Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Less och trött på folk som tycker

Skrivet av Mamma med 6 barn
Har 6 barn och har sagt att nu är det klart, att maken inte vill mera. Punkt. Men...så verkar maken ha ändrat sig lite !!!!!!! Han som var nöjd efter 3 börjar prata som om han skulle vilja ha en till. Han njuter mer med 6:an än någon av de andra och tycker hon är i en så mysig ålder (över 6 mnd).
Vi använder inte skydd, så det kan hända något, har inte pratat ordentlig om detta, men båda vet ju...
Nu har vi varit på jullov och det blir alltid lite prat. Vi har inte sagt att vi kanske skall skaffa en till, men får höra folks kommentarer om andra. Jag sa vid något tillfälle att jag gärna skulle ha flera varpå min pappa sa att jag fick använda vettet typ.... Ärlig talat, blir jag gravid så skulle det jobbigaste vara att berätta till andra. Jag vill i så fall glädjas, men allas kommentarer tar ju glädjen ifrån en, även om de i första hand inte är menade att vara elaka typ. Varför skall det vara så konstigt att önska många barn, varför är vi typ inte kloka. Usch...tycker det är superjobbigt.......
Svar på tråden: Less och trött på folk som tycker

Tycker inte att du.....

Skrivet av  KIKI*med 6 barn*
ska bry dig om vad andra tycker o tänker. Vill ni har fler barn så skaffa det :-))
Om det blir en till eller tre till så är det ERT val och ingen annans.
Kramar KIKI oxå med 6 barn
 

Känner precis igen mig..

Skrivet av  jag m mina 6 snart 7 godingar

Är ganska nu här men brukar kolla vad ni skriver här och tycker det är intressant..Jag har som du 6barn och mitt sjunde på gång är vecka 22+ har ej vågat berätta till släkt än!!för övrigt är hela släkten
kanon bra,men det är just detta att ingen kan förstå att jag är lika glad i mitt lii* under som de som får sitt första!Oj dttta inlägg vart nog lite svammligt hur som helst känner igen mig i vad du säger..
 

Förstår dig

Skrivet av  Petra med sina sex underverk
Det hemskt vad folk ska lägga sig i. Jag tycker att det blir jobbigare för varje barn att berätta det. Folk blir inte glada längre. Vi då dom förväntansfulla föräldrarna känner oss svikna då.

Ni är inte tokiga.

Kramizz/Petra
 

jag tror

Skrivet av  jag m mina 6 snart 7 godingar

jag tror att omgivningen mest är avundsjuka på våra fina små barn!!Jag brukar svara dessa dåliga komentarer med att de ska titta på mina barn så förstår de varför jag har så många!!de blir iallafall tysta en stund!!..får man fråga hur gamla eller vilka årtal ni har på era barn??

 

Mina är födda

Skrivet av  Petra med sina sex underverk
91, 95, 96, 00, 03, 04 medan jag själv är en 72:a ;-) (Gammal kärring med grått i håret.) Men ack vad nöjd jag är över mina godingar.
 

Och mina är födda

Skrivet av  Mamma med 6 barn
95,96,96,99,01 och 04, jag 71.
Det är 14 mnd mellan äldste och tvillingarna och sedan ca 2 år mellan de andra, samt drygt 3 mellan sista.
 

Alltså jag förstår

Skrivet av  marikaL m fem
folk som inte gläds odelat och kanske kommer med knepiga kommentarer - de reagerar väl helt enkelt utifrån sina synfält :)

Men så har jag ju fått några fler ungar än vad som var planerat... Jag var nöjd med 2 barn, då hade vi fortfarande tid och ekonomiska möjligheter att ge barna det vi kände att vi ville ge dem. Med fler ungar så har tid blivit en klar bristvara, och pengarna räcker ju inte alls till allt man vill ge barnen.

Samtidigt som jag har full förståelse (eller ja, förstår kanske jag inte gör men respekterar iaf) att det finns de som vill skaffa många barn och som känner att de räcker till med tid och pengar till många barn så kan jag också förstå att närstående kanske inte reagerar odelat positivt, just för att de känner att i samma situation skulle inte de kunna ge barnen allt de egentligen skulle vilja i tid och annat.

Det du kan göra är väl att visa i ord o handling att du räcker till för alla dina barn, det kan de ju knappast komma med dumma kommentarer om?

(men jag tror ju heller inte att negativa kommentarer bottnar i varken elakhet eller avundsjuka).
 

Jag förstår

Skrivet av  Mamma med 6 barn
och respekterar de som vill ha ett, två , tre eller inga barn, givetvis. Inte säger jag till min kompis som har två att hon inte är klok som inte skaffar flera....

Och att jag räcker till det ser ju de närmsta... Men, ändå så kommer dessa kommentarer. Som min pappa i julas. När jag sa att gärna skulle ha en till så så kommenterar han med "Nu får du sluta, du är inte klok!" Förstår de som inte själv vill, men kan man inte glädjas med oss ändå, bara för att vi är glada? Måste man tänka ut i från sitt eget perspektiv? Vi har ju ändå passerad det punktet att folk inte bjuder hem så ofta och bilen redan är stor, egentligen...vilken skillnad gör det, vi är redan för de flesta en megafamilj...:)
Jag bryr mig ju inte om vad andra säger så att det styr mina beslut, men om jag nu skulle bli gravid så skulle jag inte vilja berätta för andra innan de själv ser det, inget roligt att komma med ett glädjebudskap och ingen glädjer sig med oss....
 

Sorry, dobbelmail igen...vad gör jag fel...IMT

Skrivet av  Mamma med 6 barn
.
 

Jag förstår

Skrivet av  Mamma med 6 barn
och respekterar de som vill ha ett, två , tre eller inga barn, givetvis. Inte säger jag till min kompis som har två att hon inte är klok som inte skaffar flera....

Och att jag räcker till det ser ju de närmsta... Men, ändå så kommer dessa kommentarer. Som min pappa i julas. När jag sa att gärna skulle ha en till så så kommenterar han med "Nu får du sluta, du är inte klok!" Förstår de som inte själv vill, men kan man inte glädjas med oss ändå, bara för att vi är glada? Måste man tänka ut i från sitt eget perspektiv? Vi har ju ändå passerad det punktet att folk inte bjuder hem så ofta och bilen redan är stor, egentligen...vilken skillnad gör det, vi är redan för de flesta en megafamilj...:)
Jag bryr mig ju inte om vad andra säger så att det styr mina beslut, men om jag nu skulle bli gravid så skulle jag inte vilja berätta för andra innan de själv ser det, inget roligt att komma med ett glädjebudskap och ingen glädjer sig med oss....
 

Så har jag det redan

Skrivet av  Sofie med 3+bebben v 9
väntar *bara* 4 an hörde detta redan vid mitt 3 att vil man leva i fattigdom o elände *gammlemormors kommentar*
eller jag tycker inte det e roligt *mormor*
så nu har vi valt att inte berätta är i v 10,just för att vi vill att folk ska glädjas över att jag är glad men nej det går inte så fort man börjar skaffa fler än det normala 2 barnen som då ska vara en flicka och en pojke annars får man ju ett extraq försök att få *rätt kön
 

Oj!

Skrivet av  Ingrid mfl *på besök*
Här är det tvärtom. Här känns det som alla frågar när vi ska ha nästa. Undrar ibland vad de tänker om oss.
Men nu fick jag twins första gången och det kanske är lätt till att de mer räknas som ett barn.
Samtidigt som man inte kan låta bli att tänka på vad andra skulle tänka om man blev gravid igen. Men många frågar som sagt och det trots att min man nu har 4 barn (en sedan tidigare).

Grattis till graviditeten hursom!!!!!
 

Efter 3 barn på 14 mnd

Skrivet av  Mamma med 6 barn
tyckte de flesta inkl min mamma att vi skulle "mysa med dem vi har...." Så när vi berättade om 4:an så började hon direkt prata om något annat, kunde inte ta det....sedan med 5:an var det ännu värre, och 6:an....sa vi inte äns till alla...
 

Artiklar från Familjeliv