Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nötfri choklad?

Skrivet av Nilla med tre barn + bf 20/6-05
Min äldsta son, tio år, fick en allergichock för ett par veckor sedan. Han fick klåda och utslag över hela kroppen och läpparoch ögon svullnade upp resp. igen...det var så otäckt. Ilfart till sjukhus. De misstänker nötallergi men kan ej vara säkra. Han ska göra ett test efter jul och ska tills dess undvika nötter. Finns det någon med erfarenhet som vet någon HELT nötfri, ljus choklad. Sonen är så ledsen över att inte kunna äta choklad i jul, han älskar det och äter inget annat godis....hoppas att någon kan svara...
Svar på tråden: nötfri choklad?

Jag hörde

Skrivet av  Lee mamma till 7
en tjej prata med sin mamma i affären så sent som i förrgår hurruvida vilket godischoklad hon skulle köpa.
Hon saknade Reisenkaramellerna men de var tabu pga spårämnen av nöt. Mamman tjatade och sa att hon fick nöjja sig med Dumlekolan. Kanske det kan vara något?

Jag tror att det är svårt att hitta vanlig mjölkchoklad utan spår av nötter eftersom fabrikanterna använder sig av samma maskiner till all chokladtillverkning.

Borde det inte finnas någon vettig allergisida där de har listor med bra mat/godisalternativ till allergiker?

Tråkigt att din son skulle drabbas, man får hoppas att de hittar orsaken till reaktionen så händelsen slipper upprepa sig.

okej

Skrivet av  Nilla med tre barn + bf 20/6-05
Jaha så dumle kan vara okej...det tycker min son jättemycket om. Ja det är säkert spår av nötter i det mesta i choklad tyvärr. Hade bara hoppats på att det skulle finnas någon smarrig chokladkaka för nötallergiker....jag tycker ju lite synd o honom även om godis inte är allt...tack

Cloetta Fazer

Skrivet av  ......
Den här informationen hittade jag på Astma-och Allergiförbundets föräldralista där en förälder skrev följande.

"Alla varianter av Block och Blockchoklad tillverkade av Cloetta Fazer går på nötfri linje! Mer information finns på www.cloettafazer.se
Konsumentkontakt 013-285 331."

Kanske värt att kolla upp, vore ju toppen om det är sant.

Min NMickis har svår nötallergi

Skrivet av  Eva.N med 2pojkar&4flickor
Men det finns chocklad för dessa polly,kexchockad,plopp sedan ögons fazer (kakao) vid bak. Det är tufft detta med allergin på Mickis sätter det sig med andnöd och på hjärtat samt utslag&klåda över allt. får blodtrycksfall oxå, Har nu alltid medeciner till hands sprutorna,medecinoch medecinbrickan att hon är nötallergiker.
Detta börjar tyvärr bli mer o mer vanligt. Det jobbiga är hon kan inte tex fika på stan el käka ute mkt man bör tänka på. Väntar nu tid till dietist

Plopp och aftereight liksom...

Skrivet av  Ffrree m Vilgot+ 4 till ....
...kexchoklad är helt fritt från spår av nötter. Min syster har nötallergiska barn och har via tillverkaren tagit reda på detta. Hennes barn äter endast dessa tre chokladsorter.

guld

Skrivet av  Nilla med tre barn + bf 20/6-05
tack för informationen som gjort en tioåring lite gladare då kexchoklad är "supergott"!! Har ju sluppit allt vad allergier heter hittills, är inte van vid detta.