Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Schampo problem

Skrivet av Lee mamma till 7
Jag är nog för mjäkig, eller så är jag bara så atans förstående. Så här ligger det till :

Jag är uppvuxen i ett hem med lite vuxenproblematik, det gjorde att vi sällan hade bra hårvårdsprodukter hemma eftersom det var ont om pengar.
Så en av mina vuxennojjor består i att köpa scampo och sånt i lite bättre klass, eller iallafall sådana som är lite dyrare i vår vanliga affär, och anses vara snäppet bättre än lågprisarna.

Nu är de minsta på väg att bli stora och iom det ställa större krav. En gillar det schampot och en annan det andra schampot osv.
Vilket schampo jag än köper så är det fel för någon i familjen , om inte för barnen så är det gubben som gnäller ibland också minsann ;)
Killarna vill inte lukta "tjej" (herbal essens)och tjejerna vill inte lukta kille (finns det schampo som luktar det?)
Jag själv vill ha det schampot som jag tycker är bäst för stunden och ser till att det alltid finns, men sedan har vi i badrummet typ 8 flaskor till som är halvfulla och ändå vill mina kära familjemedlemmar att jag skall köpa schampo!
Jag har alltså tydligen fört över schampomani på mina familjemedlemmar utan ha förstått det.
Och det kostar!

Hur gör ni andra ? Kör ni hela familjen samma schampo även om ni har olika hårtyper osv? Köper era stora tonåringar sitt eget för egna pengar?

Jag har inte bestämt mig för om jag ska dra ner ordentligt och alla skall använda samma schampo. Eller om det blir till att öka månadspengen för de stora så de kan köpa eget, fast då kan jag ju lika gärna köpa själv , kostnaderna blir ju de samma ändå.
Svar på tråden: Schampo problem

Så här vi det hemma

Skrivet av  Jessis
Jag) Har en sort som är väldigt mild och som även dottern använder

Maken) Har en annan sort som även de två minsta pojkarna använder, detta köps oftare iom att det är tre som använder sig av det

Stora sonen) Vill ha eget och då fpr han det.... Han vill nämligen ha samma sort som den deo han använder.... Han villl lukta gott och samma över hela kroppen så att säga....

Får se hur det blir då de andra blir större... men i störtsa möjliga mån ska jag försöka gå dem till mötes så länge det är rimligt.... Känner nämligen igen din bakgrund, hade inte heller pengar hemma då jag var bar och vill kunna unna mina barn åtminstonde den lyxen som ett schampoo kan innebära...
 

Hä är det hårda bud!

Skrivet av  Elvira
Chefen=jag, bestämmer *S*

Jag är den som handlar, därför blir det vad jag vill ha!

Alla får lov att använda samma sort. Tonåringarna har ibland eget som de handlar själva. Sedan är de oftast för snåla ,då duger mammas schanmpo igen:-)
 

*s* Här är

Skrivet av  Kikki
det jag som bestämmer (äldsta är bara 12 iofs) och jag köper Biolace schampoo och balsam (från frisör) till mig och dottern,head&shoulders till mellanpojkarna och Tigi schampoo och balsam(frisör) till äldsta sonen som behöver nåt som verkligen håller tovorna borta,han har låååångt hår :)
 

Inga problem här :)

Skrivet av  marikaL m fem
Jag har mitt, sambon sitt och så delar unghögen på samma barnschampoo (och barnduschtvål) fr Barnängen och natusan :)
(kompletterar med balsam och balsamspray till 6-åriga tösen med långa lockar).

10-åriga grabben bryr sig inte i vad för sort han använder (är nog lite för grabbig för det ;)) och det är ju en stund kvar tills sexåriga tösen är i tonåren och kan tänkas bry sig kring dofter etc.

Men jag gillar ju bra, prisvärda och neutrala produkter - köper t ex gärna Apotekets sortiment i hygienartiklar. Gillar heller inte schampoon som luktar för mycket och krockar med duschtvål, ev parfym etc.

Så hade jag ett gäng större ungar skulle jag nog bunkra upp med ett neutralt bassortiment från apoteket som alla kan använda och sen finge väl de som önskar eget köpa själva eller själva hålla reda på att skriva upp på inköpslistan när deras sort tar slut...

Ja hoppas ni hittar nån reda i schampoo-problemen :)
Huvudsaken är väl att alla flaskor ryms, vi skulle inte rymma 8 halvfulla schampooflaskor i vår lilla dusch iaf... ;)
 

så här gör

Skrivet av  phia med 4 pojkar+1pojkängel
vi hos oss.
Jag har så känslig hårbotten så jag kaninte köpa något billigt på lågprisvaruhus..e lika knusslig som du och vill ha det jag vill, och jag köper både balsma och hårschampo och duschcreme som är enbart mitt pg av mina allergier..det får kopsta vad det vill
små barnen har sitt barn schampo och tvål..stora pojkarna och gubben använder samma..bonus dottern har eget balsam och schampo så jag få rh amitt själv..kanint eanvända något annat än det jag är van..
men jag e lika fjantig när det gäller tandkräm..enbart colgate :-)
 

Artiklar från Familjeliv