Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP!!!

Skrivet av emmy.b
Jag behöver tips..
Min dotter är 6 år och har behöft glasögon sen hon var fem år .. Det gick bra i början sen sa en liten kille på dagis att hon var den enda på avd som hade glasögon .. genast så slutade hon använda dom när hon gick utanför vårat hem.
Efter ett tag så hade jag lyckats att få henne att använda dom igen.Sommaren gick och det var dax för att börja skolan (6 års verkasamhet). Dom första 2 veckorna gick bra men sen så kom en kille fram till henne på skolgården och sa att hon var skit ful i glasögon. I det ögonblicket så tror jag att min dotters hjärta brast i tusen bitar. Nu så använder hon dom inte.. bara under arbete klassen. 3 av hennes klasskamrater har nu fått glasögon men det hjälper inte.. Vad gör jag???
Svar på tråden: HJÄLP!!!

Åh, stackars liten!

Skrivet av  Carina
Fy så elakt sagt! I våras var det en kille på Simons dagis som kallade honom för glasögonorm. Usch, jag blev så ledsen för hans skull när han berättade det, men jag fann mig snabbt och frågade Simon om han visste vad en glasögonorm var. Jag tog då fram en bok om ormar och visade en kungskobra och Simon skrattade och tyckte det var ascoolt! Det löste sig ju den gången men han är ju kille... vet inte varför jag berättade det egentligen för det hjälper ju inte dig. Vad har din dotter för glasögon? Kanske vill hon välja nya? Det finns ju sådana som har så tunna bågar så de knappt syns, om det är så hon vill dölja. Nä, men vad arg jag blir!!! Vad maktlös man känner sig... skulle så gärna vilja hjälpa er...hoppas någon annan har något kreativt tips *styrkekramar*
 

Prata med personalen

Skrivet av  Anina & Steffen
dom måste hjälpa till med detta problemet.
På min sons dagis håller dom på med temat att alla är olika. Detta kanske kan vara något för din dotters skola också.

 

Svårt...

Skrivet av  mamma till S
För varje negativ kommentar brukar det ju behövas minst 100 positiva för att väga upp verkar det som.

Det finns inget lite större barn i er omgivning som ni skulle kunna dra in? Ibland kan det ju fungera om någon större, gärna på samma skola i mellanstadiet, kommer förbi på rasten och säger något positivt.

De har inget faddersystem eller liknande på skolan?

Givetvis ska ni ta upp detta med personalen, fast det är ju inte säkert att det hjälper din dotter i hennes situation. Du säger ju att det finns fler som har glasögon i klassen och det räcker inte för att få henne att använda sina. Hon har ju blivit kränkt och behöver upprättelse för sin självkänsla.

Jag känner att jag inte har något konkret att komma med, men jag hoppas verkligen att det löser sig för er.

 

Artiklar från Familjeliv