Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet läkarna?

Skrivet av Helena
Min dotter uppvisar tydliga tecken på synfel. Hon vill alltid titta på nära håll, kisar, lägger huvudet på sned, verkar ljuskänslig. Hon är snart 2 år och har konstaterad RP, men när läkaren tittade (innan rp konstaterades) trodde han genom att enbart lysa i ögonbotten lite snabbt att hon inte har några allvarliga synfel, eventuellt kune hon vara lite översynt menade han.

Kan man lita på det, eller bör vi be om ytterligare undersökning? Och hur säkra undersökningar finns det och hur görs de?
Svar på tråden: Hur vet läkarna?

Kan inte förklara det...

Skrivet av  mamma till S
men det verkar som att de ser en hel del genom den där lysningen. När min kille var liten plutt så brukade ögonläkaren bara lysa och säga något i stil med att han är nog lite översynt, men än är det ingen fara. Fråm tre års åldern har de också använt syntavla och nu sist, han är fem nu, så fick titta i en sån där apparat som optiker har, först helt vanligt och sedan med ögondroppar för säkrare resultat. Det visade sig då att han behöver glasögon.

Fråga mig inte vad de ser eller hur det funkar... Men prata med dem och fråga om de inte kan försöka med "apparaten" kanske. Vet du vilken jag menar? En sån där som man tittar in i och så kan de se eventuella synfel.

Men prata med ögonkliniken, det är nog lättast. (Hur lätta de nu är att få tag i...)
 

Tack fö r svaret

Skrivet av  Helena
Tydligen är en ny lysning planerad till om ett halvår ungefär. Och det låter som att man kan lita på lysningen som gjordes ganska nyligen. Inget akut antar jag eftersom dottern min ser, även om det troligtvis inte speciellt perfekt...
 

Hoppas det blir bra och lycka till!*imt*

Skrivet av  mamma till S
.
 

Artiklar från Familjeliv