng gamla varor och sen går tillbaks och inkasserar;-)....
 

Så om jag storhandlar på ica

Skrivet av  Lillemor
och inte hinner förbruka varorna innan bäst före datumet kan jag alltså gå tillbaka med varorna, dessutom få dubbla värdet tillbaka. Intressant....

Tur att man inte är ICA handlare....
 

Precis..

Skrivet av  snigelina
Sånt system skulle lätt kunna utnyttjas..

"oj, är creme fraichen och keson jag köpte för ett par veckor sen utgångna i datum.. då går jag och köper nya och sen tar jag de gamla och nya kvittot och går tillbaka till butiken och får pengarna tillbaka.." =)
 

Är det inte

Skrivet av  Helena
om du köper en vara och sen ser att bäst-före-datumet redan har passerat vid inköpsdatumet, alltså produkten var gammal redan vid inköp.
Inte att man själv inte förbrukat den innan utgånget datum.
 

Datumets kvitto gäller

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
De kollar kvittot och jämför datumet. Så om varan har passerat bästföredatumet när du köpte dem så får du dubbelt tillbaka på vår Maxi iaf.
 

Det gäller felmärkta priser!

Skrivet av  Mimmi
Om man hittar en vara med fel prismärkning mot kassan, så har man rätt till en "hittelön" på 20 eller 25:-!

Min man har utnyttjat det några gånger då han insett att det blivit ett annat pris i kassan än det han sett!