Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte om det är rätt

Skrivet av Camilla
forum. Men har misstänkt att min son ser dåligt, han klagar på trötta ögon och är ofta röd i ögonen. Vid synkontroll på skolan, så såg han 0,65 på båda ögonen. Men är det någon som vet vad det betyder? Behöver han glasögon? Fick bara en lapp från skolsyster att ev. får vi remiss till sjuhusets ögonklinik. *kram*
Svar på tråden: Vet inte om det är rätt

dålig på det där faktiskt...

Skrivet av  Carina
vår son "upptäcktes" på 4,5-årskontrollen på bvc och vi remitterades till ortoptist (på sjukhuset) för att pröva synen på honom. Jag har aldrig fått riktigt klart för mig vad siffrorna innebär, men det finns säkert någon annan här som vet. Min son ligger i underkant för vad som är "normalt", och han använder glasögon. Läkaren säger att felet han har kan "växa rätt" med hjälp av glasögonen och att ögat har utvecklats färdigt vid 8 års ålder så vi får se då om det har lyckats. Skriv gärna igen och berätta hur det går!
 

Säger som Carin

Skrivet av  Anina & Steffen
Jag vet inte heller vilka siffror som gäller.
Men Steffen som är översynt och har brytningsfel ska tillbaks till ögonmottagningen om 3 månader för att se om glasögonen hjälper honom så att ögat blir bättre.

Det är ju bättre att upptäcka det när det är en litet fel så att det kan kanske hjälpas upp fortare.
 

Det betyder

Skrivet av  Gijo
att din son ser 65% av fullt syn som räknas som 100%. Det kan säkert korrigeras med glasögon.
Det är först när man inte kan korrigeras upp till full syn med glasögon eller andra hjälpmedel att man ev. man tala om en synskada. Ska man remitteras till syncentral ska man ha en synskärpa under 0,3 dvs. 30% av full syn. gränsen i dag för att ta körkort är 0,5.
 

Kajsa

Skrivet av  smålandslinda med Kajsa
"fastnade" i 4årskontrollen på bvc och blev sedan remitterad till ögonläkare för kontroll. Jag tror att hon såg ungefär 0,5 på vanliga tavlan utan glasögon första gången på ögonmottagningen. Hon fick glasögon! Och hon har sedan den dagen hon fick dem totalvägrat att vara _utan_ dem ens för en liten stund vid nattningen på kvällen - för då ser hon inte mig säger hon!

Hennes ögon har i och för sig förändrats, vilket är vanligt att de gör när de växer, och i Kajsas fall till det sämre. Jag tror att hennes första glasögon var ungefär +1, +1,5 och idag har vi gått via lapp och raster till +6,0 och +6,5 och man har dessutom upptäckt ett svårkorrigerbart brytningsfel.

Idag, 7½ år gammal, ser hon 0,8 med glasögon och det tycker vi alla är väldigt bra. Hon har dessförinnan under den här tiden aldrig sett bättre än 0,65 korrigerat, så nu tycks hennes ögon vara "avslappade" och stabila.

Det är väl inte omöjligt att din son behöver glasögon och det finns väl skäl till att kolla upp honom om han har de besvär du beskriver! Problemet kan vara långa väntetider =/

 

Tack för era svar

Skrivet av  Camilla
och att ni delar med er av era erfarenheter. Skriver lite mer i en tråd högre upp. *kram*
 

Artiklar från Familjeliv