Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sparkar och så en fråga om profylax?

Skrivet av Saga, v 27
Det är så märkligt - vissa dagar sparakar bebin som en besatt och så ibland - som idag - så är den lugn, en liten spark längst med i magen (knappt) men inget märkvärdigt. Varför så "ojämnt" sparkhumör, är den frisk eller ska jag vara orolig? Någon som vet?

Ang profylax funderar jag på att gå en kurs men maken vägrar, tycker att det verkar töntigt - ngn som har erfarenhet av sådana kurser, bra eller dåligt?
Svar på tråden: Sparkar och så en fråga om profylax?

Vill också

Skrivet av  sussiesnus
Ville också gå en sådan kurs, men det verkar väldigt dyrt. 2500 för en helgkurs och par. Det är mycket annat jag vill köpa så sådan lyx får jag nog vara utan. Ut kommer väl barnet i alla fall...
Jag har ingen erfarenhet men alla som har gått en sådan kurs säger att det är mycket värt pengarna. Men man kan ju också träna upp detta själv hemma, men då måste man verkligen vara disciplinerad.
 

Profylaxkursen...

Skrivet av  Sara *på besök*
Hej,

Jag och min man gick en profylaxkurs i Sthlm (tror den kostade 1200:- för två tillfällen) och det var mycket tack vare den som vi fick en superfin och bra förlossning!! Det är säkert bra också att träna hemma, men jag tyckte vi fick så bra instruktioner, peppning etc på kursen att vi inte hade varit lika förberedda om vi inte gått den. Det handlar ju inte bara om andningsteknik, utan lika mycket om avslappning, mental förberedelse, självtillit etc! Jag födde mitt första barn utan någon smärtlindring förutom andningen - jag tog inte en enda värk utan att profylaxandas. Jag hade inte vågat, för det gjorde såå mycket ondare utan att fokusera till 100% på andningen. Ska tillägga att det kanske funkar lika bra med EDA etc för andra och jag lägger ingen värdering i det, men jag ville verkligen slippa medicinsk smärtlindring. Jag var klar i huvudet och inte särskilt smärtpåverkad under hela förlossningen. Så jag kan VERKLIGEN rekommendera det till alla!! Ut kommer bebisen alltid, men din upplevelse av förlossningen kan vara allt från helvetisk till underbar - och en hel del kan man faktiskt påverka själv!

Att bebisen sparkar olika mycket från dag till dag är helt normalt. Men det är ju bra att vara uppmärksam om det blir väldigt lugnt en längre tid, eller om du inte känner något alls.

Lycka till med att föda barn!
 

samma här

Skrivet av  malin
min bebbe är också lite ojämn så du behöver inte var orolig. min bm sa att rörelserna kommer att avta lite i och med att den får lite mindre med plats
 

Gå profylaxkursen!!!!!!!

Skrivet av  Novisen *på besök*
Bär dit gubben om han inte vill;) Den är så otroligt bra både för dig och för honom (även om han inte tror det). Jag och min sambo gick den och vi var båda jättenöjda. Vi hade en superbra förlossning men kursen är också en förberedelse på om det inte skulle gå "bra". Alltså om det slutar med akutsnitt tex. Den är värd varenda öre.
 

Tillägg

Skrivet av  Novisen *på besök*
Detta står bland annat på deras hemsida (www.profylaxsgruppen.com):
"Glädjande nog visar statistiken också att bland våra kursdeltagare finns färre kejsarsnitt, färre bristningar och färre komplikationer som sugklocka och tång än i genomsnitt. Dessutom har kursdeltagarna till stor del en positiv upplevelse av förlossningen."

Bara det borde vara tillräckligt med anledningar till att gå kursen. Fråga din kille om han har några bra argument mot detta (töntigt är inte ett av dem).
 

Artiklar från Familjeliv