Ni som fött "många" barn |
|
Skrivet av | blivande jan mamma |
om man har 2 små barn som kräver ganska mycket så är det väldigt svårt att ta det lungt när man är gravid (som ni säkert vet). När ni fått erat 3e (eller 4e) barn har dom kommit tidigare än beräknat eller kan man gå över tiden fast man aldrig har tid att ta det lungt ibland. Jag är väldigt rädd att den här ska komma tidigare pga all stress, men jag vill inte det för då kommer den typ sista v i dec(och hur kul blir det för barnet i framtiden). Nu VET jag att det är väldigt lika när dom kommer men jag tänkte bara höra med er som har några barn om ni märkt någon skillnad vid 1:a barnet och sedan när man har några sedan tidigare |
|
Svar på tråden: Ni som fött "många" barn | |
|
|
Mina har kommit tidigare än bf |
|
Skrivet av catta + 4 barn | |
Nr 1 född 97 kom i v 34+3 Nr 2 Kom född 98 i v 39+0 Nr 3 kom född 01 i v 38 dock med kejsarsnitt Nr 4 kom född 02 i v 37+2 Jag jobbade med första barnet.Gick mycket och stod mycket under dagarna.De vet inte varför han kom tidigare. Sen har jag varit hemma sen dess.Har jag stressat så har jag märkt av det.För då sa bebisen till att nu får du ta det lugnare.Och då har jag försökt att ta det lugnt.Jag har mått bra med alla graviditeter.Hade ytterst lite foglossning med nr 3. Nr 4 var beräknad i slutet av sep enligt ultaljudet.Men enligt sista mens så var det den 5 sep.Och hon var på väg att komma den 1 september.Men värkarna avtog.Sen kom hon den 9 september här hemma. Trodde aldrig att jag skulle gå till de datumet som bf därimot runt sista mens. |
|
mina har kommit |
|
Skrivet av m med 3 bf 13/7 | |
nr 1 39+5 nr 2 39+0 nr 3 38+4 med henne låg jag dock inne med risk för att hon var på väg i v 32. |
|
|
|
Nej tyvärr |
|
Skrivet av MsK | |
Inte har det hjälp att stressa halvt ihjäl sig, att aldrig vila osv - jag har gått över tiden med samtliga i allafall! | |
Samma här! IMT |
|
Skrivet av Margut | |
Stagg | |
Alla enlingar var övertidare... |
|
Skrivet av Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2 | |
... så inte var stress en pådrivande faktor här inte :) De kom 7/13/11 dagar efter bf! |
|
|
|
Efter att ha fått |
|
Skrivet av marikaL m fem | |
de två första tidigt - v37+0 resp v30+5 - så var jag sjukskriven och tog det myyycket lugnt när jag väntade twinsen, som faktiskt stannade ända till v34+4. Blev gravid igen när tvillingarna var bara kring halvåret, så ny grav så tätt inpå när jag dessutom fått prematurt tidigare föranledde sjukskrivning och myyyyycket lugnt hemmavid igen, hon stannade till v 41+2 :) Men hur mycket stress påverkar vet jag inte. Viktigast är väl att lyssna på kroppen och VILA vid tecken på överansträngning/sammandragningar etc. Hoppas din liten stannar kvar till nästa månad :) |
|
stressig både när 4an och 5 an kom |
|
Skrivet av Erika m. 5 barn | |
men jag gick över 7 och 4 dagar med dem. Iofs har jag alltid gått över, är väl en sån typ.... | |
Nej |
|
Skrivet av Viola med 5 tjejer 6-14 år | |
Har gått tiden ut med alla mina, även tvillingarna (som är äldst). Den enda jag har gått över några dagar med var nr 5! | |
|
|
När tredje kom .. |
|
Skrivet av Kallinka | |
var de andra 2 och 4. Fick på beräknad dag. Min man jobbade jätte mycket jag däremot fick havandeskapspeng underbart skulle dock ha behållit några dagis timmar vilket jag inte gjorde. | |
16 dagar |
|
Skrivet av Marie-72, bf 23/1 | |
_över_ tiden gick jag med tredje barnet! Och det på trots av att jag mådde kasst och var 50% sjukskriven pga stressrelaterade sammandragningar. Nu går jag igenom en risk-graviditet - tvillingar. Men det finns ingen antydan till förtidsbörd på trots av att jag har tre krävande barn hemma. |
|
Svar |
|
Skrivet av Delphina (Mamma till 4) | |
Minabarn är födda: 1: 33+5 2: 36+0 3: 36+6 4: 38+6 (kändes som att gå två veckor över tiden ;) |
|