Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Synfel och huvudvärk, samt presentation.

Skrivet av smålandslinda med Kajsa

Eftersom jag alldeles nyligen har hittat till denna snackgrupp, och egentligen inte vet om jag hör hemma här med min dotter, tänkte jag presentera oss lite.
Jag är en "gamling" på fN, har hållt till här sen januari -98 kallar mig oftast för smålandslinda eller sl. Var mest aktiv på chatten när det begav sig. Idag gift med stora kärleken som faktiskt fanns där på chatten ;-) Jag har två biobarn och tre bonusbarn. Min yngsta flicka är född -97 och hon "fastnade" i 4årskontrollen och har haft glasögon sen dess. Först med ganska låg styrka men det har hela tiden ökats på och idag har hon +6,0 resp +6,5. Hur är det, får vi då vara med här? =)

Å så frågan:
Jag är lite nyfiken på om det är fler barn än Kajsa som får huvudvärk när hon behöver byta styrka på sina glasögon? Upplever ni detsamma eller är vi ensamma om detta?
Svar på tråden: Synfel och huvudvärk, samt presentation.

Hej!

Skrivet av  mamma till S
Välkommen!

Någon skrev här någonstans ganska nyss har jag för mig, att en synskada har man när synfel inte går att korrigera med hjälp av glasögon - och om det är kriteriet så är det nog ganska många som inte "egentligen" hör hemma här...

Här finns nog föräldrar till barn som har "riktiga" synskador och föräldrar till barn med synfel av olika kaliber. Mycket skelning/översynthet/närsynthet diskuteras men även ögonsjukdomar/skador av olika slag.

Min lillkille är blind på ena ögat och översynt på andra (+4,5) och jag tycker att jag fått en hel del hjälp med funderingar kring både det ena och det andra på det här snacket, även om det inte alltid är så jättehög aktivitet här inne.

Vi lär väl höras:-)
 

Hej och Tack!

Skrivet av  smålandslinda med Kajsa
Ja då kanske jag egentligen inte platsar, för sist såg Kajsa 0,8 korrigerat och det får man väl säga är väldigt bra, men så har det inte alltid varit. Hon har innan dess aldrig sett bättre än 0,65 med sina glasögon. Men, jag tror att jag stannar här ändå :-)

Hur gammal är din kille? Har han haft glasögon länge?
 

Hej!

Skrivet av  mamma till S
Han är fem år och har bara haft glasögon några månader än så länge, men precis som hos flera andra verkar det som, så är det inga problem alls. Han har använt dem sedan första stund.

Jag tycker absolut du ska stanna här! Min kille klarar sig ju också utan glasögon och hans synfel går ju utan problem att korrigera men jag trivs här inne i alla fall!
 

Artiklar från Familjeliv