Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska man tänka på när man köper strykjärn ?

Skrivet av arina
Mitt gamla är urgammalt och det är dax att förnya sig. Hjälp mig med allt man bör tänka på inför ett strykjärnsköp.
Svar på tråden: Vad ska man tänka på när man köper strykjärn ?

Jag har ett sladdlöst

Skrivet av  Jessika
och det är jättebra. När jag skulle köpa det så ville försäljaren nästan inte sälja det till mig, han sa att det var för tungt. Men det tycker jag inte alls. Nu är jag inte den som stryker saker i onödan, men jag tycker det är jätteskönt att slippa sladden i alla fall.
 

Strykjärn _ska_ vara tunga!

Skrivet av  Skräddaren
Allra bäst blir det ju om man stryker med ett riktigt pressjärn, men det är det kanske inte många som har lust med. =) Så var inte ledsen om ditt strykjärn är tungt, det blir bättre resultat då!
 

Sladdlöst kallnar

Skrivet av  Malin
Har haft sladdlöst men bytte till ett med sladd igen... Jag hade lite svårt att ställa ner strykjärnet för "laddning" när jag strök, så det kallnade...
 

Nej det får man ju inte glömma förstås!

Skrivet av  Jessika
 

Fick ett nytt i julklapp

Skrivet av  Lillan med Carl -03
som maken hade köpt efter mina instruktioner - hyffsat lång sladd och inte för lätt! Jag tycker att det är alldeles för många strykjärn som säljs med argumentet att de är lätta, medan jag vill ha ett med lite tyngd, så att det mer känns som att det "stryker själv" och jag bara flyttar det, än att det känns som att jag måste pressa ned det för att det ska stryka ordentligt.

Det jag fick var ett OBH Nordica och det känns bra att stryka med hittills i alla fall ;-)
 

Helt rätt!!

Skrivet av  Skräddaren
Strykjärn ska vara tunga, och helst ha mycket ångkraft. Tyvärr har det blivit lite förskjutet så att tillverkarna tycker att kraftig ånga väger upp tyngden och gör dessa "nyare" ångstrykjärn lätta vilket är helt galet!
 

Artiklar från Familjeliv