Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp! Vad har ni för matbord

Skrivet av Cia *m. 5 & ängeltös*
för att alla skall få plats & gärna ngr till???

Vi är snart 7 runt bordet (minstingen kan inte sitta än)och skulle behöva ett större och bättre bord men plats för oss & ngr till.

Hur har ni andra löst det?
Svar på tråden: Hjälp! Vad har ni för matbord

Slog till...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
... och köpte matbordet Norden på IKEA - de sålde ut ett antal som var "fel i slutlackeringen" för 495 kr här på IKEA! Har hittills inte sett något fel på bordet och det rymmar massor av människor! Sist vi var dit hade de fortfarande kvar ett gäng, otroligt nog...
 

Oj vilket pris

Skrivet av  Cia *m.5 & ängeltös*
Vilket Ikea var det och när?
 

Vi köpte vårt...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
... på IKEA i Kållered, söder om Göteborg, och sist vi var dit (förra veckan) fanns det fortfarande kvar... :)
 

220 (260)cm långt 100 cm brett

Skrivet av  maria
så nog var det ett fint bord för de pengarna
Vi mätte i mätte men icke,,
så slå till om måtten stämmer ring till ikea o fråga
 

det är jättesnyggt!

Skrivet av  Erika m. 5 barn
Önskar verkligen att vi hade ett sånt oxå men vårat köksbord funkar ff och ligger alltså inte först i inköp...
Våra vänner har ett sånt och vi fick plats 4 vuxna och 7 barn.
 

köpte också

Skrivet av  monika med 7
på ikea för 1300 på fyndhörnan i västerås
 

Vi har Ikeas Forsby matbord

Skrivet av  Lena med Hampus 25/10-04 + 3 till
plats för 6 personer, ett jättefint matbord. Har tjock skiva och riktigt tjocka o stadiga ben...väger bly =)
Kostar 1995:- och helt klart värt pengarna.
 

tillägg

Skrivet av  Lena med Hampus 25/10-04 + 3 till
gå in på ikeas hemsida o kolla på Forsby matbord
 

Det har vi med!

Skrivet av  Misan med 4 killar
Jättebra bord, tycker jag. Gott om plats och inte alltför dyrt heller
 

Vi har...

Skrivet av  Monica5barnsmorsa
ett ganska stort bord i köket, man får plats 3 st på varje sida och sen minstingen på gaveln. Om vi blir fler drar vi ut bordet lite, sätter 2 barn på varje gavel, då får vi plats med 10 pers runt bordet. Fast jag skulle ju gärna vilja ha ett lite större kök!!!

Gott nytt// Monica
 

Ett urgammalt..

Skrivet av  Ingrid mfl *på besök*
fast vi är ju inte så ofta 4 barn. Vi har mina föräldrars gamla. Med båda iläggsskivorna så kan nog 8 vuxna/äldre barn och två småttingar få plats runt det om man utnyttjar kortsidorna. Ingen aning om var de köpt det men jag bävar för den dag det rasar ihop! Vete 17 var jag ska få tag på ett likadant!

 

Tinkka svarar...

Skrivet av  Tinkka - nr 7, bf 050601
Vi måttbeställde ett som är 210 cm långt och 105 cm brett av en snickare, vi får plats 10 stycken utan problem...

 

Vi har ett med egen design..

Skrivet av  Loppan
Pga kökets utformning (och familjens storlek naturligtvis) så har vi ett köksbord som är kantigt i ena änden och rundat i den andra. Det ryms bra tre vuxna på var långsida och i den rundade änden sitter man ledigt en vuxen eller två barn. Den andra änden är mot ett fönster och kan ju i nödfall vara ännu en plats att sitta vid. Skivan är 90x180 , 60mm tjock spånskiva och fixades av vår lokala snickare. Målade gjorde jag själv.
Den håller till matlagning, styckning av älg, dansestrad för yngsta dottern och är utmärkt att ha som sybord!
 

Vi hade ett...

Skrivet av  AnneliN
bord som var 180 långt. Efter ena långsidan hade vi en kökssoffa, där det rymdes flera barn, sen hade vi tre stolar på andra ändan och stolar på kortsidan. Saknar den mycket! Nu har vi en som är 160 långt och utan kökssoffa, så det kan vara problematiskt att alla ska få plats samtidigt och äta:(
 

*suck*

Skrivet av  marikaL m fem
det är ett bekymmer hos oss :-/
Vi har ett alldeles för litet och opraktiskt kök, och köksbordet är ett lite hemmabygge med en träskiva sambon slipat o oljat så det är jättefint, men vi ryms liksom nätt och jämt bara :-/

Om vi får över några kronor i år ska vi öppna upp och göra stooort kök med stoooooort köksbord så man ryms några stycken utan att behöva tränga ihop sig med massa barnstolar och annat... Som det är nu ryms vi nätt och jämt bara familjen, inga gäster :-/ (ja förutom nån exta kompis till 6-åringen eller så, men inte mer).
 

har

Skrivet av  monika med 7
ett bord som är 1:80 och 1 meter bred. Men skaffade en förlänggningskiva som jag speciialbestälde från en snickare så nu är mitt bord 2:30 lång..

 

Vi har...

Skrivet av  Delphina (Mamma till 4)
...ett stort bord från IKEA i massiv björk, Norden tror jag det hette. Vi har det mot fönstrena, så vi får plats 3 på varje sida och 2 på flajjen. Får vi gäster drar vi ut det och lägger på iläggsskivan, då får vi plats 12 runt bordet utan att trängas och står man ut med att sitta lite trångt kan vi vara 14!
 

Tack för alla svar

Skrivet av  Cia *m.5 & ängeltös*

Lutar nog åt att det blir Norden bordet.
Verkar vara det största till ett inte alltför dyrt pris.
Tänk om man unde hitta ett på fyndhörnan......
 

Artiklar från Familjeliv