Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-åring med återkommande kräkningar och huvudvärk

Skrivet av Mamma tre
Hej. Jag vill fråga er alla 4barn+ föräldrar om råd. Ett av våra barn, en flicka på snart 6 år, har problem med återkommande kräkningar (på morgonen) och huvudvärk. På eftermiddagen brukar hon bli pigg igen. Hon är otroligt petig med maten och ibland kan hon matvägra i nästan två dagar. Det spelar ingen roll vad vi ställer fram för mat till henne. Hon vägrar att äta. Kan det vara så att hon är så hungrig att hon kräks? Hon tomspyr och kräks galla. Har läst någonstans att barn inte kan spy galla, men vad är det hon spyr upp då? De dagar som hon verkar ha bestämt sig för att tycka om maten så kan hon äta två ordentliga vuxenportioner vid varje måltid. Är detta någon form av hetsätande? Vad kan det vara för fel? Är det något att oroa sig för över huvud taget? Hoppas att ni fattar något av mitt lite virriga inlägg, men jag är så orolig.
Svar på tråden: 5-åring med återkommande kräkningar och huvudvärk

inte kräkningar

Skrivet av  marikaL
men däremot har jag en femårig tjej som är extremt petig med maten, lever på ingenting (förutom när hon äter på dagis eller hos kompisar och äter fler än alla andra ungar tillsammans ibland!!), och klagar på ont i magen nästan varje dag (rättare sagt nästan varje kväll innan hon ska sova)... Vi har fått remiss till barnmott för att kolla upp vad det kan vara. Jag oroar mig också...

Har ni varit i kontakt med vårdcentral el dyl?
 

ej kontaktat läkare ännu

Skrivet av  Mamma tre
Nej, vi har inte varit i kontakt med någon läkare ännu. Jag har inte sett det hela som något problem förrän nu i sommar då hon mått dåligt ganska ofta. Ska ta upp det hela med skolhälsovården nu när hon börjar skolan.
 

Migrän?

Skrivet av  Lee med 6 st ..ännu så länge
Barnmigrän kan ju te sig på olika sätt.
Inte alls ovanligt att det orsakar kräkningar.
Nu har ingen av mina barn detta utan min systers barn 2 av 3 .
Eftersom din dotter ändå är så liten kanske hon får äckelkänsla av mat efter ett huvudvärk/kräks anfall?

Jag skulle nog rådfråga VC först och inte invänta skolläkaren.
 

Vet du vad...

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda, och Novalie 030523:0)
...jag vill absolut inte skrämma dig, men jag tycker att du ska ringa en läkare imorgon dag!!

Morgonkräkningar och huvudvärk hos barn ska man ta på allvar, det är faktiskt ett symptom på hjärntumör...!
Det låter hårt och som om jag vill jaga upp dig, men jag har jobbat på en barnneurologisk avdelning och sett så många barn med hjärntumör att jag inte kan låta bli att berätta för dig.

Troligvis så är det ju något annat,migrän tex,men för säkerhets skull - kolla upp det genast!
Är det (gud förbjude!) en tumör så är prognosen bättre ju tidigare man diagnosticerar!

Usch jag ser ju att mitt inlägg är jätteläskigt, men det finns ju inget sätt att skriva det "fint".
KOlla upp det.
Hoppas att allt är ok!
 

oj

Skrivet av  Mamma tre
Tack för ditt ärliga och uppriktiga svar. Visst, du skrämmer mig en hel del men du är ju bara uppriktig. Tack!!!

När jag läste inlägget om migrän så fick jag en aha-upplevelse. Det kan mycket väl vara migrän (om det är så att migrän är ärftligt). Både pappa och farmor har besvär med migrän.

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Ska genast kontakta VC.
 

Bra..

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda, och Novalie 030523:0)
..att du inte blev arg på mig:0)
Funderade på att deleta inlägget, men skickade det ändå..
Min största tjej har migrän, får då huvudvärk och kräks oftast, sen är det bra igen om hon får sova nån timme. Huvudvärken går i princip alltid över när hon kräkts.

"Hoppas" att det är nåt sånt din tjej har, för visst kan migrän vara ärftligt!
Håller tummarna!
 

har pratat med VC nu...

Skrivet av  Mamma tre
... och det är ännu för tidigt att säga något tyckte de. Vi ska avvakta ännu ett tag eftersom hon inte kräks så ofta. Besvären är mer återkommmande under sommaren så förmodligen kan det bero på värmen, vätskebrist, för mycket goda bär samt att hon inte äter som hon borde vissa dagar och är då så hungrig att hon kräks när hon vaknar. Kännner mig lugnare nu.

VC sa samma sak som du. De sa att visst finns det en koppling mellan barns morgonkräkningar och hjärntumörer så man ska inte nonchalera såna här saker. De var också ärliga och mycket hjälpsamma, precis som du. Tack än en gång.
 

Skönt!

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda, och Novalie 030523:0)
Vad bra att du berättade vad VC sa, jag har funderat:0)

Skönt att de inte trodde att det var nån fara,och är det så att det inte är regelbundet som hon har morgonkräkningar så borde det ju inte vara hjärntumör.

Bra att ni kollade upp det iaf! :0)

 

Artiklar från Familjeliv