Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här med ett problem

Skrivet av Stina med Ida, Mia, Moa och lilla Maj
Hej

Jag heter Stina och fick mitt fjärde barn för ett halvår sedan. Barnen är underbara och allt hade varit bra om det bara inte hade varit för våra grannar i lägenheten under oss. Barnen kan knappt gå i lägenheten utan att de bankar i taket eller kommer upp och skäller på oss (jag öppnar inte längre för dem eftersom barnen blir rädda när de kommer). Det här är på dagtid. Mina barn är nog inte mer livliga eller stilla än andra barn, treåringen gillar att dansa i och för sig men hon väger bara 15 kg så det kan väl inte bli för mycket ljud av det? Hur stor hänsyn ska man ta till sina grannar? Jag försöker att vara ute mycket med barnen och de leker nästan bara i vårt vardagsrumm (som ligger över grannens vardagsrum) så att de inte ska störa om grannarna vill ha sovmorgen eller så. Har man bara ett barn så blir det ju inte lika mycket spring som av fler, men ska man då tysta ner barnen mer för att de är fler? Hur mycket störningar ska man tåla när man bor i ett flerfamiljshus? Vad ska jag göra?
Svar på tråden: Ny här med ett problem

Jag tycker att du...

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
skall kontakta huresgästföreningen eller bostadsrättsföreningen på en gång. Man har rätt att leva ett "normalt" liv i flerfamiljshus, även om man är en barnfamilj. De får era grannar helt enkelt tåla. Kontakta som sagt värden och be dem om hjälp.

Kan inte klaga på barnen..

Skrivet av  planerar fyran
Man kan inte klaga på barn när man bor i ett flerfamiljshus! Inte ens barn som tex gråter på natten för de kan ha tänder på g osv. Det har jag iallfall läst i en tidning där frågan kom upp. Barn STÖR EJ! Håller med ovan kontakta hyresgästföreningen el liknande beroende på hur ni bor och be dem om hjälp att informera grannarna om vad som gäller. DE kanske ska ta och fundera på ett annat boende...
Kram o lycka till!

Oj oj oj, suck..

Skrivet av  Therese med 4
Stackars er. Bodde själv tidigare i lägenhet då jag "bara" hade 3 barn och efter ett tag fick jag nya grannar vägg i vägg ett äldre halvalkoholiserat par som inte var riktigt kloka. Så fort mina barn lät, och då pratar vi dagtid alltså, så bankade de i väggen o skrek. Då jag fick 2 barn på kort tid och båda sen var sjuka och grät mycket så ringde de till soc och hittade på att jag misshandlade barnen för de grät så mycket. Ja, listan kan göras lång på allt sjukt de skrikit o hotat mig med genom väggen, men varje gång jag ringt på deras dörr o velat prata med dem så vägrade de öppna, och ute gick de omvägar då de såg mig. När jag ringde på telefonen svarade de inte eller slängde på luren.Men själva skrek de o slogs sent på kvällarna/nätterna. Oj, nu blev det en lång utläggning om hur _vi_ haft det, men jag kunde inte låta bli, kom ihåg mina mardrömsgrannar. Jag anser att man får tåla en del om man bor i hyreshus, annars kan man flytta till seniorboende 55+ eller nåt. Mina barn lät aldrig på kvällar eller så, om de inte var sjuka o det kan man ju inte hjälpa.Ja fy sjutton, är så lycklig att vi bor i ett eget stort hus numera o slipper allt sånt där.
Lycka till!
Kram

Tycker lika som

Skrivet av  KIKI*med 6 barn*
föregående talare
Kontakta hyresgästsföreningen

Jobbigt!

Skrivet av  marikaL m fem
Bodde också ett tag ovanför en halvalkoholiserad kärring som bankade och klagade på allt som rördes :-/
Hon började banka i taket om jag tappade en nappflaska i diskbänken typ. Försökte med hyresvärden och möten och grejer, men det gick inte att lösa. Jag fick lov att flytta till slut :-/

Men visst kan du försöka med hyresvärden, det är ju inte du som gjort nåt fel - men min erfarenhet är att det inte hjälper, risken finns att grannarna blir etter värre och surare av det :-/

Men jag hoppas det löser sig för er!

Normalt familjeliv...

Skrivet av  Helena
... är sånt man får tåla. Om jag var du skulle jag ta och ringa värden och berätta hur det ligger till och om ni verkligen ska behöva känna er så påpassade i ert eget hem. Kanske kan det vara läge för värden att förtydliga vad som gäller i hyresvillkoren i framtiden?

Jag tycker förresten inte att grad av buller hänger så mycket ihop med antalet barn. Mina kompisar höll på att bli tokiga på enbarnsfamiljen ovanför - deras lille kille åkte HELA tiden på någon slags åkbil som törnade emot överallt. Föräldrarna tänkte helt enkelt inte på att vissa ljud hörs mycket mer för andra.

tack för alla svar

Skrivet av  Stina med Ida, Mia, Moa och lilla Maj
Jag ska nog ta och prata med värden, hoppas att det hjälper. Eftersom grannarna klagar så vansinnigt så blir jag nervös att barnen leker för mycket inne. Det är skönt att läsa vad ni skriver. Jag vill inte ta död på barnens lekglädje och tysta ner dem hela tiden. Min dröm är att köpa hus med stor trädgård där barnen kan bygga kojor och leka som de vill. Men det har vi nog inte råd med än... Jag vill gärna ha fler barn också (lite knäppt känns det när Maj är så liten ännu).

Hej

Skrivet av  Monika med 7 väntar bebis i mars
Ja du det kan man fundera du.. jag bodde i lägenhet, men folk omkring en förstår sig inte på oss som har många .. Och ja det ska vara tyst efter tio ja de tär väl en regel. att det inte ska poppas så fönstren ramlar ut.. Lek ska väl grannar tåla så länge det inte är klockan 6 på morgonen med mera..