Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nytt värmesystem i villa, vill ha tips!

Skrivet av AnnaÅ
Vår elpanna håller på att ge sig och nu måste vi skaffa nytt värmesystem till vårt hus. Huset är från 1965, 1,5 plan på 135 kvm, delvis tilläggsisolerat och vår totala elförbrukning ser ut att hamna på knappt 25000 kWh per år. Vi har idag vattenburen värme.

Vår tanke är att skaffa ny elpanna och komplettera med luft-vatten värmeväxlare. Är detta klokt månntro? Och vilket märke ska man då välja? Till vilket pris?

(inlägget kopierat på Hus&Hem)
Svar på tråden: Nytt värmesystem i villa, vill ha tips!

Värme

Skrivet av  Felix mamma
I ert fall skulle jag satsa på en värmepump när ni redan har vattenburet system, och sen borra ett berghål eller om det finns plats gräva ner slang i marken(Det senare billigare).

Sen kan man fundera på att byta ut radiatorerna ifall de är för "små", med värmepump får man ut ca. 55grader max på systemet.
Men det kanske inte är nödvändigt.

Sen kan man utveckla systemet och använda borrhål/slinga för att kyla huset sommartid ! Via ventilationen eller en fläkt konvektor.

Lyssna med en seriös!! Rör firma om priser. En 5Kw värmepump bör ni klara er med, och gärna 500 meter slang i mark.(Om det går) Eller 120 meters borrhål.

Detta är svar från min man som har jobbat med detta i ca 15år. Han kör nu egen firma men bara till företag och ytterst sällan till privatpersoner.

Lycka till, fråga gärna mer här på denna sida.
 

bergvärme

Skrivet av  moa
vi satte in för tre årsedan.
sänkte med 55%.
 

Tack för svaren

Skrivet av  AnnaÅ
Själv är jag lite skeptisk till bergvärme. Det kostar ju kanske dubbelt så mycket att installera som annan värmepump. Och vad jag förstått är de även rätt dyra pga reparationskostnader och underhåll. Efter 10-15 år ska även effekten gå ner pga att värmen i berget utarmas.

Vi hade en reparatör här och han rekommenderade vanliga luft-vatten värmepump, han sa att det inte lönar sig med bergvärme för oss. Svårt att gissa själv dock!