Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej vi är nya här

Skrivet av Anina & Steffen
Min son har precis varit hos ögonmottagningen där dom konstaterade att han är översynt och har brytningsfel på höger öga.

Nu är det så att han har en massa andra "problem" också (kämpar för att få en diagnosutredning på honom).

Jag undrar hur ni gjorde när ni talade om för era barn att dom skulle ha glasögon och hur ni fick barnet till att behålla dom på?

Steffen är 5 år.
Svar på tråden: Hej vi är nya här

Hej!

Skrivet av  ::annica::
Min Rasmus fick glasögon när han var 4 år.(är nu 5 som din Steffen)
Jag berättade att han skulle få åka till doktorn o kolla så att han ser bra, och att han antagligen behöver ha glasögon, vilket han mkt riktigt behövde.
Det gick lite lättare att få honom att förstå eftersom att hans lillebror redan hade glasögon som han fick vid 9månaders ålder.
Men han va lite orolig för vad barnen på dagis skulle säga, han är väldigt orolig o försiktig av sig så jag va väldigt nervös jag med! Men fröknarna på dagis pratade med alla barnen på samlingen o de fick berätta om de kände folk som har glasögon oxå berättade de att Rasmus behövde glasögon för att se ordentligt osv så det va aldrig några problem där.

Att behålla glasögonen på har aldrig vart något problem med mina pojkar som tur är, de ser ju såpass mkt bättre med dem på så de vill inte ta av dem.

Men däremot är de inte kul när glasögonen går sönder stup i ett:(

Lycka till!
 

Nya glasögonanvändare

Skrivet av  mamma till S
är vi också, eller ja, sonen i alla fall. Han blev fem nu i sommar och fick glasögon för ca en månad sedan. Vi var inte alls beredda på det utan var på en vanlig "rutinkontroll" på ögon eftersom han är född blind på ena ögat. Det visade sig då att han var översynt på det seende ögat.

Han var inte alls förberedd med andra ord men när läkaren sa att det verkar faktiskt som att du måste få glasögon så sa han bara: Jaha, då ska de vara gröna!

Sen har det inte varit några som helst problem faktiskt. Hos optikern fastnade han genast för de första bågarna som plockades fram (inte gröna...) och sa till mig: mamma, jag ser ju nästan ut som Harry Potter!

Första dagen med glasögonen på dagis så sa fröknarna vid samlingen att S ska ha glasögon nu för att se bättre och det var inga problem alls. Han tar på dem varje morgon och har dem hela dagarna.

Jag tror man inte ska göra för stor sak av det, nu är det så här och det är inget mer med det. Inte fråga så mycket vad han tycker om det, vad andra säger och så vidare utan bara köra på som om ingenting har hänt.

För vår del underlättades det helt klart av att både jag och pappan har glasögon, S konstaterade att nu är det bara storebrorsan som inte har glasögon i vår familj.

Hoppas det går bra för er!
 

Viktigt att få välja själv...

Skrivet av  Carina
vår son skulle fylla fem när han fick sina glasögon. Vi tog med honom till butiken och personalen var jättegulliga och hjälpte honom att hitta de som han tyckte var coolast. De hade skyltar med Harry Potter och han är ju en stor förebild för många barn och gör att det blir lite häftigt med glasögon. Simon valde Harry Potter-glasögon första gången, men nu i våras när han fick nya så valde han Action-Man, de hade ett ´"supercoolt" glasögonfodral och så fick man en häftig väggklocka med Action Man. Det kommer säkert att gå jättebra, försök att prata så positivt som möjligt om glasögon, leta i bekantskapskretsen efter förebilder som har glasögon och berätta hur snyggt det är med glasögon. Lycka till! // Carina
 

Nu verkar det som att det kommer att gå bra

Skrivet av  Anina & Steffen
Vi har pratat mycket om vad som kommer att hända. En jobbakompis har precis varit och droppat i ögonen på ögonmottagningen, så hon berättade för honom hur det var och att det inte var farligt.

Sen så har jag pratat om att det finns Harry Potter glasögon. Så nu går han och frågar ibland om när han ska få sina Harry Potter glasögon.
 

Kul!

Skrivet av  Carina
Jätteroligt att han frågar efter dem, det tyder ju på att han ser fram emot det. Det kommer att gå jättebra ska ni se och lycka till!
Carina
 

Instämmer med Carina!

Skrivet av  mamma till S
Det låter jättebra, hoppas den positiva inställningen håller i sig.

Lycka till!