Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nilla

Skrivet av Eva.N med 2pojkar&4flickor
Vill säga en sak ang allergin min Mickis får helt annan mat i skolan nu pg detta så säg till om en lapp där läkarna kan fylla i då ni ska dit. sonen ska INTE äta ärtor& andra baljväxter heller
Svar på tråden: Nilla

Kommentar

Skrivet av  Allergimamma
Det är ju inte heller en genrell rekommendation från barnallergologer att barn med nötallergi ska undvika dessa. Man ska inte begränsa kosten mer än nödvändigt. Barn med sojaallergi ska ibland undvika dessa produkter men för barn med nötallergi finns det inte generellt sådan restriktion så det måste man i så fall få veta från sin egen barnläkare.

ja men

Skrivet av  Eva.N med 2pojkar&4flickor
jag skrev vad VI fått veta av vår läkare *förlåt då*

Svar

Skrivet av  Allergimamma
Du behöver inte be om ursäkt men eftersom din information är felaktig så tyckte jag att jag kunde rätta den lite för att andra inte ska bli felinformerade. Trodde att du och andra kanske ville lära dig lite mer.

jaha

Skrivet av  Eva.N med 2pojkar&4flickor
då ska jag inte lita mer på vad läkarna säger och ger mig i information då eller?

Fast för din

Skrivet av  Tessi
dotter är väl den iformationen korrekt.
Vad jag vet så är den typen av restriktion förekommande vid jordnötsallergi. Och jördnöten är ju ingen nöt egentligen.
Har själv ett barn som är allvarligt allergisk mot nötter och han ska bara undvika just nötter.

Svar igen

Skrivet av  Allergimamma
Du skrev till Nilla att hennes son måste undvika dessa ämnen som om det vore en allmän föreskrift. Jag påpekade att det är det absolut inte utan den gäller ibland som Tessi skriver för de som har jornötsallergi för att jordnöten är en baljväxt och inte en nöt.
Din egen dotter får du göra som du vill med men det blivr ju lite tokigt när man ger felaktiga råd till andra.