Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4 barn, jobb, egentid och lyckligt äktenskap?

Skrivet av Nenni
Är det orimligt? Jag frågar er som har svaren, eftersom jag har tre barn och funderar mycket över om steget upp till fyra är spiken i kistan? Det har fungerat bra hittills - utom det där med jobb som jag ska försöka ordna nu, tänkte jag. Alltså innan ett till barn skulle bli aktuellt. Huset är stort, bilen redan för liten. Det känns som att fler barn väldigt mycket är en fråga om ekonomi? Och HUR gör man med barnpassning - man slänger ju inte precis in fyra ungar till svärföräldrarna över en helg - eller? Förlorar man sin rörlighet fullständigt? Kan man tex åka till fjällen med så många barn? Snälla duktiga mångbarnsmammor, vägled mej!
Svar på tråden: 4 barn, jobb, egentid och lyckligt äktenskap?

Jag har....

Skrivet av  Sussi m 4 barn
4 barn, jobb och ett lyckligt äktenskap men ont om egentid just nu.

Om allt har fungerat bra hittills så tror ju inte jag att fyran är "spiken i kistan".
Vi skulle "bara" ha 3 barn men en fyra ville till världen och det har fungerat bra(förutom egentiden då). När det gäller egentid så jobbar jag på det. Nu i helgen ska jag faktiskt gå ut och äta middag tillsammans med en kompis! I vinter tänker vi åka till fjällen !!
När vi behöver barnvakt så brukar vi försöka "dela upp" barnen , speciellt ifall det gäller barnpassning under längre tid. Det kan ju ibland vara problem....
Vi byggde hus medan vi bara hade 2 barn men det är så pass stort så det räcker till oss alla nu med. Bil bytte vi när 4:an kom.
Visst märks det på ekonomin. Så många utlandsresor blir det inte för vår del men
det är definitivt inte orimligt med 4 barn, jobb, egentid och lyckligt äktenskap, tror jag.

Lycka till !
 

Håller med Sussi

Skrivet av  Therese med 4
Samma här, lite dåligt med egentid bara. Annars går det över förväntan bra. Och jag märker ingen större skillnad mellan 3 o 4. Jobbar också på att få mera tid för mig själv, ja även tillsammans med sambon. Ska åka utomlands med bara en väninna till sommaren -05, det ska bli underbart.
 

Kanske liten sladdis?

Skrivet av  Helena
Eller halvsladd:-) Jag har själv tre ganska stora barn (yngsta 7 år) och vill gärna ha ett fjärde - det skulle funka alldeles utmärkt med fjällresor osv. nu när de större är mer självgående. Det är väl det som är tricket om man är rädd för att bli låst - att låta det gå en liten tid till det minsta, så att de äldre kräver lite mindre omvårdnad och kan delta på lite andra villkor...
 

Kanske det,

Skrivet av  Nenni
om en 4-5 år sådär för min del. Om jag kan vänta så länge?
Skönt i alla fall att höra att det verkar kunna fungera så bra med 4 barn!
 

Inte orimligt!

Skrivet av  Carro m fyra barn
Jag har 4 barn, jobbar ( dock deltid ), egentid och ett lyckligt äktenskap där vi försöker hitta tid somman och hustru också. OCh ja man kan slänga in fyra barn till svärmor en helg, men hellre får de komma och bo hos oss! Eller så får mormor hälften av barnaskaran :-)

Visst kan man resa, vi kom just hem från Florida och planerar nästa resa nu. Men det är klart det kostar skjortan att göra det med så många barn tyvärr...

Jag prioriterar bort massa saker, tex att baka till brödförsäljningar, att åka på varenda social aktivitet som ordnas av dagis/skola, att stryka kläder och putsa fönster. Istället åker jag gärna iväg och tränar på gymmet en timme när maken kommit hem från jobbet. Egentid och nyttotid samtidigt!

Lycka till med ditt beslut
 

Samma här

Skrivet av  lite anonym, med fyra klimpar
prioriterar oxå bort tråkiga och onödiga grejer som kändes mycket viktigare förr:-)

Bakar gör jag endast till advent eller Lucia... Putsar fönster i nödfall, stryker om vi ska på dop,typ!

Vi går ofta ut och äter eller tar hem mat. Umgås med vänner mest här hemma, men vi går oxå ut en del. Vi har då både mormor/morfar och farmor/farfar att dela upp barnbarnen på*S*

Vi äker inte ofta på utlandssemester allesammans, men i år var vi till Cypern hela gänget!Annars blir det alltid någon semester i Sverige, vilket vi tycker är jätte härligt!

Jag och gubben försöker åka tillsammans 1 gång/år till London,Paris eller Rom.. Jag brukar även åka till nån storstad med en kompis 1g/år.

Jag har faktiskt mycket egen tid. Jag jobbar deltid och har ofta lediga dagar hemma, utan barn (åtminstone förmiddagar). Jag läser, går promenader med hunden, fikar med kompisar mm.Jag kan inte ha det bättre ! Funderar just nu på en femma, men har nog egentligen blivit lite FÖR bekväm *skäms*
 

låter ju toppen!

Skrivet av  Nenni
Blir så glad av att höra att det går! Det är väl ROLIGT också, hoppas jag?
 

Jag tror det

Skrivet av  Marie -72, bf 23/1
beror lite på vilka behov man har!
Själva är vi inte angelägna om varken fjällresor eller utlandsemestrar.
Barnpassning är ett främmande ord här hemma. Vi har haft barnvakt några få gånger när vi varit tvungen att åka bort båda två och då har svärisarna kommit resande nästan 30 mil för att ta hand om ungarna (bara 3 än så länge).
Men varken jag eller gubben tillhör dom som _måste_ ut.
Egentid tycker jag att jag får när jag får sitta vid symaskin eller datorn eller brodera lite utan att ungarna stör.

Visst är det skönt att nån gång ibland få gå i affärer eller sitta och fika utan ungarna, men det är liksom inget måste.

Angående resor eller andra aktiviteter med många barn så har jag ett livsmotto: Vill man så kan man!
 

Vad glad jag blir att höra

Skrivet av  Nenni
att det verkar fungera så bra i många fall! På nåt sätt att har fyra barn alltid kännts omöjligt och "förbjudet" - jag vet ingen som har så många barn... Det verkar vara en mental spärr man måste över, får se om jag törs ta klivet...?
 

Kände likadant

Skrivet av  lite anonym med fyra klimpar
förr, att fyra ungar skaffade man bara inte! Det var liksom bara en "viss sorts människor" som hade så många barn i mina fördomar *S*( bohemer, slarviga,sekt-människor osv).

Nu har jag övervunnit dessa spärrar och kanske, i andras ögon, själv blivit en slarvig, bohemisk sektkvinna :-)

Nä, jag har insett att är man på ett sätt när man har 2-3 barn, så är man sej nog rätt lik även om man får några ungar till! Lycka till med dina "spärrar"!
 

Artiklar från Familjeliv