Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV till köket

Skrivet av AL
Ok....det här blir svårt att förklara men jag försöker ändå. Blir det helvirrigt får jag väl deleta allt *ler*. Vi ska ju snart totalrenovera köket. Jag skulle då vilja köpa en köks/frukost-tv. Jag vill placera den så den syns från spisen, köksbordet samt vardagsrummet som ligger i vinkel med köket. Det finns en väggsnutt som har perfekt läge flr detta. Tanken är att ha tvn på ett väggstativ; som man ju verkar kunna köpa i de flesta tv-affärer, eller ännu hellre ett takstativ. Vet inte om detta finns att köpa....men tror mig ha sett såna lösningar i tex skolor/företag...men jag kan ha inbillat mig! Anl till att jag hellre hänger tvn i taket är att väggsnutten inte tycks ha några bra placerade reglar; alltså ev bara gipsplatta att hänga en tung tv på! Trätaket känns säkrare! Men som sagt, jag vet inte ens om det finns takstativ att köpa.

Vilket stativ det än blir vill jag att det är vrid o vinkelbart. Väggstativen är ju i alla fall det. Ska vi se tvn från soffan i v-rummet är tvn placerad rakt längs med väggen, ej vinklad. Men för att kunna se tvn från kök/matplats behöver den vinklas typ 45 gr från väggen.

Jag vill haen tv större än 14" då det till soffan o spisen är ca 4 meter; man vill ju kunna se bilden o ev text! Men tvn får ju inte vara för stor heller eftersom den då blir alldeles för tung + tar för mkt plats. Så 17-20" är väl det jag tänkt mig.

Har sett att det finns platta skärmar (LCD el ngt sånt) o de är betydligt lättare än vanliga tv-apparater (i många fall är vikten mindre än hälften). Dessutom är de ju betydligt mindre djupmässigt! Ganska dyra förvisso men hela köket går ju på en mysig liten slant så på det stora hela gör det varken till el från med tvn....

I alla fall, de platta skärmar jag kollat på kommer ofta med ett väggfäste. Men då antar jag att tvn sitter som en tavla, direkt på väggen. Ok för sofftittandet....men tvn kommer knappt att synas från kök/matrum vilket ju är ett måste eftersom det är det som är hela vitsen med tvn! Så....min lilla fråga, finns detstativ"armar" till platta tv-apparater så jag kan vinkla ut tvn 45 gr från väggen; el ännu hellre, ett takstativ. Med ett bra takstativ funkar såklart oxå e vanlig tv.....

Jag kopierar detta inlägg till tekniksnack o konsument.


Svar på tråden: TV till köket

Det finns takstativ

Skrivet av  helen
Har sett en 25" TV hängande från taket i en villa, så nog finns det stativ alltid. Har du letat på nätet hos TVhandlare?