Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skillnad på 3 och 4 barn?

Skrivet av memim (på besök)
Hej,

Jag undrar hur ni som har fyra barn el. fler har upplevt övergången från 3barnsföräldrar till 4barnsföräldrar?

Har själv tre barn, tre söner där äldsta nu är 6år, nästa 4,5år och minsta 1,5år. Just nu upplever jag det som väldans jobbigt! Har nyligen (2månader sen) börjat jobba heltid och det är tungt att föra och hämta o. hinna med allting på kvällar o. helger när man själv är trött. Dessutom upplever jag barnen som jobbiga nu, säkert delvis pga min egen utmattning.

Jag drömmer om en fyra. Men inte riktigt ännu. Kanske efter 4-5 år. Min man är inte så övertygad. I dagsläget vet jag (tror jag) att jag inte skulle orka, upplevde övergången från 2barnsmamma till 3barnsmama som ganska stor. Mindre tid/barn samt en helt annan femma att ha koll på 3 än på 2barn. Mat går det åt i massor, tvätthögen är enorm..

Hur upplevde ni det? Både när trean kom o. när fyran kom. Någon som fått fyra barn förhållandevis tätt och nån som fått 2-3barn tätt o. sen haft uppehåll till nästa? Jag vill så gärna ha en till. Men samtidigt är jag rädd att inte orka. Just nu är jag hemskt urpumpad men lever på hoppet om en till så småningom :)

Hoppas ni orkar svara fast frågan säkert varit uppe många gånger förr!
Svar på tråden: Skillnad på 3 och 4 barn?

Känns igen så väl~~~~

Skrivet av  vevve m4
Jag har 4 barn 3 av dem är visserligen inte här jämt!
Jag kan värkligen känna som du (Även om just talet 4 inte känns så jobbigt) Det är städning & tvätt som känns tyngst tycker jag! Jag jobbar just nu 75% men jag hinner knappt med något ändå här hemma!
Vi vill ju ha en 5:a oxså och då måste jag börja jobba heltid för att få upp F-penningen.
+ att vi båda vill köpa hus & då gäller det att man jobbar heltid! Men jag tycker som du det känns jätte hemskt att jag måste börja jobba heltid......vill värkligen inte det, dels så blir det så långa dagar för Alex (2 år) & hur i 17 ska man hinna med allt i hemmet & sina intressen dom få man har?
Jag är rädd för att jag oxså ska känna mig helt utpumpad sen;0(
Jag hade inget bra tips att ge, bara hur jag känner mig
du är inte ensam om att känna som du gör!

Men jag tycker inte att skillnaden från 3-4 är speciellt stor, för min del är det lättare nu med 4 än med 3! Jag får mycket hjälp av dom större! Men nu är ju mina barn äldre än dina oxså!

Jag önskar dig all lycka i alla fall
Kramiz!
 

Det är tvätten...

Skrivet av  Birgitta
...som knäcker en. I alla fall mig.
Barnen ger mig kraft och energi, men hushållet kan bli övermäktigt och det har jag haft god lust att sälja många gånger och behålla barnen. Mina är 6, 5 och 3 + en i höst.

Jag har inte tagit steget mellan trean och fyran än, men mellan två och tre märktes egentligen bara på tvättberget (vi har tygblöjor så det blir en del) och på all glädje vår Lilleman spred.

Jag, liksom Du, jobbar heltid, men jag gillar det. Jag går upp jättetidigt tjugo i fem och börjar kanske kvart över sex. Min man tar morgonpasset hemma och jag är klar på kontoret vid kvart i tre.

Går jag ner i tjänst, blir det bara mer stressigt på jobbet och det vill jag absolut inte. Dessutom får jag bara större del av hushållet, nu delar vi. Det är på jobbet jag vilar mig, låser dörren när jag går på toa, pratar vuxet, äter god lunch, fikar har lunchrast, som jag kan gå och handla på eller ta en rejäl promenad. Bara kul att jobba tycker jag. Men att få tvätten att hoppa in i skåpen av sig själv... hmmm....

Jag tycker bara det ska bli kul att få fler!

Lycka till!


 

Härligt att läsa!

Skrivet av  Helena
Tack för att du ger en så positiv bild av att vänta ert fjärde, efterlängtade barn och för att du talar så varmt för ditt arbete och hur ni fördelar er tid och hemarbete:-) Jag längtar själv efter en fyra men har haft flera missfall och vet faktiskt inte riktigt hur kroppen funkar längre. Vi får se! Tre troll har jag och det är en gåva värt allt, det med!

Lycka till med graviditet och tillökningen!
 

Tack Helena, det värmde!

Skrivet av  Birgitta
Oj, vad glad jag blev! Tack!

Håller nu tummarna för Dig!

 

Jag tycker...

Skrivet av  Sussi
som vevve och Birgitta att det är allt runtomkring som är tyngst. Jag har 4 barn i åldrarna 10, 7, 2 år och 11 månader. De två yngsta är det 18 månader emellan. Just nu är jag hemma och jag tycker att allt löper på ganska bra. Jag bävar däremot för då jag ska börja jobba igen. Hur ska man då hinna och orka med allt? Däremot så skulle jag förstår för allt ivärlden inte vilja ändra på att jag skaffat mina fyra barn :-).
 

Hejsan!

Skrivet av  Lis
Själv har jag 5 barn och personligen tycker jag nog inte att det är så jättestor skillnad mellan att ha 3 eller fyra, men det beror ju på siuationen.
Min trea var en liten ängel! Sa inte ett pip om hon inte var jättehungrig eller behövde byta blöja, men då hade jag en väldigt krävande 2,5 åring, så det blev jättejobbigt ändå. Fyran däremot hade besvärlig kolik första tiden, men syskonen var så goa och snälla, så det fungerade fint ändå. Yngsta syskonet var då 2 1/2 år.
 

hej memin!

Skrivet av  Zara med fyra prinsessor
Vi fick vår fjärde flicka för snart 8v sedan,visst går det bra men ibland undrar jag vad vi gett oss in på.Det är som de andra skriver hushållet som är mest lidande,jag hinner helt enkelt inte med.
Barnen är härligt trotsiga men underbara,jag har bytt namn till -dumma mamma-men det går väl över hoppas jag,skall köpa en sån där blå skrivbok som Emils mamma hade,den blir nog snabbt fylld med hyss!
Tack och lov sover alla bra på nätterna annars skulle det vara svårt att orka just nu.
En sak skall jag tala om......vi är väldigt stolta över att ha fyra fina små barn,tänk att vi har gjort dom aldeles själva och inte var det svårt heller.......vi vill allt ha en till men då får det bli en sladdis!
Så upplever jag det här just nu,jobbigt men positivt och jättehärligt.
Vi har fått våra tjejer tätt och det gör väl det hela extra arbetssamt,de är :5år ( om en månad),3,5 år 2 år och 2 mån.
Kram och lycka till!
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  memim
Ni svarade ungefär som jag trodde ;)
Nämligen att hushållsarbetet blir mer..

Jag ska fortsätta drömma om min eventuella fyra efter några år!

Ha det bra alla mammor!
 

Artiklar från Familjeliv